صنعت، معدن، تجارت

چین احتمالاً به یک توافق بزرگ تجاری که از سوی آمریکا رها شده می پیوندد

شبکه خبری راشاتودی در گزارشی اعلام کرد که ژاپن ممکن است چین را وارد یک پیمان تجارت آزاد منطقه ای موسوم به توافق نامه CPTPP کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، شبکه خبری راشاتودی در گزارشی اعلام کرد که ژاپن ممکن است چین را وارد یک پیمان تجارت آزاد منطقه ای موسوم به توافق نامه CPTPP کند.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

این پیمان بزرگ شامل ۱۱ کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه می شود که پس از روی آوردن دولت آمریکا به سیاست های محافظ کارانه، تصمیم گرفتند بازارهای خود را همچنان به روی یکدیگر باز نگه دارند.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن روز جمعه قبل از اجلاس سران APEC گفت: ژاپن با انعقاد زودهنگام توافقنامه RCEP و اجرای مداوم و گسترش CPTPP به عنوان رئیس این گروه در سال آینده، به منطقه تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه چشم دوخته است.

کشورهای عضو توافقنامه جامع و مترقی شراکت ترنس-پسیفیکCPTPP  تقریباً نیم میلیارد مصرف کننده را در خود جای داده اند و ۱۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند.

این توافق نامه تجاری اساساً نسخه به روز شده توافق شراکت ترنس-پسیفیکTPP  است که با شکست روبرو شد. این توافق توسط دولت اوباما مورد مذاکره قرار گرفت، اما قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصویب نشد و موجب خروج این کشور از این پیمان تجاری شد.

دولت چین قبلاً تأکید کرده بود که برای پیوستن به یک توافق نامه تجارت آزاد دیگر آماده است. سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز جمعه گفت: وانگ یی، وزیر خارجه چین در سفر هفته آینده خود با طرف ژاپنی در مورد این موضوع گفتگو خواهد کرد.

CPTPP می تواند توافق گسترده دیگری برای چین و برخی دیگر از اقتصادهای منطقه ای محسوب شود. هفته گذشته این کشورها بزرگترین منطقه آزاد جهان را با قرارداد مشارکت اقتصادی جامع منطقه ایRCEP  ایجاد کردند.

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا