خودروصنعت، معدن، تجارت

یک کارشناس خودرو: ۲ خودروساز بزرگ کشور سهام خودشان را خریدند


یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلات صنعت خودروسازی به سه حوزه کلان برمی‌گردد که رابطه حاکمیت دولت با بنگاه و حاکمیت شرکتی، سیاست‌های صنعتی و همچنین فساد بنگاه‌های تولید کننده بخشی از آن را تشکیل می‌دهد و نیازمند تحول است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو در برنامه تلویزیونی پایش به تشریح مشکلات صنعت خودرو پرداخت و تصریح کرد: صنعت خودرو در چند دهه گذشته اتصال زیادی با فضای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی داشته و اصلاح این صنعت بدون اینکه بخواهد اتفاقات عمیق و مستمری در این سه حوزه رخ دهد امکان ندارد. 

وی به ترسیم راه دولت آینده در صنعت خودروسازی پرداخت و افزود: مشکلات صنعت خودروسازی به سه حوزه کلان برمی‌گردد که رابطه حاکمیت دولت با بنگاه و حاکمیت شرکتی، سیاست‌های صنعتی و همچنین فساد بنگاه‌های تولید کننده بخشی از آن را تشکیل می‌دهد و نیازمند تحول است. 

بیگی تاکید کرد: دولت با دارا بودن ۱۴ درصد از سهام ایران خودرو به صورت مستقیم این شرکت را تعیین تکلیف می‌کند. ۱۳ درصد سهام این شرکت خصولتی و ۲۹ درصد توسط مردم خریداری شده است. مابقی سهام توسط یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو خریداری شده که چالش اصلی در این بخش است. این موضوع در شرکت سایپا هم اتفاق افتاده با این تفاسیر که ۱۷.۳ متعلق به دولت، ۱۵.۶ متعلق به شرکت های غیر دولتی است. ۴۰ درصد سهام شرکت هم به مردم واگذار شده که البته سهام بالای یک درصد متعلق به یک شرکت نیست. مابقی سهم نیز توسط یکی از شرکتهای زیر مجموعه سایپا خریداری شده است. 

به گفته وی، فضای کشور یک فضای بسته برای تولید است و قطعه سازان تنها امکان همکاری با دو کمپانی خودروساز را دارند. هر چند این بازار نیز جذابیت هایی را برای آنها به دنبال دارد. 

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به واگذار نشدن کل سهام به بخش خصوصی تاکید کرد: دولت آینده باید در این مسیر گام بردارد. 

وی با بیان اینکه تعرفه قیمت گذاری در قطعه سازی و خودروسازی طی سالهای گذشته هماهنگ نبوده گفت: حضور دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در تصمیم گیری خودرو باعث شده تا تصمیم درستی از اتاق فکر این بخش بیرون نیاید. بررسی ها نشان می‌دهد قیمت قطعات گرانتر از قیمت کارخانه است که این موضوع زیان خودروساز را به دنبال دارد. 

بیگی با تاکید بر کاهش قدرت خرید مردم توضیح داد: همه مشکلات صنعت خودرو با افزایش قیمت حل نخواهد شد بلکه باید یک بسته سیاستی در نظر گرفته شود. 

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا