امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

درمعرض فسادقرارگرفتن برنج‌های وارداتی ربطی به شرایط نگهداری ندارد

معاون سازمان بنادر گفت که برنج های در معرض فساد، در بنادر شهید رجایی و بوشهر قرار دارند و این مشکل ناشی از شرایط نگهداری در بنادر نیست بلکه تاریخ مصرف این محموله‌ها رو به اتمام است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، موضوع دپوی برنج‌های وارداتی در روزهای اخیر به یکی از چالش‌ها میان وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی تبدیل شده است؛ اگرچه دلیل اصلی معطل ماندن ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر و گمرکات، مشکل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است اما برخی نیز شرایط نگهداری و دپوی این حجم از برنج در انبارهای بنادر را از عوامل احتمالی در معرض فساد قرار گرفتن آن عنوان می‌کنند؛ گمانه‌ای که سازمان بنادر و دریانوردی آن را رد می‌کند و می‌گوید که این برنج‌ها در کاورهای مخصوص نگهداری می‌شوند.

فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اینکه برنج‌های وارداتی، در انبارهای کدام بنادر دپو شده‌اند؟، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی صرفاً نگهدارنده کالاهاست و بخش مهمی از کالاهای اساسی در انبارهای بنادر نگهداری می‌شود که شامل غلات، جو، گندم، ذرت و برنج در بنادر امام خمینی (ره)، چابهار، بوشهر و شهید رجایی شده و انواع کالاهای اساسی در این بنادر نگهداری می‌شوند.

وی افزود: ۳ میلیون تن کالای اساسی در بنادر نگهداری می‌شوند.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه آیا شرایط نگهداری برنج‌ها طوری بوده که برنج‌ها در حال فسادند؟ گفت: تاریخ مصرف این کالاها در حال اتمام است و ارتباطی به شرایط نگهداری ندارد.

منتصر کوهساری افزود: هر کالایی تاریخ مصرف دارد و هر گاه عمر آن به پایان برسد، آسیب می بیند.

وی ادامه داد: برخی کالاها در انبارها و برخی دیگر در سیلوهای متعلق به سازمان بنادر نگهداری می‌شود؛ صاحب کالا باید محموله را ترخیص و از گمرک و سازمان بنادر خارج کند؛ این سازمان هیچ مشکلی برای خروج کالاهای اساسی ندارد.

این مقام مسئول گفت: اگر کالایی دپو شده، به این خاطر است که صاحب کالا نتوانسته ارز مورد نیاز را تأمین و محموله را ترخیص کند.

وی یادآور شد: برنج‌ها عمدتاً در دو بندر شهید رجایی و بوشهر و در گونی‌های مخصوص نگهداری می‌شود؛ البته بخشی از برنج‌ها همچنان در کانتینر نگهداری می‌شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا