صنعت، معدن، تجارت

رشد ۸۹ درصدی صادرات قم در دوران سخت کرونایی نسبت به سال گدشته

قم- رئیس سازمان صنعت ؛معدن و تجارت استان قم با بیان رشد مظلوب صادرات قم گفت: صادرات قم در ۶ ماه نخست سالجاری نسبت به سال گذشته ۸۹ درصد رشد داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی؛ محمود سیجانی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که در محل سالن کرامت استانداری و با حضور دست‌اندرکاران صادرات قم برگزار شد گفت: سال گذشته تا پایان شهریورماه حجم صادرات قم ۵۴ میلیون دلار بود که امسال این رقم به ۱۰۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است؛: رشد متوسط صادرات کشور طی ۶ ماه نخست امسال ۶۷ درصد برآورد می‌شود که استان قم با رشد ۸۹ درصدی وضعیت مطلوبی را تجربه کرده است.

وی افزود: کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، امارات، پاکستان و آلمان مهمترین بازارهای هدف صادراتی قم هستند و هدف گذاری کنونی استان قم در صادرات محصولات به کشورهای خارجی عبور از مرز ۲۵۰ میلیون دلار طی سال است.

به گفته این مسئول؛ اقلام پایین دست پتروشیمی، مواد پلاستیکی، صنایع فلزی، لوازم خانگی، صنعت کفش و صندل، دستگاه آب شیرین کن، صنایع ریخته‌گری، مواد نفتی و شیمیایی مهمترین محصولات صادراتی قم هستند پیش بینی می‌شود با حل بحران کرونا و آغاز اجرایی شدن معاهدات بین‌المللی مانند قرارداد با چین و غیره به زودی استان قم بتواند از صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری در سال عبور کند.

سیجانی در ادامه با اشاره به اعطای مشوق‌های صادراتی عنوان کرد: استان قم سال گذشته برای پیشبرد پروژه نمایشگاه بین‌المللی و تسهیل در امور صادرات از این مشوق‌ها استفاده کرده بود امسال نیز از این مشوق‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی و بازپرداخت اقساط توسط فعالان اقتصادی و تجار و توسعه زیرساخت‌های صادراتی استان مانند تکمیل نمایشگاه بین‌المللی بهره خواهیم برد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: توسعه زیرساخت‌های کشاورزی و راه اندازی سردخانه، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه بین‌المللی قم از مهمترین موارد قابل استفاده از این دست مشوق‌های ملی است.

گفتنی است؛ حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۷۷ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد شده‌است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا