ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

امکان جداسازی بسته «شاد» برای دانش‌آموزان هنگام استفاده از گوشی والدین

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و در راستای نگرانی والدین از آفات فضای مجازی، درصورت استفاده کودکان از گوشی والدین، می‌توان یک کد دستوری برای جابه‌جایی بسته اینترنتی تعریف کرد برای اینکه تنها بسته شاد برای کودک فعال باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، درحالی که بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری با اما و اگرهایی روبه‌رو بود و از سوی وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش هم تمهیداتی برای آموزش مجازی در نظر گرفته شده بود،‌ در نهایت از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد مدارس از شنبه ۱۵ شهریورماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت حضوری آغاز خواهد شد و اینکه  اصل بر حضور بوده مگر پروتکل‌ها اجازه ندهند.

از سوی دیگر محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ چند روز پیش از اتصال تمامی مدارس به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و اعلام کرد کار اتصال پرسرعت و رایگان همه‌ی مدارس کشور به شبکه‌ی ملی اطلاعات به پایان رسید تا ⁧‫دسترسی ‌همگانی‬⁩ به آموزش مجازی محقق شود.  

همچنین بخوانید

در این راستا، آذری جهرمی در اینستاگرام نوشت: آغاز سال تحصیلی جدید فرا رسیده، ممکن است شما هم مجبور باشید از آموزش مجازی استفاده کنید. تلاش می‌کنم اطلاعات خلاصه و مهمی را درباره نحوه استفاده و هزینه‌ها تقدیم‌تان کنم.

نگرانی والدین از آفات فضای مجازی

وی با اشاره به نگرانی والدین از آفات فضای مجازی اظهار کرد: اگر فرزند شما از کامپیوتر یا لپ‌تاپ استفاده می‌کند، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت family safety سیستم عامل ویندوز، مراقب حضور فرزنداتان در فضای مجازی باشید و دسترسی او را مدیریت کنید. اگر اطلاعات بیشتری لازم دارید، از جست‌وجوی گوگل کمک بگیرید. اگر فرزند شما از تبلت یا گوشی هوشمند اندروید استفاده می‌کند، ساده‌ترین کار برای مدیریت دسترسی و نظارت بر کودک در فضای مجازی، استفاده از ابزار google family link است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر هنوز ابزاری برای فرزند خود تهیه نکرده‌اید یا علاقمند به گره‌گشایی نیازمندان و خرید تبلت‌ برای آن‌ها هستید، توصیه می‌کنم از تبلت‌های ایرانی انارستان خرید کنید. انارستان همه ابزارهای مدیریت والدین را دارد و مطابق فرهنگ ایرانی‌اسلامی و نیاز کودکان ساخته شده است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: اگر فرصت کافی برای کار کردن با ابزارهای گفته‌شده را ندارید و علاقمندید این کار را دولت برای شما انجام دهد، چند راهکار پیش روی شماست، اول اینکه اپراتورها سیم‌کارت‌های خاص کودکان ارائه می‌کنند. مثلا همراه اول سیم‌کارت انارستان را مدت‌هاست ارائه می‌کرده و ایرانسل نیز محصول مشابهی داشته است. دسترسی به اینترنت در این سیم‌کارت‌ها صرفا بر اساس یک لیست سفید صورت می‌گیرد.

راهکارهایی هنگام استفاده کودکان از سیم‌کارت والدین

وی درباره استفاده کودکان از سیم‌کارت والدین توضیح داد: اگر فرزند شما از سیم‌کارت والدین برای آموزش مجازی استفاده می‌کند، ما دو راهکار را برای اجرا به اپراتورها ابلاغ کردیم که باید سریعا اجرایی و اطلاع‌رسانی کنند. اول اینکه یک بسته اختصاصی شاد تعریف کنند. زمانی که این بسته روی سیم‌کارت فعال باشد، دسترسی به اینترنت صرفا برای یک‌سری از سایت‌های تاییدشده توسط وزارت آموزش و پرورش امکان‌پذیر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اگر از گوشی، هم‌زمان هم کودک و هم والدین استفاده می‌کنند، اپراتورها موظف شده‌اند با تعریف یک کد دستوری ستاره مربع، امکان جابه‌جایی بسته فعال را فراهم کنند. به‌عبارتی تا گوشی در اختیار کودک است، بسته شاد و زمانی که در اختیار والدین است، بسته عادی فعال باشد. شرکت‌های اینترنت خانگی نیز موظف شده‌اند، بسته شاد را تعریف و امکان فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی را فراهم کنند. بنابراین سیم‌کارتی تحت عنوان سیم‌کارت شاد توزیع نخواهد شد و مراقب سوءاستفاده و تماس‌های تلفنی کلاهبرداران برای فروش سیم‌کارت، تحت این نام‌ها باشید.

آذری جهرمی با اشاره به هزینه اینترنت برای معلمان هنگام آموزش مجازی توضیح داد: در یک کار فشرده، تمام مدارس کشور به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات به‌صورت رایگان متصل شده‌‍اند. بنابراین در زمان حضور در مدرسه، استفاده از شبکه برای شما رایگان خواهد بود. البته ارائه بسته‌هایی شبیه آن‌چه در فروردین تقدیم کردیم هم در دستور کار است که اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

هزینه‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان

وی درباره هزینه‌های آموزش برای والدین و دانش‌آموزان نیز اظهار کرد: به همه اپراتورها ابلاغ کردیم که استفاده از شاد، برای همه شما رایگان خواهد بود، اما ممکن است مدارس از سایر ابزارها هم برای آموزش مجازی بهره بگیرند، به‌زودی بسته ویژه‌ای دانش‌آموزان هم برای همه آن‌ها تعریف و ارائه خواهیم کرد. علی‌الحساب شاد رایگان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: به عنوان یک دوست توصیه می‌کنم برای حفظ سلامت فرزندان در فضای مجازی، حتما خودتان نظارت داشته باشید و به برنامه‌های دولت کفایت نکنید. این را به تجربه پدرانه خود عرض می‌کنم. وزارت ارتباطات در جریان معماری و مهندسی سامانه شاد نیست، تلاش زیادی از سوی توسعه‌دهندگان این سامانه برای بهبود خدمات صورت گفته و خدمات بسیار خوبی روی آن‌ لحاظ شده است. ما برای خدمت‌رسانی بهتر، با تمام وجود در کنار همکاران‌مان در وزارت آموزش و پرورش هستیم و از امکانات خود برای مساعدت به آن‌ها در انجام این امر مهم، بهره خواهیم گرفت.

آذری جهرمی ادامه داد: اکنون در ذهن بسیاری، دوگانه سلامت-تحصیل، شکل گرفته و نگرانی‌های جدی برای والدین به وجود آمده است. آینده ما در گروی نسل سالم و تحصیل کرده و تربیت‌یافته است. من هم به عنوان یک پدر برای حضور فردای فرزندانم در مدرسه نگرانی دارم. باید همه با هم همکاری و مساعدت کنیم تا رعایت دستورالعمل‌ها دقیق باشد و البته از ظرفیت عظیم آموزش مجازی هم بهره برد. به لطف الهی و با همدلی و البته مدیریت خوب جامعه فرهنگی کشور، این چالش هم به‌نحو خوبی مدیریت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا