ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز دانشگاهیان

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از تعامل با وزارت ارتباطات برای تامین بسته های اینترنتی دانشجویان خبر داد و گفت: با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته‌های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق‌های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر محمد تقی نظرپور در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی که به صورت مجازی برگرار شد، تاکید کرد:این کنفرانس با تلاش مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همّت انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی ایران و با مشارکت سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشگاه‌های بزرگ و معین استان‌ها، مؤسسات علمی بین‌المللی و با حضور گسترده اندیشمندان و دانشمندان، شخصیت‌های علمی و اجرایی کشور برگزار می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این کنفرانس دو روزه شاهد ارائه مقالات با ارزشی از سوی اساتید برجسته و به نام دانشگاه‌های معتبر و مطرحِ در دنیا  با هدف ارائه‌ی تجارب در شرایط خاص کرونایی، پنل‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه مجازی، نمایه‌سازی مقالات پذیرفته شده و چاپ مقالات منتخب هستیم. همچنین مقالاتی در زمینه‌های شناخت چالش‌ها و فرصت‌های عصر کرونایی در فرآیند آموزش و توسعه منابع انسانی، معرفی و تجزیه و تحلیل تئوری‌ها و مدل‌های آموزشی و توسعه منابع انسانی، ارائه تجارب سازمان‌ها و دانشگاه ‌ها در تغییر پارادایم ایجاد شده در روش‌های آموزش و سایر عناوین مرتبط با موضوعات و محورهای اصلی کنفرانس ارائه خواهد شد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: متأسفانه پدیده‌ مخرب شیوع ویروس کووید-۱۹ که دارای ضریب انتقال فوق‌العاده زیادی است، پیامدهای بسیاری را به شکل‌های مختلف خرد و کلان، آشکار و پنهان برای همه نهادها از جمله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشورمان در پی داشت و نظام آموزش عالی کشور که از جمله نهادهای جمعی متمرکز با حضور نخبه ترین افراد جامعه اععم از اساتید و دانشجویان(به‌عنوان مسئولین فعلی و آینده کشور) که از وسیع‌ترین عرصه‌های جمعی تعاملات ارتباطاتی در کشور محسوب می‌شوند، به یک باره و با یک شوک ناگهانی از جنبه‌ی حضور فیزیکی در مجامع علمی مواجهه شدند. تعدای از دانشجویان، کارکنان و اساتید برجسته‌ای را از دست دادیم و همین‌جا برای شادی روحشان از درگاه ایزد منان مسئلت داریم.

نظرپور ادامه داد: نهاد دانشگاه که در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فوق برنامه و فعالیت‌های اجتماعی با شوک تعطیلی و رکود حضور در صحنه روبرو شدند و دانشجویان که از نظر وضعیت روحی، روانی و اقتصادی در فشار و تنگنا قرار گرفتند و شیوع کرونا در ذهنیت و زندگی خانواده‌های دانشجویان و حتی آحاد افراد جامعه  نفوذ پیدا کرده و اذهان اجتماعی را مشغول خود ساخته است.

به گفته وی، این رخداد پیچیده و چند وجهی نیاز به چاره جویی در حوزه‌های سیاستگذاری آموزش عالی و برون رفت از این تنگنا را ضرورتی انکار ناپذیر قلمداد می‌کند که نیازمند به فکر و اندیشه قوی و نیازمند به تغییر خط مشی در اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی است.تحولی که با تلاش مضاعف نیروهای متخصص به زودی به بار نشست و ثمره‌ی آن، رسیدن به اجرای راهکار آموزش از راه دور و مجازی بود و تاکنون به موفقیت‌های خوبی نایل شدیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به راهبرد ها و اقدامات به‌کار رفته در نظام آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت:دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در ترم دوم سال تحصیلی قبل (۱۳۹۸-۹۹) بلافاصله بعد از توقف کوتاه، به فعالیت خود ادامه داده و تعطیل نشدند، بلکه با تعامل و هم‌افزایی بینِ بخشی و با به اشتراک‌گذاری تجارب و دستاوردهای علمی، به‌سرعت با یک بازآرایی به فضای مجازی روی آورده و با به‌کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی و تعریف برنامه‌ها و فعالیت‌ها در فضای مجازی، هدایت و راهبری فعالیت‌های خود را به‌عهده گرفتند و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور را به اثبات رساندند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری نهایت تلاش خود را در نیل به شناسایی و کشف واکسن بیماری کووید-۱۹ ، طرح اقدامات ابتکاری معطوف به مهار و پیشگیری، تولید و ساخت کیت‌های مورد نیاز، افزارها و وسایل مورد نیاز و … به‌عمل آورده و به نتایج درخشانی دست یافتند. در این زمینه، با توجه به توانمندی‌های موجود در حوزه علوم پایه، بیولوژی و بیوتکنولوژی در دانشگاه‌ها و در دانشکده‌های علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی و ضرورت همکاری آنها با وزارت بهداشت در تهیه کیت‌های تشخیصی و بررسی نمونه‌ها و سایر عملیات پشتیبانی مقرر شد که  پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مسئولیت هماهنگی‌های لازم را به‌عهده داشته باشد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها به‌تقویت شبکه‌های فنی- اجتماعی مبتنی بر ساز و کارهای ارتباط بینِ‌بخشی و بینِ سیستمی که امکان فعالیت شبکه‌ای را در درون و با بیرون نهاد علم و دانشگاه فراهم می‌سازد، پرداختند. همچنین پارک­ های علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاه­ ها و مؤسسات پژوهشی و هم‌چنین آزمایشگاه­ های تخصصی که دارای امکانات و تجهیزات لازم بوده‌اند در تولید اقلام مورد نیاز، پشتیبانی لازم را ارائه کرده‌اند.

