امور زیربناییتعاون و اشتغال

جدولی که افکار عمومی را نگران کرد/لرستان درتسهیلات اشتغال آخر شد؟

خرم‌آباد- انتشار جدول توزیع تسهیلات اشتغال روستایی که لرستان را در جایگاه آخر نشان می‌دهد، موجی از انتقاد در میان افکار عمومی و اصحاب رسانه به دنبال داشت تا موجب واکنش متولیان شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان لرستان با جمعیت بالای روستایی مولد در آخرین جدول منتشرشده پیرامون تسهیلات اشتغال روستایی در جایگاه آخر قرار گرفت تا این امر موجب واکنش جدی در فضای رسانه‌ای استان شود.

این امر موجب واکنش متولیان شد تا علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان توضیحاتی در این زمینه را مطرح کند.

وی در مورد آخر شدن لرستان در این جدول عنوان کرد: در رابطه با جدول منتشره در بعضی از گروه‌های مجازی راجع به درصد جذب اعتبارات مطابق اطلاعات اخذشده دلیل این است که برای استان لرستان علاوه بر سهم عادی اعتباری حدود ۱۵۰ میلیارد تومان به‌عنوان سیل منظور شده که در سرجمع اعتبارات منظور شده ولی این اعتبار حدود یک سال بعد نصف آن تخصیص‌یافته که در حال جذب است و مابقی نیز قرار هست به بانک‌ها اعلام شود.

آشتاب ادامه داد: ولی پیرامون سهم عادی مشابه استان‌ها حدود ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص داده‌شده است که تاکنون مبلغ ۲۳۶ میلیارد آن عقد قرارداد و به متقاضیان واجدالشرایط پرداخت‌شده است که رقمی حدود ۹۳ درصد اعتبارات تخصیصی در پنج مرحله بوده که بدون منظور نمودن اعتبارات خاص بالاتر از میانگین کشوری است اما با اضافه کردن ۱۵۰ میلیارد جدید درصد جذب پایین آمده است.

وی یادآور شد: لازم به ذکر است حدود ۱۴۰ میلیارد تومان طرح از محل اعتبارات خاص سیل به بانک‌ها معرفی که در حال بررسی و جذب است.

این توضیحات علی آشتاب علاوه بر اینکه افکار عمومی را قانع نمی‌کند، انتقادات جدیدتری را به سیستم مدیریت استان وارد می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که چرا روند جذب اعتبارات مربوط به سیل و تخصیص آن کند بوده و همچنان اندر خم یک کوچه است.

از سیل فروردین‌ماه سال ۹۸ نزدیک به دو سال می‌گذرد و هرروز بر ابهامات پیرامون روند تخصیص اعتبارات و تسهیلات مربوط به آن افزوده می‌شود.

پیش‌ازاین نیز نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در سخنانی با انتقاد از مدیران گفته بود: این‌که مدیری بنشیند که به او اعتبار بدهند و او هم اعتبار را هزینه کند کاری است که از بسیاری از افراد ساخته است، آنچه نشانه یک مدیر باکفایت است این است که فعالیت خود را برای گرفتن اعتبار صدچندان کرده و حتماً برای جذب اعتبار متمرکز ملی تلاش کرده و آن را برای دستگاه مربوطه اختصاص و عملی کند.

حجت‌الاسلام شاهرخی، خطاب به مسئولان استان، تصریح کرد: با گذشت ۹ ماهه از سال نسبت به سهم بودجه استانی چه کرده‌ایم؟ آیا همه سهم استان را تا ۹ ماهه اول سال جذب کرده‌ایم؟ و علاوه بر بودجه‌های استانی برای جذب بودجه‌های متمرکز ملی چه کرده‌ایم؟

حجت‌الاسلام شاهرخی، گفت: سازمان‌های جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و همچنین اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ۶ ماهه باقی‌مانده از سال وظایف سنگینی بر عهده‌دارند و باید از فرصت‌های به وجود آمده بهره‌برداری کافی و لازم را ببرند.

وی، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این ایام که زمان طرح بودجه در مجلس شورای اسلامی است باید توجه کنند شش هزار میلیارد تومان از اعتبارات خسارات ناشی از سیل به استان تاکنون جبران نشده است در همین راستا باید پیگیری این موضوع در دستور کار قرار بگیرد تا در بودجه ۱۴۰۰ ردیفی برای آن منظور شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا