چالش های پیش روی باغبانی/خطر از بین رفتن منابع بومی

نایب رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با بیان اینکه کمبود و شوری آب از چالش های جدی حوزه باغبانی در کشور است گفت: دهمین کنگره ملی علوم باغبانی با حضور ۱۸ کشور در تهران برگزار می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، کاظم ارزانی در نشست خبری نخستین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران اظهار داشت: ایران در باغبانی دارای مزیت نسبی بالا است.

وی اضافه کرد: سطح باغات کشور ۲.۵ میلیون هکتار است و ما بیش از ۱۷ میلیون تن تولید میوه در کشور داریم.

نایب رئیس انجمن علوم باغبانی ایران اظهار داشت: پسته، گردو، انار، زعفران، زردآلو از جمله محصولاتی هستند که تولید آنها از نظر ژن پلاست در دنیا منحصر به فرد است.

ارزانی خاطرنشان کرد: با این وجود ما محدودیت های زیادی در حوزه باغبانی داریم که باید در این زمینه کار کنیم.

وی افزود: کمبود آب و شوری آن در باغبانی یک مشکل جدی است به عنوان مثال پسته یک محصول مقاوم به شوری است اما برخی باغات ما در این زمینه دچار مشکل شده، بنابراین این مسئله برای ما به یک چالش جدی تبدیل شده است.

نایب رئیس انجمن علوم باغبانی ایران سرمای زمستانه و بهاره را از دیگر مشکلات مهم حوزه باغبانی عنوان کرد و تصریح کرد: به عنوان مثال محصولاتی مانند انار و گل های ما در اثر سرما زدگی از بین می روند و خسارت زیادی به تولیدات ما وارد می شود ضمن اینکه یکی دیگر از چالش های بزرگ ما در این حوزه آفات و بیماری ها هستند.

ارزانی از بین رفتن منابع بومی و ژن پلاست ها را نیز از دیگر چالش های پیشرو در این حوزه عنوان کرد و افزود: گرم شدن هوا از دیگر مشکلات پیشروی ما در حوزه باغبانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران با بیان اینکه تاکنون ۴۵ محقق خارجی سطح بالا برای حضور در این کنگره اعلام آمادگی کرده اند تأکید کرد: برای ۳۰ نفر از این افراد تاکنون ویزا صادر شده است.

نایب رئیس انجمن علوم باغبانی ایران با اشاره به اینکه کنفرانس مذکور از ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه دردانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود ادامه داد: ۱۸ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان، چک، روسیه، عراق، ایتالیا، مجارستان، تایلند، عمان، اسپانیا، آلمان، ترکیه، یونان، هلند، کروواسی، بلژیک، برزیل و مکزیک در این کنگره شرکت می کنند.

منبع:مهر
خروج از نسخه موبایل