دکتر نظرپور افزود:حمایت از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارک­های علم و فناوری که در تولید محصول یا خدمت مورد استفاده در کاهش بار خسارت ویروس کورونا فعال هستند. که بیش از ۶۰ واحد فناور و شرکت­های دانش­بنیان خود را در زمینه تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی پشتیبانی و فعال کرده‌اند.

به گفته معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم؛ یکی دیگر از اقدامات مؤثر این وزارت و دانشگاه‌ها، تقویت سواد دیجیتال، استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی نسلی، تقویت زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری و تأمین نیازهای نرم افزاری مطابق با امکانات زیر ساختی از نظر سرعت پهنای باند اینترنت، ایجاد و تقویت سامانه‌های مختلف آموزشی می‌باشد که در این زمینه موفقیت‌های خوبی به‌دست آمد.

نظرپور با تاکید بر اینکه با وزارت ارتباطات در جهت تخصیص بسته‌های اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوق‌های حمایتی و خیّرین تعاملات خوبی صورت گرفت، گفت: خوشبختانه در این دوره برای دانشجویان در زمینه آموزش اقدامات خوبی از جمله فراهم‌سازی امکان انتقال دانشجویان به‌دانشگاه‌ها و مراکز محل زندگی، مساعدت در انجام پروژه‌های پایان‌نامه‌ای در دانشگاه‌های محل زندگی دانشجو، برگزاری جلسات ارائه گزارش، جلسات دفاع از پایان‌نامه به‌صورت مجازی و آنلاین، اختصاص فضای  مناسب برای حفظ و نگهداری دروس ارائه شده در سرور دانشگاه به عمل آمد.

وی تاکید کرد:در این شرایط، برای دانشجویان در زمینه خدمات رفاهی اقدامات در خورتوجهی صورت پذیرفت. از جمله این خدمات محدود کردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه‌ها و جلوگیری از تجمع دانشجویان با برنامه‌ریزی حضور بر اساس اولویت از نظر نوع پژوهش و مدت ماندگاری، از نظر سنوات تحصیلی، ضد عفونی و گند زدائی منظم کلیه مراکزی که مورد استفاده  دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال گذراندن مراحل آزمایشگاهی و پایان‌نامه خود هستند. هم‌چنین ارائه وام‌های دانشجویی برای تهیه نیازهای سخت‌افزاری و نرم افزاری دانشجویان و …است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: طبق قوانین و مقررات موجود، استفاده از ظرفیت ارائه خدمات مجازی به‌صورت حداکثری که بر اساس بخشنامه‌های صادره از سوی «ستاد ملی مقابله با کرونا»، «فرماندهی عملیاتی ستاد مقابله با کرونا» و «حوزه ستادی وزارت علوم تحقیقات و فناوری»  ابلاغ شده‌اند و استفاده حداکثری از ظرفیت دورکاری کارکنان در حوزه‌ی ستادی وزارت عتف صورت گرفته است.

معاون وزیر علوم یادآور شد: آموزش مجازی برای دروس کارگاهی، دروس طراحی و آتلیه‌ای، آموزش هنرهایی از قبیل موسیقی، تئاتر، گرافیک و مجسمه‌سازی و دروس آزمایشگاهی دانشگاهی نیز با محدودیت‌هایی همراه است و نیاز به یک سیستم تلفیقی متشکل از «حضور کنترل‌شده و محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز به‌صورت مجازی» توأمان دارد.

نظرپور در پایان خاطر نشان کرد:اکنون هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در حال برگزاری است و پیشرفت های شایان توجهی در این زمینه حاصل شده است و با توجه به نیاز جامعه، انتظار می‌رود دستاوردهای قبلی و جدید و رهنمودهای خاص در این‌عصر ظهور کرونایی و تحریم ظالمانه تدوین و در اختیار مسئولین و دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد. تجارب ارزشمند دانشمندان و نخبگان از دانشگاه‌های معتبر و مطرح جهانی می‌تواند به تدوین این دستاوردها کمک شایان توجهی کند چرا که این تبادل تجربیات ارزشمند ضروری است ولی شرایط مختلف و متنوع سطوح دانشگاهی، وضعیت ناموزون ساختاری و زیرساخت‌های موجود، رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی موجود در دانشگاه‌های کشور، ایجاب می‌کند که این دستاوردها بومی‌سازی شده و منطبق بر شرایط هر دانشگاه و سازمانی تکمیل و اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا