امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

شناسایی حدود ۶۰۰۰ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی

معاون سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد: ۳۸ هزار و ۷۹۲ مورد در سطح ۵۹۰۵ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، ظرف ۸ ماه گذشته شناسایی شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی اظهار کرد: ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، تقریبا ۶۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۳۰۰ شهر در کشور داریم که شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز اراضی در این سطح با وجود محدودیت‌های نیروی انسانی، منابع مالی و لجستیکی توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۵۰ گشت ویژه داریم و هر گشت ویژه باید به طور متوسط به ۱۷۱ روستا یا پلاک زراعی سرکشی کند.

نیازی گفت: در استان‌های شمالی کشور، تقریبا حریم خالی میان شهرها و روستاها وجود ندارد و شهرها و روستاها به هم متصل شده‌اند.

وی، هجوم نقدینگی به سوی زمین‌های کشاورزی، خستگی مردم از زندگی شهری و ویروس کرونا و ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز را از عوامل افزایش خرید زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری غیر مجاز آن طی دو سال اخیر عنوان و تصریح کرد: این درحالی است که در دنیا، اراضی کشاورزی فقط باید به کشاورز فروخته شود.

معاون سازمان امور اراضی کشور درباره مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی نیز گفت: ظرف ۸ ماه گذشته ۱۳ هزار و ۳۲۰ مورد از تغییر کاربری‌های غیر مجاز با هماهنگی دادستانی و یا از طریق اجرای حکم، قلع و قمع شده‌اند.

نیازی تصریح کرد: از این میزان قلع و قمع، ۱۲ هزار و ۶۴۵ مورد در سطح ۴۸۳ هکتار با هماهنگی دادستانی و مربوط به سازه‌ها و ساختمان‌های در حال ساخت و ۶۷۵ مورد اجرای حکم در سطح ۲۵ هکتار مربوط به بناهای ساخته شده بوده است.

به گفته وی، در دراز مدت ۵۰ تا ۶۰ درصد اراضی قلع و قمع شده به چرخه تولید و کشاورزی باز می‌گردد.

نیازی در مورد تغییر کاربری مجاز نیز اظهار داشت: از سال ۹۴ تاکنون ۴۵ هزار و ۵۱۳ مورد مجوز تبصره ۴ (طرح‌های کشاورزی) در سطح ۱۹ هزار و ۱۴۶ صادر شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا