بورسبورس اوراق

چرا بورس به این حال و روز افتاد؟

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، افت قابل توجه شاخص بورس در هفته‌های گذشته، چند عامل کلیدی و مهم داشته است.

عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بازار بورس در ماه‌های گذشته موقعیت و شرایط خاصی را تجربه کرد. با وجود رکود اقتصادی و فشار شیوع ویروس کرونا، رشد چند صد درصدی شاخص کل بورس در چند ماه، نشان دهنده رشد پرشتاب و عجیب این بازار در ماه‌های گذشته است.

به گفته وی، جذب نقدینگی‌های موجود در جامعه، کسادی بازارهای موازی و حمایت‌های دولت از این بازار اصلی‌ترین عواملی هستند که در رشد بورس در ماه‌های گذشته موثر بوده‌اند.

همچنین بخوانید

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بورس مانند هر بازار دیگری افت و خیزهای خاص خود را خواهد داشت، توضیح داد: در بازار بورس رشد و افت شاخص امری طبیعی و غیرقابل توقف است. نمی‌توان انتظار داشت که این بازار صرفا سوددهی کند و رشد داشته باشد اما حرکت ماه‌های گذشته باعث شد بسیاری از سهامداران این گمان را پیدا کنند که سودهای قابل توجه کوتاه مدت، شاخصه اصلی بازار سرمایه است.

آرگون ادامه داد: از این رو باید توجه داشت که همانطور که بازار می‌تواند برای مدت طولانی حرکت مثبت داشته باشد، امکان ریزش شاخص و ضرردهی نیز در آن وجود دارد. آنچه حرکت هفته‌های گذشته را متفاوت کرده، تاثیرات عوامل بیرونی بر این حرکت طبیعی بازار است.

وی با اشاره به عوامل تاثیرگذاری که به کاهش شاخص بورس منجر شده‌اند، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل افت اخیر، سیاست گذاری‌های اشتباه صورت گرفته در این حوزه است، در واقع همان زمان که بازار با سرعتی بسیار زیاد رشد می‌کرد، باید فکر افت‌های این چنینی نیز صورت می‌گرفت. از سوی دیگر با توجه به افزایش قابل توجه سهامداران، هسته معاملات مرکزی بورس در بعضی روزها کشش لازم را نداشت و این قطع و وصل شدن‌ها خود به عاملی برای ریزش ارزش بازار منجر شد.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در کنار آن نامشخص بودن برخی سیاست‌های دولت نیز به بازار آسیب زد. از عرضه دوم سهام عدالت تا تعلل طولانی در عرضه صندوق دارا دوم و اختلاف نظرها در این زمینه باعث شد کار دشوار شود. در بازار سرمایه، اعتماد عمومی و اجتماعی نقشی کلیدی و بسیار مهم دارد و وقتی این اعتماد از بین برود، حفظ سرمایه گذاران و از سرگیری حرکات مثبت در بازار دشوار می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، بازار بورس تهران پس ماه‌ها حرکت صعودی و رکوردشکنی های پی در پی، در هفته‌های اخیر حرکتی نوسانی داشته و در بسیاری از روزها، شاخص کل کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، با فاصله‌ای قابل توجه نسبت به سایر بازارها، بیشترین سود را نصیب سرمایه گذارانش کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا