سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی ابلاغ شد

سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف فراگیری پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرکز ملی فضای مجازی سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را با هدف فراگیری پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی ابلاغ کرد. این سیاست‌ها شامل مصوبات جلسات شماره ۳۶ مورخ ۱۱ دی ۹۵، شماره ۳۷ مورخ ۹ بهمن ۹۵، شماره ۳۸ مورخ ۷ اسفند ۹۵، شماره ۳۹ مورخ ۲۶ فروردین ۹۶ و مصوبه شماره ۴۰ به تاریخ ۱۳ خرداد ۹۶ در شورای عالی فضای مجازی هستند.

بر اساس این مصوبه که در دو ماده سیاست‌ها و اقدامات آمده، منظور از پیام‌رسان‌های اجتماعی، سامانه‌های کاربرمحور فراهم‌کننده بستر تعاملات اجتماعی برای برقراری ارتباطات فردی و گروهی از طریق تبادل انواع محتواهای چند رسانه‌ای است. همچنین پیام‌رسان اجتماعی داخلی در نظر گرفته می‌شود که بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به شخص ایرانی بوده و میزبانی آن صرفا در داخل کشور انجام شده و امکان اعمال حاکمیت در آن وجود داشته باشد.

حفظ و صیانت از هویت ملی  و دینی، قابلیت پیشگیری از جرایم و مدیریت و اعمال قوانین و مقررات کشور، اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروند، حریم خصوصی، امنیت ملی و عمومی، ذخیره‌سازی  و پردازش داده‌های عظیم مرتبط با فعالیت‌ پیام‌رسان‌های اجتماعی در داخل کشور و ممانعت از دسترسی غیرمجاز به آنها، توسعه و تسهیل تولید محتوای داخلی و ارتباطات سالم اجتماعی و اقتصادی بر اساس نیازمندی‌های داخلی و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و بسترسازی و حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی از سیاست‌های ذکرشده این مصوبه است.

ماده ۲ این مصوبه به تشریح اقدامات می‌پردازد. با توجه به بند ۱، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور مدیریت و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی باید شرایط و ضوابط اعطای مجوز فعالیت به پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و خارجی را در کار گروهی با عضویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دادستانی کل کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس فتا)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان صدا و سیما تهیه و تدوین کرده و حداکثر ظرف مدت یک ماه به مرکز ملی فضای مجازی برای تطبیق با سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی ارائه کند.

ادامه دارد

منبع:ایسنا
خروج از نسخه موبایل