ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تمدید توقف استفاده پلیس از نرم افزار تشخیص چهره آمازون

شرکت آمازون تعلیق قانونی استفاده پلیس از نرم افزار تشخیص چهره این شرکت را که سال گذشته اعلام کرده بود، به مدت نامعلوم تمدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمازون استفاده از نرم افزار تشخیص چهره خود را به مدت یک سال از آغاز ژوئن سال ۲۰۲۰ متوقف کرده بود. این تصمیم در اوج اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا علیه خشونت پلیس در برابر افراد رنگین پوست پس از قتل جورج فلوید، سیاه پوست تحت بازداشت پلیس در مینه سوتا گرفته شد.

همچنین بخوانید

مدافعان حقوق مدنی مدتها هشدار داده اند تطبیق نادرست چهره از سوی ماموران قانون ممکن است به دستگیریهای اشتباه و همچنین از دست رفتن حریم خصوصی و سرکوب آزادی بیان منجر شود.

تمدید تعلیق قانونی استفاده از نرم افزار آمازون نشان می دهد تشخیص چهره تا چه حد موضوع حساسی برای شرکتهای بزرگ مانده است. آمازون که بزرگترین فروشنده آنلاین جهان است، درباره دلیل تصمیم خود هیچ توضیحی نداد. این شرکت سال گذشته اعلام کرده بود امیدوار است کنگره مقرراتی را اعلام کند که استفاده اخلاقی از این فناوری را تضمین می کند با این حال چنین قانونی هنوز تحقق نیافته است.

آمازون ماه جاری با درخواست فعالان برای دائمی کردن تعلیق قانونی استفاده از نرم افزارش روبرو شد. یکی از مدیران اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا با ابراز حمایت از اقدام آمازون، از دولتهای فدرال و ایالتی خواست استفاده از نرم افزار تشخیص چهره توسط ماموران پلیس را ممنوع کنند.

آمازون تشخیص چهره را با نرم افزار Rekognition فراهم می کند. این نرم افزار در سال ۲۰۱۶ از سوی آمازون وب سرویس عرضه شد و قادر به شناسایی اشیا در تصاویر و ویدیو است. پلیس از این فناوری برای یافتن مظنونین در تحقیقات جنایی از طریق تطبیق تصاویر دوربینهای نظارتی با پایگاه داده تصاویر مجرمان استفاده می کند. مشتریانی که از این برنامه برای یافتن قربانیان قاچاق انسان استفاده می کنند، همچنان می توانند به قابلیتهای تشخیص چهره آن دسترسی داشته باشند.

منتقدان گوشزد کرده اند تحقیقات پروژه ای به نام “سایه های جنسیتی” نشان داده که نرم افزار آمازون جنسیت افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند را به سختی تشخیص می دهد اما آمازون به این یافته ها اعتراض کرده است.

به دلیل موقعیت برتر آمازون و دفاع قبلی از تشخیص چهره، تعلیق قانونی استفاده از این فناوری توسط آمازون اهمیت قابل توجهی دارد. مایکروسافت مدتی کوتاهی پس از تصمیم سال گذشته آمازون اعلام کرد که پیش از فروش نرم افزار تشخیص چهره خود به پلیس، منتظر مقررات فدرال آمریکا خواهد ماند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت دارویی زنجیره ای “رایت اید کورپ” یک ماه پس از تصمیم آمازون، استفاده از این فناوری را در فروشگاههایش متوقف کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا