راه آهن تهران-گرمسار و گرگان- اینچه برون با پول روسی‌ها برقی می‌شود/ شروع عملیات اجرایی راه آهن برقی مشهد

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن با بیان اینکه عملیات خدمات مهندسی قطعه نیشابور در پروژه برقی کردن راه آهن تهران- مشهد آغاز شده است، گفت: با روسی‌ها برای ساخت و تامین مالی برقی شدن راه اهن تهران- گرمسار و گرگان – اینچه برون وارد مذاکره شده‌ایم.

مازیار یزدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به انعقاد قرارداد نهایی برقی کردن راه آهن تهران- مشهد در روز گذشته اظهار داشت: علمیات خدمات مهندسی در مسیر تهران – مشهد در قطعه نیشابور- مشهد شروع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشاوران داخلی و خارجی در پروژه خدمات مهندسی این مسیر مشغول به کار هستند، گفت: قرار بر این بود که عملیات اجرایی پس از انعقاد قرارداد نهایی شروع شود.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن ادامه داد: ارزش قرارداد برقی کردن راه آهن تهران- مشهد۱. ۵ میلیارد دلار است در این پروژه از توانمندی‌ها و امکانات داخلی برای اجرای طرح استفاده می‌شود.

یزدانی در پاسخ به این سوال که آیا برقی کردن راه آهن محور دیگری در دستور کار راه آهن و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: با روسی‌ها برای برقی کردن مسیر راه آهن تهران- گرمسار و گرگان- اینچه برون در حال مذاکره هستیم و قرار بر این است که تفاهم نامه مهندسی پیوست قرارداد شود.

وی درباره تامین مالی برقی شدن راه اهن تهران- گرمسار و گرگان- اینچه برون اظهار داشت: قرار بر این است که این دو پروژه هم از طریق فاینانس روسی تامین مالی شود و توسط روس‌ها سرمایه گذاری می‌شود.

این مقام مسئول افزود: یکی از موضوعات مورد تاکید راه آهن ایران در این قرارداد‌ها انتقال تکنولوژی است که به صراحت در قرارداد‌ها ذکر شده است و انتقال تکنولوژی و دانش چه در بخش زیربنایی و چه در بخش ناوگان انجام می‌شود.

یزدانی همچنین درباره تامین ناوگان خط اهن برقی تهران- مشهد گفت: ناوگان راه اهن برقی با سایر خطوط متفاوت است و با چند تولید کننده این نوع ناوگان مذاکراتی انجام شده و باید برای این خطوط ناوگانی با توان سیر سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز تامین شود که تعداد این واگن‌های جدید بستگی به ترافیک مسیر دارد.

منبع:ایلنا
خروج از نسخه موبایل