اقتصاد کلان

وضعیت نرخ بهره در آمریکا تا پایان امسال

بیشتر مدیران بانک مرکزی آمریکا موافق حفظ نرخ بهره تا پایان سال هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اسوشیتدپرس، بانک مرکزی آمریکا در نشست هفتگی خود تصمیم گرفت نرخ بهره را در سطح کنونی خود حفظ کند. کمیته بازار باز فدرال رزرو در بیانیه ای اعلام کرده است تا زمانی که برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا نیاز به حفظ نرخ بهره در سطوح پایین باشد در نرخ بهره صفر تا ۰.۲۵ درصدی فعلی تغییری صورت نخواهد گرفت. 

بانک مرکزی آمریکا اخیرا تصمیم گرفته است پس از یک دهه، رویکرد تورمی خود را تغییر و اجازه دهد نرخ تورم از دو درصد نیز عبور کند. البته به گفته جروم پاول- رییس این نهاد- اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از محدوده دو درصدی نیز داده نخواهد شد. پاول با بیان اینکه بانک مرکزی با سرعت و به طور مناسب به ریسک های ایجادشده ناشی از کرونا پاسخ داده است، افزود: با استفاده از تمامی ابزارهای در اختیار خود تلاش خواهیم کرد تا از باقی ماندن شرایط اقتصادی در سطح مطلوب مطمین شویم.

همچنین بخوانید

بین ماه های مارس تا آوریل حدود ۲۲ میلیون نفر در آمریکا بیکار شدند که این مساله باعث شد تا نرخ بیکاری دورقمی شود. البته این روند پایدار نماند و نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان به محدوده هشت درصدی بازگشت. با این حال نگرانی ها از اوج گیری مجدد نرخ بیکاری در صورت بروز موج جدید کرونا در پاییز و زمستان جدی است. پیش بینی می شود تورم آمریکا تا پایان امسال به ۱.۲ درصد و سال آینده به حدود دو درصد افزایش پیدا کند. 

بانک مرکزی آمریکا همچنین در راستای حمایت از بازارهای مالی این کشور میزان خرید اوراق قرضه را به ۸۰ میلیارد دلار و اوراق رهنی را به ۴۰ میلیارد دلار در ماه افزایش داده است. این سیاست اگرچه در حمایت از بازارها موثر بوده اما تزریق سنگین نقدینگی باعث کاهش ارزش دلار نیز شده است. 

آمریکا اکنون اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا