ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

نتیجه‌گرایی و جوانی جزو ویژگی‌های بارز وزیر پیشنهادی ارتباطات است

مسئول کمیسیون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به به‌روز بودن وزیر پیشنهادی ارتباطات، درباره نگرانی صنف فناوری اطلاعات از تعاملات بخش خصوصی با دولت و عدم شناخت کافی وزیر جوان در این زمینه توضیح داد.

بهناز آریا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای این که بتوانیم بحث اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم و به تجهیزات بومی برسیم و اگر اعتقاد ما به امنیت ملی و امکانات بومی است، نیازمند تحقیق و پژوهش و بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی، نیازمند تولید دانش بومی و سرویس‌ها و خدمات و تجهیزات بومی هستیم.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده، در حوزه‌یCT  (ارتباطات و مخابرات) بوده، اظهار کرد: در بحث زیرساخت‌های مخابراتی از جمله افزایش پهنای باند، برداشتن انحصارها و موارد این چنینی به نسبت سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی انجام شده و پیشرفت کاملا مقابل ملاحظه و قابل تقدیر بوده است. اگرچه هنوز نسبت به استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و با توجه پیشرفتی که این موضوع در دنیا دارد، اگر روند پیشرفت را در کشور افزایش ندهیم همچنان فاصله‌ ما با استانداردهای جهانی خیلی زیاد خواهد بود.

عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران ادامه داد: با وجود این، نگرانی زیاد و درخواست ما عملا این است که در حوزه IT (فناوری اطلاعات) توجه ویژه‌ای اتفاق بیفتد. ما نیاز داریم که بودجه‌ها و پروژه‌هایی در حوزه IT تعریف شود و در حوزه تولید دانش بومی، تحقیق و پژوهش، به موارد خوبی دست پیدا کنیم. در این دوره انتظار داریم از زیرساخت‌هایی که در دوره قبل ایجاد شد، از پهنای باند و موارد این چنینی استفاده کنیم تا بتوانیم سرویس‌های فناوری اطلاعات را شکوفا کنیم.

روزگار برخورد حذفی گذشته است

آریا با بیان اینکه علاقه‌مندی کشور به سرویس‌های بومی است، افزود: امنیت کشور هم ایجاب می‌کند که به سمت سرویس‌های بومی برویم. اگر از استفاده از انواع سرویس‌هایی مانند تلگرام نگرانی داریم و هر روز به فیلترینگ آنها فکر می‌کنیم، باید برایش جایگزین داشته باشیم. الان روزگاری نیست که با برخود حذفی ابزار یا سرویس را حذف کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور ما باید این توانمندی ایجاد شود که بتوانیم آن سرویس یا ابزار یا محصول را حداقل برای رفع نیاز داخلی خودمان تولید کنیم. این سرویس‌ها هم نیاز دارد که برایشان بودجه، تحقیق و پژوهش گذاشته شده و متخصص گماشته شود و از آن حمایت انجام گرفته برای این که به تولید برسد.

مسئول کمیسیون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت مثبت بوده، افزود: مدل تفکر اجرایی ایشان، تفکر مناسبی است و به نظر می‌رسد آن چابکی که ما انتظار داریم را به همراه داشته باشد. فعالیت‌های ایشان در دو سال اخیر باعث شده بسیاری از پروژه‌های زیرساخت به نتیجه برسد. همین نتیجه‌گرایی و جوان بودن نکات مثبتی هستند که در ایشان دیده می‌شود.

آریا با تاکید بر ویژگی اجرایی بودن آقای جهرمی، بیان کرد: آنچه وزیر پیشنهادی در سال‌های اخیر انجام داده و مدلی که ما دیدیم، نشان می‌دهد با توجه به جوان بودن و نوع شخصیتی که دارد، بسیار اجرایی است. این از نقاط قوت بسیار خوب است و دانش در حوزه‌ای که دارد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. می‌توانیم انتظار داشته باشیم بسیاری از مواردی که سال‌ها منتظر اجرایی شدن آن بودیم، سریع‌تر به نتیجه برسد و ما وزارتخانه چابکی داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مواردی که اخیرا پیش آمده، نشان می‌دهد وزیر پیشنهادی تفکر صحیحی دارد. این بحث که اقدامات ما نباید جنبه‌ی حذفی داشته باشد، بلکه باید آگاهی و توانمندی را بیشتر کنیم. همه اینها این امید را می‌دهد که ما بتوانیم وزارتخانه متفاوتی در این دوره داشته باشیم. با داشتن یک وزیر جوان و به‌روز ما امید داریم که این چابکی اتفاق بیفتد.

بخش خصوصی نگران تعاملات خود با دولت است

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه بخش خصوصی همواره نگران تعامل خود با بخش دولتی است، گفت: ما انتظار داریم که شناخت، ارتباط و تعامل با بخش خصوصی وجود داشته باشد. در دوره قبل دولت، این تعامل بیشتر و بهتر از تمامی دوره‌های قبلی بود. اگر چه هنوز هم انتظار تعاملات بیشتر داریم. طبیعتا انتظار می‌رود که این تعامل ادامه پیدا کند و از توان بخش خصوصی استفاده بهتر می‌شود.

آریا با بیان اینکه نظر بخش خصوصی باید در بخش‌های مختلف مورد محاسبه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید در آنچه قرار است در کشور اتفاق بیفتد نقش موثری داشته باشد. شاید عدم ارتباط قبلی و عدم شناخت جدی وزیر پیشنهادی ارتباطات نسبت به صنف ما و بخش خصوصی و بهره‌گیری از توان بخش خصوصی وجود داشته باشد که یکی از دلایل آن جوان بودن ایشان است.

وی همچنین تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در این حوزه هستند سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند و ارتباطات و تعاملات و تاریخچه‌ها را می‌دانند و کاملا از آنچه که در صنف IT در بخش خصوصی اتفاق افتاده مطلع هستند. این تعاملات که باید هر روز بیشتر شود برای ما دغدغه است و شاید عدم شناخت کافی کمی نگران‌کننده باشد. در نهایت امیدواریم ایشان هرچه سریع‌تر شناخت کاملی نسبت به توانمندی بخش خصوصی پیدا کنند.

وی گفت: بخش خصوصی نیازمند تصدی کرسی رسمی جهت ایفای نقش در تصمیم‌گیری‌هاست. باتوجه به شتاب صنعت IT، بسترساز بودن آن در کلیه صنایع، در انتظار سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها و توجه ویژه به این صنعت در دولتِ روبه‌رو هستیم. امنیت هم به عنوان بخش لاینفک صنعت IT نیازمند بودجه و حمایت خاص بوده و اتفاقاتی که هر روز در دنیا و در کشور در حوزه امنیت شاهد آن هستیم، تامین امنیت اطلاعات را در صدر جدول نیازمندی‌های ملی در بخش فناوری قرار می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی که در حال حاضر مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت است، از سوی رئیس‌جمهور به عنوان جوان‌ترین وزیر پس از انقلاب اسلامی و در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا