صنعت، معدن، تجارت

«شلّیک به تولید»|مواد اولیه صنعت پوشاک روزانه گران می‌شود/ بی‌توجهی وزارت صمت به ۸۰درصد تولیدکنندگان صنفی پوشاک

یک تولیدکننده پوشاک به روند افزایشی قیمت مواد اولیه در تولید پوشاک اشاره کرد و گفت: نمی دانیم براساس کدام استدلال و منطق، قیمت مواد اولیه پوشاک هفتگی و یا حتی روزانه تغییر می کند، این موضوع توان تولید را از واحدها گرفته است.

شاهرخ جعفری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد واحدهای تولیدی پوشاک صنفی بوده و پروانه بهره برداری از وزارت صمت ندارند، گفت: متأسفانه هیچ حمایتی از این ۸۰ درصد واحد صنفی نمی شود و آنها در تأمین مواد اولیه و گرفتن تسهیلات بانکی با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه چرا دولت برای حفظ اشتغال در این واحدها هیچ اقدام مؤثری را انجام نمی دهد، افزود: مسئله اصلی امروز صنعت پوشاک کمک به واحدهای صنفی پوشاک است. در حال حاضر آنها با مشقت تمام نسبت به تأمین مواد اولیه اقدام کرده و برخی دیگر مجبور به تعطیلی شده اند، این در حالی است که تمرکز وزارت صمت فقط کمک به واحدهای صنعتی پوشاک است.

این تولیدکننده پوشاک تصریح کرد: دولت واحدهای صنفی پوشاک را کارگاهی می داند در حالی که آمار اشغال در این واحدها بالا و با تعطیلی آنها مشکلات زیادی برای کارگران به وجود می آید. جالب اینجاست، برخی واحدهای صنفی پوشاک برای جلوگیری از تعطیلی تمام تلاش خود را به صنعتی شدن انجام می دهند تا مانع بیکاری کارگران خود شوند.

جعفری به روند افزایشی قیمت مواد اولیه در تولید پوشاک اشاره کرد و گفت: نمی دانیم براساس کدام استدلال و منطق باید قیمت مواد اولیه پوشاک هفتگی و یا حتی روزانه تغییر کند. این موضوع توان تولید را از واحدها گرفته است. نکته قابل تأمل اینجاست که هیچ نظارتی هم در فروش مواد اولیه پوشاک نیست و هر کس به صورت سلیقه ای اجناس را به فروش می رساند.

*قیمت مواد اولیه پوشاک سلیقه ای شد

وی با بیان اینکه تمام الیاف طبیعی و مصنوعی مورد نیاز صنعت پوشاک وارداتی است، افزود: بعد از اینکه الیاف تبدیل به نخ می شود این فروشنده است که قیمت ها را به صورت سلیقه ای به تولیدکننده اعلام می کند، در این شرایط تولیدکننده برای جلوگیری از توقف خط تولید باید نخ ها را با هر قیمتی که اعلام می شود، خریداری کند.

این تولید کننده پوشاک اضافه کرد: در بخش پارچه و چاپ نیز اکثر ماشین آلات وارداتی هستند و باید با مشقت تمام آنها را خریداری کرد.در نهایت تولید کننده با طی کردن این مراحل محصول نهایی را تولید می کند اما نمی تواند سودی در تولید آنها داشته و حتی با ضرر آن محصولات را راهی بازار می کند.

وی با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان برای کاهش هزینه ها استفاده خود را از مواد اولیه وارداتی به حداقل رسانده اند، تصریح کرد: به عنوان نمونه وقتی زیپ و دکمه گران است بیشتر بلوزها را ساده می دوزند تا با افزایش هزینه ها روبه رو نشوند.

جعفری به بازار بکر و خوب فروش پوشاک داخلی در کشور اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت دلار و کاهش حجم قاچاق، فضا برای فعالیت و فروش کالاهای داخلی فراهم است اما نکته اینجاست که با هزینه های بالای تولید آیا می توان محصولی تولید کرد که متناسب با درآمد مردم باشد!

به گفته وی، امروز اکثر تولیدات به سمت سادگی رفته و حتی برخی برای کاهش هزینه ها از نخ ارزان استفاده می کنند تا در نهایت محصول آنها گران نشده و بتوانند در بازار به فروش برسانند. در این شرایط دولت هم هیچ حمایتی از تولیدکننده نمی کند و تولیدکننده به تنهایی باید از پس مشکلات بر آیند.

 

انتهای  پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا