صنعت، معدن، تجارت

آخرین جزئیات از واردات واکسن کرونا توسط شرکت های خصوصی

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: برای واردات ۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از هند و همچنین برای واردات واکسن از چین از مسیر کشور ثالث اقدام کردیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ناصر ریاحی درباره آرخین وضعیت واردات واکسن کرونا از هند و چین گفت: برای واردات ۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از هند اقدام کردیم. گشایش اعتبار انجام شده و همه مراحل طی شده اما به دلیل موج شدید بیماری در این کشور، واردات واکسن از هند دچار مشکل شده است.

وی تصریح کرد: دولت این کشور صادرات واکسن را ممنوع اعلام کرده و هر محموله‌ای باید با مجوز دولت از این کشور خارج شود. واکسن‌های سفارشی ایران متعلق به هند نیست و از شرکت دیگری خریداری شده با این حال باید فرایندهای اداری آن طی شود. دو هفته‌ای است که فعلاً مجوزهای لازم در هند صادر نشده است. هم چنین برای واردات واکسن از چین از مسیر کشور ثالث اقدام کردیم.

ریاحی در پاسخ به این سوال که چرا واردات واکسن کرونا طولانی شده است؟ افزود: همه کشورها می‌خواهند واکسن بخرند و واریانت های تازه کرونا باعث شد بسیاری از کشورهای تولیدکننده قید صادرات را بزنند و شرکت‌ها را مجبور کنند واکسن‌ها را برای خودشان نگه دارند. متأسفانه کشور ما هم در این زمینه چابک عمل نمی‌کند. واکسن‌هایی که وارد شده، غیر از مواردی مثل ۱۳۰ هزار دوز واکسن باهارات و اسپوتنیک، اهدایی صلیب سرخ به هلال احمر بوده است. درواقع از مسیر تعامل دو سازمان بشردوستانه تأمین شده است.

به گفته این فعال صنفی واردات دارو، در ۲ ماه نخست امسال به دلیل شرایط جهانی، فرصت خوبی برای خرید واکسن توسط بخش خصوصی فراهم شد اما به دلیل بروکراسی داخلی این فرصت از دست رفت. در آن زمان مسأله پایداری واکسن و انقضای آن در کنار فرایند کند واکسیناسیون در کشورهایی که واکسن سفارش داده بودند، دست به دست هم داد تا فرصتی برای دیگر کشورها فراهم شود. اما ما از این فرصت استفاده نکردیم. با توجه به اینکه بحث تولید واکسن داخلی را هم داریم، مقررات در کشور ما پایدار نیست و این ریسک کار را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ادامه داد: در یک دوره دولت به هر شرکتی مجوز واردات واکسن داد. شرکت‌هایی که در حوزه واردات دارو فعالیت نمی‌کردند هم مجوز گرفتند و قیمت‌هایی اعلام کردند که حاشیه ساز شد. این در حالی است که سازمان استاندارد نسبت به واردات دارو حساسیت زیادی دارد. اگر شرایط محیطی داروی تزریقی ۱۰ دقیقه تغییر کند، استاندارد دارو را قبول نمی‌کند و دستور امحا می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً اعلام کردند شرکت‌هایی که از مجوز آنها ۶۰ روز گذشته دیگر نمی‌توانند دارو وارد کنند و باید دوباره برای مجوز اقدام کنند که به طور حتم، شرکت‌های نامرتبط مجوز دریافت نمی‌کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا