صنعت، معدن، تجارتمعدن

افزایش ۷ میلیارد دلار به ارزش برجای ذخایر معدنی/ ایمیدرو؛ اجرا کننده همه وظایف توسعه ای

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: طی سال های اخیر، حدود ۷ میلیارد دلار ارزش برجای جدید به ذخایر کشور افزوده شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو در مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این سازمان طی سال های گذشته، اقدامات توسعه ای گسترده ای در حوزه اکتشاف انجام داد که منجر به اکتشاف پهنه های جدید، دریافت پروانه های اکتشاف و در برخی موارد دریافت گواهی کشف و درنتیجه ذخیره های جدید شد.
وی افزود: ذخیره موجود ارزش برجای ۱۰ ماده معدنی شامل طلا، سنگ آهن، آنتیموان، باریت، زغال سنگ، بوکسیت، سرب و روی، مس محتوا، شورابه و عناصر نادر خاکی، حدود ۳۹ میلیارد دلار است.

۱۰۴۵ میلیارد دلار؛ ارزش افزوده ذخایر معدنی موجود
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ارزش افزوده ناشی از فرآوری ذخایر معدنی موجود تصریح کرد: ارزش افزوده مواد معدنی فرآوری شده و سرمایه گذاری های انجام شده تاکنون، حدود ۲۷۱ میلیارد دلار است که با احتساب تبدیل ذخایر معدنی موجود به محصول (۷۷۴ میلیارد دلار)، این رقم به حدود ۱۰۴۵ میلیارد دلار می رسد.
وی افزود: با توجه به تعداد پهنه های اکتشاف شده و شناسایی های صورت گرفته، پیش بینی می شود طی ۲۰ سال آینده، میزان ارزش افزوده ذخایر معدنی فرآوری شده به ۱۵۰۰ میلیارد دلار برسد.

ایمیدرو؛ اجرا کننده همه وظایف توسعه ای
جعفری با مقایسه ایمیدرو با سازمان های توسعه ای کشورهای موفق، گفت: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای برخلاف سازمان های توسعه ای کشورها -که در جنبه هایی از فرآیند زنجیره تولید و صادرات (همچون کمک به توسعه فناوری، کمک های مالی و غیر مالی، گسترش تجاری و صادراتی) فعال اند- همه وظایف توسعه ای را یکجا پیش می برد.
وی ادامه داد: از این رو، راهبردها و استراتژی های سازمان طی سال ۹۹ در راستای توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی، بهینه سازی و ارتقای توان مقابله با تهدیدها و استفاده بهینه از منابع مالی و غیره بوده است.

سرمایه گذاری ایمیدرو در بیش از ۸۰ درصد مناطق کمتر توسعه یافته
جعفری با بیان اینکه ایمیدرو همراه با بخش خصوصی در بیش از ۸۰ درصد مناطق کمتر توسعه یافته کشور از ۲ طریق (اکتشاف و طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک) سرمایه گذاری کرده است.
وی ادامه داد: همچنین طی حدود ۲ سال اخیر، بیش از ۶۰۰ معدن – که اغلب در مناطق کمتر توسعه یافته بوده- احیا، فعال و توسعه یافته است.

هدایت سود شرکت ها به توسعه طرح ها
جعفری با اشاره به برنامه ایمیدرو مبنی بر تامین منابع مالی طرح های توسعه این سازمان از طریق هدایت سود شرکت های وابسته، بیان داشت: سود شرکت های وابسته به ایمیدرو در سال جاری، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که تلاش کردیم بخش زیادی از این سود به سمت طرح های توسعه هدایت شود و بخش کمی از آن به تقسیم سود اختصاص یابد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه چین و کشورهای دیگر در ۲ حوزه «کربن صفر» و «ضایعات صفر» در فرآوری بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت می کنند، گفت: برنامه ما، توجه به این دو موضوع است و بدون شک، در صورت بهره گیری از دانش و فناوری های جدید نظیر فناوری هوشمند نسل ۴ و غیره به این اهداف می رسیم و از دنیا عقب نخواهیم افتاد.
وی افزود: برنامه توسعه عناصر کمیاب در سال ۹۹ ادامه داشت و توجه به عناصر استراتژیک، در برنامه امسال ایمیدرو است.

جذب ۱۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در سال ۹۹
در ادامه جلسه مجمع عمومی سالانه ایمیدرو، مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اعلام کرد: ایمیدرو سال گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای تکمیل طرح های توسعه از بخش خصوصی جذب کرد.
سمیه خلوصی با بیان اینکه برنامه افتتاح ۱.۹ میلیارد دلار طرح طی سال جاری در دستور کار ایمیدرو است، عنوان کرد: سال گذشته حدود ۳.۵ میلیارد دلار طرح افتتاح شد که از پروژه های شاخص آن می توان به آلومینیوم جنوب، انتقال آب خلیج فارس، کنسانتره و گندله منطقه سنگان و طرح های توسعه مس اشاره کرد.
وی افزود: سرب و روی مهدی آباد با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلار، برجسته ترین پروژه ای است که تا آخر امسال تکمیل می شود.
مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو با اشاره به دیگر اقدامات این سازمان در حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، عنوان کرد: افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، جذب سرمایه گذار و نقدینگی بخش خصوصی در اجرای طرح های احداث خط انتقال برق و جاده برای معادن، توسعه مناطق ویژه اقتصادی و آموزش بخش خصوصی و حمایت از پروژه های راهبردی، بخشی از اقدامات ایمیدرو در سال گذشته بوده است.
وی افزود: توانمندسازی بخش معدن از طریق هدایت منابع مالی شرکت ها در بانک ها، تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و آمادگی عرضه آن در بورس، احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک، توسعه ساخت داخل و توسعه اکتشاف و زیربناها، از دیگر اقدامات ایمیدرو طی سال گذشته بوده است که امسال نیز دنبال می شود.
خلوصی توسعه برنامه های اکتشافی توسط ایمیدرو را یکی از راهبری ترین استراتژی های این سازمان خواند و اظهار داشت: اکتشاف پهنه ها در فازهای شناسایی و پی جویی در ۳۰ استان شامل ۱۳۴ پهنه بیش از ۶۶۴ هزار کیلومتر مربع گستره کشور در حال اجراست که ۸۲ درصد آن تکمیل شده است.

تصویب صورت های مالی ایمیدرو در مجمع عمومی سالانه
مجمع عمومی عادی سالانه ایمیدرو با حضور علی نبوی دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل ایمیدرو و سایر اعضای مجمع، بازرس و حسابرس قانونی برگزار شد.
در این مجمع، پس از قرائت گزارش بازرس و نیز بحث و بررسی بندهای قانونی، صورت های مالی مربوط به سال مالی ۹۹ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با حضور اعضای مجمع به اتفاق آرا به تایید و تصویب رسید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا