امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جایگاه ویژه محصولات کشاورزی در مبادلات تجاری با اوراسیا

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: محصولات کشاورزی جایگاه خاصی در مبادلات تجاری ایران و اوراسیا دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمدرضا فرشچیان عصرامروز در پنل کشاورزی همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا اظهار داشت: در سال گذشته میزان صادرات به اوراسیا ۸۰۰ میلیون دلار و میزان واردات یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که بخش اعظمی از این تجارت مربوط به محصولات کشاورزی می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران افزود: محصولات کشاورزی در بحث مبادلات تجاری با اتحادیه اوراسیا جایگاه خاصی دارد التبه فعلاً درتراز تجاری منفی هستیم که امیدواریم با تلاش بخش اقتصادی به سمت مثبت شدن حرکت کنیم.

در ادامه سعید سارویی معاون امور مقررات و استانداردهای صادرات و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق مفاد توافقنامه با اتحادیه ارواسیا و در تعامل با دبیرخانه این اتحادیه موظف بودیم که در سال اول الزامات قانونی بهداشت نباتی و دامی را به اتحادیه بدهیم که این مسئله انجام شد.

وی افزود: در دو، سه ماه اول اجرای توافقنامه حضور گواهی قرنطینه مشکل داشت که در حال حاضر دیگر هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.

همچنین علیرضا شیخانی دبیرانجمن کشت فراسرزمینی ایران در این پنل با بیان اینکه اگر وضعیت دگرگونی اقلیم به این صورت ادامه یابد در آینده به مشکل خواهیم خورد، ادامه داد: امنیت غذایی کم از امنیت مرزها نیست و این کشور بالاخره به صد میلیون نفر جمعیت می‌رسد که این جمعیت نیاز به امنیت غذایی دارند.

وی تصریح کرد: خوراک دام گران شده و از این رو شاهد گرانی شیر و گوشت نیز هستیم.

دبیرانجمن کشت فراسرزمینی ایران با بیان اینکه باید مواد اولیه استراتژیک کشاورزی را وارد کنیم، گفت: خاک ما ضعیف شده و آب نیز کم شده است. از سوی دیگر نیز زمین‌های شمال کشور را تبدیل به برج و ویلا کرده اند که شاهد کم شدن زمین‌های شالیکاری هستیم.

وی افزود: تمام ملت‌ها به فکر این هستند که از تولید ارزان و بیشتر استفاده کنند که در ایران نیز باید این اتفاق بیافتد.

شیخانی تاکید کرد: کشاورزی فراسرزمینی کار جدیدی در ایران است و اگر در این بخش سرمایه گذاری شود کارها راحت تر جلو می‌رود؛ بهترین جا برای کشاورزی فراسرزمینی برای ایران اوراسیا است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا