انرژی

ساخت دستگاه‌های مورد نیاز صنعت نفت کشور

شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به تأمین صددرصدی نیاز داخل کشور در حوزه طراحی و تولید دستگاه‌های مورد نیاز در صنعت نفت و شرکت‌های تابع نفتی شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهندس سهیل متینی‌تبار، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: شرکت ما در سال ۱۳۸۰ تأسیس شد و در سال ۱۳۹۵ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر شدیم. ما چندین دستگاه در صنعت نفت را برای نخستین بار در ایران تولید کرده‌ایم.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به نصب سیستم ارتینک اتوماتیک بارگیری و تخلیه ضد انفجار در محل‌های بارگیری و تخلیه نفتکش‌ها گفت: در هنگام حرکت کامیون‌ها و مخزن‌دارها، الکتریسیته ساکن در اطراف نفتکش‌ها به وجود می‌آید و با کمک این دستگاه، الکتریسیته ساکن به زمین تخلیه و از آتش‌سوزی در انبارهای نفت جلوگیری می‌شود. ما در تولید این دستگاه به خودکفایی رسیده‌ایم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که شیر کنترل برقی ضدانفجار برای نخستین بار در ایران طراحی و ساخته شده است، افزود: شیر کنترل برقی ضدانفجار نمونه مهندسی معکوس شده از شیر برقی شرکت آمریکایی است که بومی‌سازی شده است. این دستگاه به کنترل جریان فرآورده‌های نفتی می‌پردازد و بر روی ست استاپ ولوها نصب می‌شود.

مهندس متینی‌تبار سیستم فلومیتر جابه‌جایی مثبت را از محصولات پرمصرف و استراتژیک صنایع نفت دانست و گفت: این دستگاه به‌منظور اندازه‌گیری جریان فرآورده‌های نفتی در خطوط لوله، پایانه‌های نفتی و انبارهای نفت استفاده می‌شود.

وی افزود: نمونه خارجی این دستگاه از کشورهای آمریکایی و اروپایی وارد می‌شد و از طریق مهندسی معکوس و طراحی از پایه، توانستیم به این تکنولوژی بالا دست پیدا کنیم و به جرأت می‌توانم بگویم که سومین یا چهارمین کشوری هستیم که به این تکنولوژی رسیده‌ایم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره دستگاه فلومیتر توربینی، توضیح داد: این دستگاه نیز نوع دیگری از دستگاه‌های اندازه‌گیری است. به‌صورت پره توربینی و برای اندازه‌گیری فرآورده‌های نفتی که در خطوط لوله و پایانه‌ها با سرعت زیاد حرکت می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دنیا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی API اگر دقت دستگاه ۰.۱۵ درصد و یا تکرارپذیری ۰.۰۲ درصد باشد، می‌توانیم آن را در مبادی تحویل به مشتری استفاده کنیم که به اصطلاح در پایانه‌های صادراتی نیز استفاده می‌شود.

مهندس متینی‌تبار در معرفی سیستم ترانسمیتر پالسر ضد انفجار  هم گفت: این سیستم حرکت دوّار میترهای جابه‌جایی مثبت را به پالس‌های الکتریکی تبدیل و سپس خروجی مربوطه را به فلوکامپیوتر یا شماره انداز دیجیتالی هدایت می‌کند. این پالس‌ها در دو کانال A  و B تولید و در فاز نود درجه کنترل می‌شود. این دستگاه در محیط‌های انفجاری و پرخطر قابل نصب است. ما موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی برای این سیستم شده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت صحت‌سنجی در ادامه از طراحی و تولید دستگاه مستر میتر جابه‌جایی مثبت یاد کرد و افزود: این دستگاه به‌منظور کالیبره کردن انواع فلومیترها قابل استفاده است. دقت این دستگاه باید بالاتر از سایر دستگاه‌ها باشد. مستر میتر جابه‌جایی مثبت با دقت تقریباً ۰.۱ درصد و تکرارپذیری ۰.۰۱ درصد به‌منظور صحت‌سنجی انواع میترها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحی و تولید قطعات یدکی فلومیترهای جابه‌جایی مثبت دستگاه اسمیت آمریکایی

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به شرکت امریکایی اسمیت که دستگاه قطعات یدکی را تولید می‌کند، اظهار کرد: ما از طریق مهندسی معکوس توانستیم این دستگاه با تکنولوژی بالا را طراحی و تولید کنیم. نزدیک به سه سال بر روی این پروژه کار کردیم. با توجه به تحریم‌های به وجود آمده و نداشتن واردات، قرارداد تولید این دستگاه با ما بسته شد و هم‌اکنون نیز این دستگاه‌ها در صنعت استفاده می‌شود و ما توانستیم قطعات مربوط را جایگزین نمونه‌های اصلی کنیم.

مهندس متینی‌تبار دستگاه فلو کامپیوتر دیجیتال یا شماره انداز دیجیتال را یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین محصولات مورد استفاد در صنعت نفت دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشخصه دستگاه فلوکامپیوتر دیجیتال محاسبات جبران‌سازی دما بر روی فرآورده‌های نفتی است که به‌منظور اندازه‌گیری مقدار دقیق حجم فرآورده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از مستر میتر به‌عنوان شاخص‌ترین محصول شرکت یاد کرد و گفت: این دستگاه تکنولوژی بالایی دارد و  تلفیقی از سه دستگاه فلومیتر جابه‌جایی مثبت، فلوکامپیوتر و پالسر است و تقریباً می‌توان گفت به صورت یک پکیج است و در صنعت مورد استفاد قرار می‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر این نکته که طراحی و تولید دستگاه‌ها بر پایه تلفیقی از مهندسی معکوس و طراحی از پایه است، افزود: در فلومیتر توربینی، قطعه‌ای به نام پیکاپ پویل وجود داشت که قابل مهندسی معکوس نبود. در واقع به‌صورت یک پک ارائه شده بود و ما برای آن‌که مقدار لیتراژ را از این دستگاه متوجه شویم، از شیوه طراحی از پایه استفاده کردیم.

مهندس متینی‌تبار در توضیح معرفی مشتریان و مخاطبان شرکت گفت: در صنعت نفت، از موقعی که نفت استخراج می‌شود تا زمانی‌که به انبارهای نفت می‌رسد، باید مقدار اندازه‌گیری فرآورده را داشته باشیم. از انبارهای نفت تا شبکه توزیع مانند شرکت ملی پالایش و پخش نفت و شرکت پتروشیمی از مخاطبان ما محسوب می‌شوند. می‌توانیم بگوییم که همه شرکت‌های تابعه نفت مشتری سازمان ما به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به تأمین صد درصدی نیاز داخل این نکته را تصریح کرد که توانسته‌ایم جلوی خرید خارجی را بگیریم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه افزود: در حال حاضر شرکت ما رقیب داخلی ندارد. چون نخستین و تنها شرکتی هستیم که توانسته‌ایم به این سطح از تکنولوژی دست پیدا کنیم. رقبای ما شرکت‌های بزرگ تولیدکننده آمریکایی و اروپایی هستند.

مهندس متینی‌تبار با اشاره به شعار حمایت از تولید داخل گفت که عدم واردات این دستگاه و قطعات نیز به حمایت از تولیدات داخلی منجر شده است.

وی درباره موضوع صادرات نیز گفت: به‌صورت مستقیم صادرات نداریم. اما از طریق شرکت‌های واسطه توانسته‌ایم به شرکت‌های نفتی حاشیه دریای خزر و حاشیه خلیج‌فارس یعنی به شرکت‌های همسایه صادرات داشته باشیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به وجود چالش‌های متعدد در این حوزه، افزود: خریدهای خارجی توسط کارفرما و عدم خرید داخلی از مهم‌ترین چالش‌های ما بود. وجود بوروکراسی‌های اداری می‌تواند دلیل این عدم اعتماد باشد. سیستم‌ها و دستگاه‌هایی که توسط شرکت ما ساخته شده، به شیوه مهندسی معکوس و طراحی از پایه است و با نمونه‌های آمریکایی برابری می‌کند.

متینی‌تبار از استقرار در فضای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به‌عنوان یک حمایت نام برد و افزود: استقرار در پارک و بهره‌مندی از حمایت‌های صندوق پارک دانشگاه تهران انجام بسیاری از امور را تسهیل کرده است. برای مثال در گذشته ضمانت‌نامه‌ها را از بانک و با وثیقه‌های بسیار بالا تهیه می‌کردیم، اما هم‌اکنون با اخذ چک می‌توانیم ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه را از صندوق پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تهیه کنیم.

وی هدف امسال شرکتشان را طراحی و ساخت دستگاه جدیدی به نام کلیورس فلومیتر دانست و یادآور شد: این دستگاه تکنولوژی فوق‌العاده بالایی دارد و در دنیا مورد استفاده است. تقریباً ۵۰ درصد راه را رفته‌ایم. در ادامه مسیر به حمایت از جانب سایر شرکت‌های تابع نفت نیاز داریم. بزرگترین حمایت از تولیدکننده و یک شرکت دانش‌بنیان، خرید از ایشان است. امیدواریم بتوانیم در سال جدید از این دستگاه رونمایی کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا