صنعت، معدن، تجارت

افزایش سهم چین و آسیای شرقی از بازار جهانی در دوره کرونا

در حالی که اکثر اقتصادها به علت بحران ویروس کرونا هم از لحاظ صادرات و هم از لحاظ واردات افت چشمگیری داشته اند، بهبود سریع وضعیت اقتصادی به چین و برخی از کشورهای شرق آسیا کمک کرد تا سهم خود را از تجارت جهانی افزایش دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در آخرین تحلیل خود که روز چهارشنبه منتشر شد، نوشت: تجارت کالا از مبدا شرق آسیا طی سه ماهه پایانی سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است. با این حال، تجارت کالا در بیشتر مناطق جهان به حال عادی باز نگشته است.

الساندرو نیکیتا، اقتصاددان آنکتاد، که روی این گزارش کار کرده است، گفت: روند بهبود اقتصادی نابرابر بوده و بسیاری از کشورها عقب مانده اند.

چین موفق شده است بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دهد، از جمله در بعضی از بخش هایی که به شدت تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار گرفته بود، مانند تجهیزات حمل و نقل و وسایل نقلیه جاده ای.

با این حال، سایر کشورها در بخش هایی پیش رفتند که چین نتوانست بیشترین رقابت پذیری صادراتی را بدست آورد، مانند بخش تجهیزات ارتباطی و ماشین آلات اداری.

بر اساس داده های سازمان ملل، ویتنام، تایلند و تایوان که این گزارش آنها را جدا از سرزمین اصلی چین محاسبه می کند، تقاضای اضافی در این بخش ها را به خود جلب کرد.

بزرگترین اقتصاد جهان، ایالات متحده، بزرگترین بازنده از نظر سهم کل صادرات بود که با افت بیشتری نسبت به هر اقتصاد دیگری روبرو بود.

روسیه و اتحادیه اروپا نیز بعد از آمریکا در لیست سه منطقه ای قرار می گیرند که بیشترین سهم را در تجارت جهانی از دست دادند و هم صادرات و هم واردات به شدت کاهش یافته است.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا