عده‌ای آب را به قیمت بتن به مردم می‌فروشند/ با کمبود تکنسین‌های متخصص مواجه هستیم

رییس مرکز تحقیقات بتن گفت: به دنبال قانونی شدن اجبار استفاده از تکنسین‌های متخصص در ساخت و سازهای بتنی هستیم.


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، مصطفی احمدوند با تاکید بر استفاده از تکنسین‌ها در پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: اجرای مقررات ملی ساختمان و استانداردهای ملی ۶۰۴۴ نیازمند اشتغال و استفاده از تکنسین‌های متخصص و صلاحیت‌دار است اما امروز ما تهی از تکنسین‌ها شده‌ایم و اغلب تکنسین‌ها در بخش عمران در کشور، پیشکسوتان این صنعت هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه استاندارد ۶۰۴۴ ذیل مقررات ملی ساختمان، تنها استاندارد اجباری است که از سوی سازمان ملی استاندارد هم تایید شده اما برای اجرای این استانداردها، تکنسین‌ تربیت نکرده‌ایم.

احمدوند تاکید کرد: هرچند که کارگر و مهندس به اندازه کافی در این حوزه وجود دارد اما با کمبود تکنسین مواجه هستیم و فاصله بین مهندسان تا کارگران را تکنسین‌ها باید پر کنند.

دبیر انجمن بین‌المللی بتن با بیان اینکه کارگران نمی‌توانند تکنسین باشند، افزود: استفاده از تکنسین‌ها در پروژه‌های عمرانی باید به قانون تبدیل شود و این موضوع را از طریق کمیسیون عمران در مجلس پیگیری می‌کنیم چرا که اگر این استانداردها در حد مقررات بماند با تغییر وزیر در وزارت راه و شهرسازی و تغییر مدیران، این مقررات هم تغییر خواهند کرد از این رو مذاکراتی با کمیسیون عمران در مجلس داشته‌ایم و مجلس هم موافق اجرای این برنامه و قانونی شدن آن است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال علمی سازی فعالیت‌های عمرانی هستیم، گفت: هرچند که در بسیاری از موارد، استانداردهای کسب و کار رعایت می‌شود اما استانداردهای فنی در آن بخش به اجرا نمی‌رسد.

احمدوند درباره تولیدات بتن استاندارد در کشور اظهار داشت: باید از فرایند تولید بتن در کشور بازرسی شود چرا که برخی از استانداردها از جمله استانداردهای بروکراسی هستند و ما به دنبال استانداردسازی فرایند تولید هستیم. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان بتن، آب را به قیمت بتن به مردم می‌فروشند، در برخی از فرایندهای تولید بتن، تولیدکنندگان  نسبتِ آب به سیمان در ترکیبِ بتن را افزایش می‌دهند و پس از اینکه این بتن وارد پروژه‌های عمرانی می‌شود، آب موجود در آن تبخیر و میزان بتن کاهش پیدا می‌کند. معتقدیم تکنسین‌ها باید وارد فرایند تولید شوند و استانداردهای فنی آموزش داده شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان اینکه در روزهای ۵ تا ۶ دی ماه بیست و چهارمین همایش انجمن علمی بتن، شاخه ایران برگزار می‌شود که در این همایش به دنبال توجه بیشتر به بهره‌مندی از مهارت‌های تکنیکی هستیم، گفت: کاربرد فنون، دستورالعمل و ابزارهای کاریِ تخصصی، فناوری و نوآوری در به کارگیری بتن تولید شده، استفاده از تکنسین‌های ماهر و متخصص و رعایت درست استانداردهای ملی اجباری از اولویت‌های حوزه ساخت و سازه‌های بتنی در کشور است.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

خروج از نسخه موبایل