صنعت، معدن، تجارت

احتمال کاهش سقف تعهدات ارزی با سوریه

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه گفت:تلاشهایی برای اعطای برخی از مشوق ها داشته‌ایم و امیدواریم به زودی این مشوق ها اعلام شود؛نمونه آن می تواند کاهش سقف تعهدات ارزی با سوریه باشد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن دانایی‌فر امروز در کنفرانس فرصت‌های همکاری با سوریه که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: روابط بین ایران و سوریه به بیش از ۴ دهه می‌رسد و روابط قبل از انقلاب هم به طور مشخص و واضحی وجود داشته است. طی سه سال اخیر بعد از برگشت آرامش قابل توجه به جامعه سوریه و شروع بازسازی اولیه و فراهم آوردن مقدمات بازسازی پس از جنگ رسیده ایم لذا می‌توانیم در دو مرحله دراین زمینه اقدام کنیم؛ یکی مرحله سازمان دهی و ساختارسازی و دوم مرحله بهره برداری از ساختارهای درست شده است.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه و عراق افزود: در طول دو و نیم سال گذشته و پس از سفر معاون اول رئیس جمهوری در سال ۹۷ به سوریه سنگ بنای مرحله سازمان دهی و ساختار سازی در سوریه شروع شد که از جمله آن می‌توان به شکل گیری اتاق مشترک و تشکیل مرکز تجارت ایرانیان در سوریه اشاره کرد که این تنها مرکز اتاق بازرگانی خارج از ایران است.

وی ادامه داد: مشابه اتاق بازرگانی یک مرکز برای حضور شرکت‌های دانش بنیان نیز در سوریه خریداری شده و موضوع حضور مجموعه‌های خصولتی ما همچون بنیاد مستضعفان نیز فراهم شده است.

اتصال به مرزهای زمینی سوریه از خسروی و مهران

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه افزود: موضوع حمل و نقل و ترانزیت همیشه جزو دغدغه‌ها بوده و مورد توجه بوده است و با توجه به اینکه عراق دو هفته قبل بحث ترانزیت را ابلاغ کرد لذا نوید آن می‌رود که از دو نقطه خسروی و مهران بتوانیم به مرزهای زمینی سوریه در بوکمال متصل شویم و این موضوع هم از نظر سرعت در صادرات و هم از نظر کاهش قیمت وضعیت جدیدی را برای ما به ارمغان دارد.

دانایی فر با اشاره به جلسات متعدد با کشتیرانی گفت: مقرر شده بیستم هر ماه به صورت منظم یک کشتی صادراتی به سمت سوریه حرکت کند که بنا به اطلاعات تاکنون ۶۰ درصد از ظرفیت اولین کشتی که قرار است در ۲۰ اسفند به سمت سوریه حرکت کند، پر شده است.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه اظهار داشت: در زمینه هوایی نیز انتقال کالا همواره دغدغه بوده است لذا پیرو این موضوع از یک شرکت برای افزایش یک پرواز قول گرفته شده که امیدواریم عملیاتی شود.

وی گفت: این اقدامات نشان می‌دهد که مرحله سازمان دهی را تا حدود زیادی پشت سر گذاشته ایم و زمان آن رسیده که از سازمان دهی استفاده و بهره برداری کنیم تا بتوانیم خلاء و فاصله معنا داری که بین رابطه امنیتی، سیاسی و فرهنگی ما با رابطه اقتصادی در سوریه وجود را دارد را برطرف کنیم.

احتمال کاهش سقف تعهدات ارزی با سوریه

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با سوریه افزود: آسیب شناسی روابط ایران و سوریه نشان می‌دهد که عمدتاً روابط ما رابطه دولت با دولت بوده و این نمی‌تواند پایدار باشد. ما در ستاد اعتقاد داریم که آن چیزی که می‌تواند باعث جهش، شتاب، ماندگاری و پایداری شود نقش بخش خصوصی است و به همین دلیل طی دو و نیم سال گذشته تمام قد در خدمت بخش خصوصی تلاش کرده ایم تا آنچه که امکان پذیر است را در خدمت بخش خصوصی قرار دهیم و به بخش خصوصی اصالت دهیم.

دانایی فر گفت: کشتیرانی، راه ترانزیت و حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به تهاتر دارند در دستور کار ما قرار دارد و لذا تلاش‌هایی را برای اعطای برخی از مشوق‌ها داشته ایم و صحبت‌هایی نیز در این باره با معاون اول رئیس جمهوری، رئیس بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای مربوطه به خصوص وزارت صمت و همچنین وزیر راه و شهرسازی انجام شده است که امیدواریم به زودی این مشوق‌ها اعلام شود که نمونه آن می‌تواند کاهش سقف تعهدات ارزی با سوریه باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا