صنعت، معدن، تجارت

تدوین بسته اجرایی پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در راستای نام‌گذاری امسال توسط رهبر انقلاب اسلامی، بسته اجرایی و عملیاتی در خصوص پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی تهیه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، سعید زرندی در اولین جلسه مدیران معاونت طرح و برنامه در سال ۱۴۰۰، گفت: بسته اجرایی پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید، در سه ضلع وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستگاه‌های همکار و مرتبط با تولید و بخش ارکان حاکمیت در دو بخش پشتیبانی و مانع زدایی برنامه تدوین می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بخش اول که مرتبط با داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت است در چهار بخش تفویض اختیارات وزارت‌خانه به استان‌ها و تشکل‌های خصوصی، حذف گلوگاه‌های داخلی، اصلاح رویه‌ها و حذف و اصلاح برخی از بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌ها است.

پیگیری حذف مقررات زائد در بخش تولید خواسته مهم بخش خصوصی

زرندی با بیان اینکه در فرآیند تدوین این بسته از بیش از ۸۰۰ نفر از فعالان صنعت، معدن و تجارت و صاحب‌نظران اقتصادی نظرخواهی در خصوص موضوعات مرتبط با تولید شده است، تصریح کرد: در این نظرخواهی مهم‌ترین موانع تولید، عدم ثبات اقتصاد کلان، تورم بالا، نبود نقدینگی مناسب، تحریم‌های خارجی و جذاب بودن بازارهای غیرمولد عنوان شده است؛ از دیدگاه این ۸۰۰ فعال عرصه تولید و صاحب‌نظر اقتصادی مهم‌ترین اولویت‌هایی که وزارت صنعت باید در سال جدید پیگیری کند شامل: پیگیری برای مقررات‌زدایی از بخش تولید، ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، جداسازی بخش تولید از بازرگانی و تفویض امور به تشکل‌ها است.

وی بانک‌ها، سازمان مالیات، سازمان تأمین اجتماعی را به عنوان مهمترین دستگاه‌های ذکر شده با بیشترین اثر بر روی فرآیند تولید معرفی کرد که نیازمند اصلاح و بازنگری در روابط با تولید را دارند.

معاون طرح و برنامه در ادامه افزود: در این نظرخواهی، عوامل داخلی وزارتخانه مورد پرسش قرار گرفته که مهم‌ترین موضوعات که نیازمند اصلاح می‌باشد را به ترتیب شامل: صدور مجوزهای صنعتی، موضوعات مرتبط با زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی و موضوعات مرتبط با واردات عنوان شده است.

ضرورت توجه همه ارکان نظام به حوزه سرمایه‌گذاری

زرندی با تاکید بر اینکه در این بسته مطالبه بخش تولید از سایر دستگاه‌ها به صورت شفاف بیان خواهد شد، اذعان کرد: موضوع سرمایه‌گذاری از اصلی‌ترین اولویت‌های کشور است که ما هم در سال جدید آن را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد؛ آینده اشتغال، صادرات غیر نفتی، رشد تولید و.. در گرو توسعه سرمایه گذاری است که باید به عنوان یک موضوع بسیار مهم در همه ارکان نظام مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برای توسعه سرمایه‌گذاری شاید نیازمند تغییر در برخی قوانین باشیم چرا که در حال حاضر موانعی برای سازمان‌های توسعه‌ای، بانک‌ها و… برای ورود به سرمایه گذاری هستند.

معاون طرح و برنامه در بخش دیگر صحبت‌های خود، به دو مدل برای توسعه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: مدل اول استفاده از بزرگان و شرکت‌های بزرگ و برتر کشور است که در حال مذاکره با تک‌تک این شرکت‌ها هستیم تا آنها را وارد فاز سرمایه‌گذاری جدید در موضوعات اصلی تولید کشور کنیم؛ در ماه پایان سال با پنج شرکت بزرگ به تفاهم رسیدیم و برای جلب اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاری پای این تفاهم‌نامه را نمایندگان همه ارکان حاکمیت امضا کردند تا سرمایه‌گذار با خیال راحت وارد عرصه سرمایه‌گذاری شود.

وی گفت: در سال جدید شرکت‌های بیشتری را برای ورود به عرصه سرمایه‌گذاری جدید تشویق می‌کنیم تا به هدف‌گذاری هزارهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید با کمک شرکت‌های بزرگ برسیم.

زرندی تأکید کرد: موضوع دوم که در سال جدید به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، موضوع Crowdfunding یا همان جذب تأمین سرمایه جمعی می‌باشد؛ باید تلاش کنیم با کمک سازمان بورس، شیوه‌های نوینی برای جذب سرمایه‌های خرد مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بخش تولید را به پیش ببریم و لازم است با زمینه‌سازی فرهنگی و اصلاح برخی رویه‌ها و مقررات زمینه را برای این موضوع فراهم نمائیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا