صنعت، معدن، تجارت

چین استرالیا را متهم به "زورگویی اقتصادی" کرد

سفیر چین در استرالیا مسئولیت تیرگی اخیر روابط دو کشور را به کانبرا نسبت داد و استرالیا را به تشدید درگیری ها متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، سفیر چین در استرالیا مسئولیت تیرگی اخیر روابط دو کشور را به کانبرا نسبت داد و استرالیا را به تشدید درگیری ها متهم کرد.

چنگ جینگیه، روز پنجشنبه در بیانیه ای طولانی خطاب به شورای تجارت استرالیا و چین گفت که کانبرا تصور خود را در مورد چین تغییر داده است و اکنون پکن را به جای یک شریک، تهدید می داند.

همچنین بخوانید

این دیپلمات همچنین تأکید کرد که ادعاهای استرالیا مبنی بر “زورگویی دیپلماتیک و اقتصادی” چین بی ربط است و به عنوان “پوششی” برای سلب مسئولیت مطرح می شود.

 چنگ گفت: اگر زورگویی وجود داشته از سوی طرف استرالیایی بوده است. اقدامات پکن به منظور “حمایت از حقوق و منافع قانونی خود، جلوگیری از سقوط بیشتر روابط دو جانبه و انتقال آن به مسیر درست است.

وی برخی داده های اقتصادی را به عنوان نمونه ای از اقدامات نادرست استرالیا ذکر کرد.

طبق گفته چنگ، سرمایه گذاری چین در استرالیا طی چهار سال بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است، در حالی که صادرات استرالیا به چین همچنان بالا مانده و در سال ۲۰۲۰، ۱۴۸ میلیارد دلار استرالیا (۱۱۵ میلیارد دلار آمریکا) بوده است.

وی همچنین تعداد تحقیقات و بازرسی های مربوط به تجارت دو کشور را با هم مقایسه کرد و گفت کانبرا ۱۰۶ تحقیق ضد بازارشکنی در مورد واردات چین انجام داده در حالی که پکن فقط چهار تحقیق در مورد کالاهای استرالیایی انجام داده است.

سایر اقدامات قهرآمیز استرالیا که توسط چنگ ذکر شد شامل محدودیت های “تبعیض آمیز” علیه سرمایه گذاری های چین و همچنین “سرکوب” شرکت های فن آوری پیشرفته چینی است.

وی ظاهراً به حذف شرکت های بزرگ فناوری از جمله Huawei و ZTE از شبکه های اینترنت نسل پنجم استرالیا اشاره دارد.

این دیپلمات همچنین به تصمیم اخیر استرالیا در مورد پاره کردن توافق طرح کمربند و جاده بین چین و ایالت ویکتوریا اشاره کرد و گفت که این یک مورد از لیست طولانی “اقدامات منفی” است که به روابط دو جانبه آسیب می رساند.

تنش ها بین دو کشور از چند سال پیش افزایش یافته است به خصوص پس از آنکه کانبرا فروشندگان چینی را از عرضه محصولات مخابراتی ۵جی خود منع کرد.

سال گذشته وقتی استرالیا خواستار تحقیق بین المللی در مورد ریشه شیوع ویروس کرونا شد، اوضاع این روابط بدتر شد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا