امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ظرف ۲۰ روز آینده در خصوص احیا جهاد سازندگی تصمیم گیری می‌شود

زرندیه- وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت سیزدهم تاکید ویژه ای بر احیا جهاد سازندگی و خدمت رسانی به عشایر و روستاییان دارد بر همین اساس ظرف ۲۰ روز آینده در خصوص احیا این نهاد تصمیم گیری می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، سید جواد سعادتی نژاد ظهر پنجشنبه در جمع عشایر در مسجد روستای لقو با اشاره به جایگاه عشایر گفت: دولت سیزدهم تاکید ویژه ای بر عشایر و روستاییان دارد و رئیس جمهور نیز توصیه داشتند به روستاها و عشایر سر بزنید. در همین راستا احیا جهاد کشاورزی یکی از برنامه‌های جدی دولت است.

وی افزود: از زمان ادغام جهاد کشاورزی با جهاد سازندگی روستاها حالت بی پناه و سرگردان پیدا کرده‌اند. روستا را با تولید و اقتصاد می‌شناسیم ولی اقتصاد روستا و عشایر دچار مشکل شده و این مسئله باعث مهاجرت روستاییان و خالی از سکنه شدن روستا شده است. جمعیت روستایی کشور در ۴۰ سال گذشته ۶۲ درصد بود اما امروز به ۲۰ درصد رسیده است.

ساداتی نژاد گفت: امروز شاهد سکونت روستاییان در مناطق حاشیه شهر هستند و این مسئله خود آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد. هزینه که برای حاشیه شهرها صورت می‌گیرد اگر برای روستاها هزینه شود به صرفه تر است.

ظرف ۲۰ روز آینده در خصوص احیا جهاد سازندگی تصمیم گیری می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ظرف ۲۰ روز آینده در خصوص احیا جهاد سازندگی تصمیم گیری می‌شود که روستاها به اصل خودشان در جهاد کشاورزی برگردند، امیدواریم با کمک مردم و خیرین و اعتبارات دولتی شاهد احیا روستاها و زنده شدن رونق تولید در حوزه کشاورزی و عشایر باشیم.

ساداتی نژاد گفت: عشایر ذخایر نظام و تأمین کننده پروتئین و مواد غذایی کشور هستند. در همه دنیا به بخش کشاورزی یارانه تعلق می‌گیرد چون بحث امنیت غذایی است و در این مورد رقابت وجود دارد، هر کشوری که بتواند در این زمینه موفق عمل کند قدرتمنداست چرا که غذا یکی از مؤلفه‌های قدرت است. ما هم باید بحث امنیت غذایی را بیش از گذشته مورد توجه قرار بدهیم.

کشاورزان و تولیدکنندگان عامل قدرتمند کردن کشور هستند

وی افزود: در سال ۹۸ آمریکا ما را از یک گونه مرغ محروم کرد ولی چون اجداد آن را از قبل داشتیم و به اذن رهبری احیا شد. کشاورز و دامدار تولید کننده هستند و محصول کشاورزی و دامی نیز مثل اسلحه است بنابراین کشاورزان و تولیدکنندگان عامل قدرتمند کردن کشور هستند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این نگاه دولت است که باید به دامدار و عشایر توجه شود قطعاً با احیا جهاد کشاورزی وضع روستاها بهتر می‌شود جای امیدواری دارد که سالی ۳ هزار میلیارد تومان به عشایر اختصاص می‌یابد که این نشان از نگاه رو به رشد در حوزه عشایر است.

ساداتی نژاد ادامه داد: گزارش سفر در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت ارائه خواهد شد و در خصوص رفع مشکلات حوزه دانش آموزی و آموزش عشایر به ویژه در این منطقه پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد، در خصوص اینترنت نیز در جلسه آتی دولت از وزیر ارتباطات درخواست می‌کنیم که در خصوص پوشش اینترنت در این منطقه اقدامات لازم صورت گیرد.

بعد از جهاد سازندگی وضعیت جاده‌های روستاها و عشایری مقداری فراموش شد

وی گفت: بعد از جهاد سازندگی وضعیت جاده‌های روستاها و عشایری مقداری فراموش شد، گزارشی از وضعیت جاده‌های روستایی و عشایری از سوی استان ارائه شود تا اقدامات لازم صورت گیرد. در خصوص گازرسانی نیز این مهم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته چرا که گاز یک موضوع رفاهی برای روستاییان است و در دولت نیز این مهم مطرح خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر عشایر دام مولد مازاد دارند و در تأمین علوفه و نگهداری مشکل دارند، طبق توافق صورت گرفته می‌توانند با قراردادی با شرکت پشتیبانی امور دام استان، علوفه را اقساطی دریافت کنند و تا پایان پرواربندی مشکلی نداشتند باشد و می‌توانند پس از آن با فروش به شرکت دام یا دیگر افراد حقیقی بدهی خود را تسویه کنند که این شیوه نامه در ایلام و کهکیلویه و بویراحمد نیز اعلام شده است‌.

ساداتی نژاد افزود: صادرات دام زنده ممنوع بود و این مسئله برای عشایر سخت بود چرا که سرمایه ما به صورت قاچاق به فروش می‌رسد تصمیم گیری شد پشتیبانی امور دام به عنوان مجری مدیریت کند تا شاهد افزایش قیمت در داخل نباشیم.

صادرات دام زنده عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجری مدیریت می‌شود

وی تصریح کرد: تصمیم بر این شد که صادرات دام زنده عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مجری مدیریت شود تا شاهد افزایش قیمت در داخل نیز نباشیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پیشنهاد نماینده مردم ساوه و زرندیه مبنی بر اینکه سهم اعتبار عشایر از ابتدا به خودشان پرداخت شود، پیشنهاد خوبی است که در جلسه شورای عشایر این مهم و سایر مسائل عشایری بررسی می‌شود.

ساداتی نژاد گفت در راستای مهاجرت معکوس به روستا، اگر قرار است عشایر را به این مهاجرت تشویق کنیم باید ابتدا این مهم به رسمیت شناخته شود تا مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

وی افزود: در استان مرکزی توزیع آرد سال گذشته ۵۷ تن بوده که در ۶ ماهه امسال به بالای ۲۸۰ تن رسیده است. همچنین توزیع نهاده نیز از یک هزار ۷۲۶ تن به سه هزار و ۴۶۰ تن رسیده است که امیدواریم در ۶ ماهه دوم این ارقام افزایش بیشتری داشته باشد.

ساداتی نژاد گفت: دغدغه دیگر روستاییان و عشایر مشکل با منابع طبیعی بر سر مالکیت است که در عمده سفرهای استانی مطرح می‌شود، زمین روستاییان فاقد سند است این در حالی است که مالکیت هویت به همراه دارد. این ضعف بزرگی است که این اراضی فاقد سند هستند و کشاورز برای دریافت وام باید ضامن معرفی کند و زمین خودش فاقد ارزش است بر همین اساس، این مهم باید به عنوان یک موضوع محوری توسط دولت یکبار برای همیشه حل شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا