انرژی

برگزاری یک جلسه، راهگشای مشکلات بازار جهانی نفت نیست

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به جلسه روز دوشنبه وزیران کشورهای اوپک و سایر تولیدکنندگان غیر اوپک گفت: اوپک نیزامند برگزاری جلسات بیشتری است و با برگزاری یک جلسه مشکلات بازار برطرف نمی‌شود.

مهدی امیرمعینی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه مهم‌ترین موضوع در جلسه روز دوشنبه وزیران کشورهای اوپک و سایر تولیدکنندگان غیر اوپک کشورهای نیجریه و لیبی است، اظهار کرد:از آنجایی که این دو کشور ظرفیت تولید داشتند، تصمیم گرفتند خارج از سهمیه اوپک تولید کنند اما همین افزایش تولید باعث افزایش عرضه در بازاری شد که تقاضا در آن پایین است و همه عوامل دست به دست هم داد تا اینکه قیمت جهانی نفت کاهش پیدا کرد.

وی در مورد احتمال کاهش تولید نفت توسط اوپک توضیح داد: ممکن است عرضه کل اوپک کاهش پیدا کند یا اینکه فقط کشورهای لیبی و نیجریه تولید خود را کاهش دهند. موضوع این است که نیجریه و لیبی تولید خود را کاهش دهند. البته به نظر نمی‌آید که این دو کشور زیر بار کاهش تولید روند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مسئولین این دو کشور اخیرا تاکید کرده‌اند که تولیدات خود را کاهش نخواهند داد. از طرف دیگر نیجریه در این نشست حضور نخواهد یافت و من فکر نمی‌کنم لیبی هم در این جلسه به کاهش تولید تن دهد.

امیرمعینی تاکید کرد: البته می‌توان از این دو کشور درخواست کرد تا میزان تولید خود را در همین سطح نگه دارند و افزایش ندهند. با توجه به شکنندگی بازار نفت به نظر نمی‌آید اجلاس منجر به بهبود قیمت‌ها شود و این جلسه دستاورد خاصی داشته باشد. مگر اینکه همه اعضای اوپک تصمیم به کاهش تولید بگیرند.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری جلسه بین اعضای اوپک و غیر اوپک اظهار کرد: افزایش تعداد جلسات همگرایی بیشتری را ایجاد می‌کند زیرا بحث‌هایی که مسئولین، وزرا و کارشناسان در جلسات مطرح می‌کنند منجر به اجماع می‌شود. مشکل بازار جهانی با یک جلسه حل شدنی نیست و نیاز به رایزنی بیشتری دارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا