اقتصاد کلان

تفاهم‌نامه احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی شرق کشور امضاء شد

تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت امضا شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این تفاهم نامه در راستای احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی کشور از رفسنجان تا مشهد مقدس با عنوان خط لوله تابش (تامین انرژی بازار شرق) با حضور وزیر نفت، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مدیرعامل بانک ملت،‌ صبح امروز (۲۵ دیماه) مابین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک  ملت منعقد شده است.

تامین امنیت انرژی در شرق کشور

جلیل سالاری – معاون وزیر نفت در این مراسم، با بیان اینکه در مجموع بواسطه احداث این خط لوله،  ۱۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: این طرح به لحاظ  ارزش افزوده و توجیه اقتصادی جاذبه بالایی دارد و به لحاظ امنیت انرژی و صادرات فراورده در شرق کشور نقش موثری ایفا خواهد کرد.

وی افزود: این در حالی است که ضمن ارتقاء ظرفیت صادراتی به صورت مستمر در شرق کشور، مشکل تامین سوخت زمستانی استان‌های شرقی نیز با احداث این خط لوله برطرف خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت خوبی در افغانستان برای بازار سوخت وجود دارد که از این طریق با سوخت استاندارد بازار پوشش داده خواهد شد، گفت: حجم کثیری از عملیات خط لوله انتقال فرآورده کریدور انتقال ری با احداث خط لوله جدید به شرق کشور منتقل می‌شود.

سالاری با بیان اینکه همه خطوط فرآورده‌های نفتی به ری ختم و اگر در این منطقه اتفاقی بیفتد، سوخت‌رسانی در شمال کشور با اختلال مواجه می‌شود، گفت: از سوی دیگر، مناطق شمالی کشور حدود ۴۵ درصد فراورده کشور را مصرف می‌کند. خط لوله ری به ساری و مشهد ۲۰ میلیون لیتر فراورده را منتقل می کند که شش میلیون لیتر آن در مسیر برداشت شده و بقیه به مشهد می‌رسد.  

وی افزود: با خط لوله تابش مدیریت بحران اتفاق می‌افتد، همچنین بحث قاچاق فراورده در این مسیر کنترل شده و این بحران نیز حل خواهد شد.  

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مصرف فراورده‌های آن منطقه حدود ۱۵ میلیون لیتر است و ۱۰۰۰ دستگاه نفتکش این میزان فراورده را جا به جا می‌کند، گفت: ۴۵۰ نفتکش نیز برای صادرات تردد می‌کنند که روزانه هفت میلیارد تومان هزینه مصرف سوخت است.

سالاری گفت: تفاوت انتقال فراورده با خط لوله و نفتکش، ۹ به یک است و سه میلیارد تومان صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. 

وی با بیان اینکه در مجموع و با کاهش هزینه‌ها و مسیر انتقال، روزانه ۱۲ میلیارد تومان معادل ۷۳ میلیون یورو در ۱۸۰ روز صرفه جویی اتفاق می‌افتد، گفت: این طرح از محل بند «ق» و «ماده ۱۲» اجرا خواهد شد، گفت: خط لوله تابش از نظر امنیت انرژی، کنترل قاچاق و توسعه صادرات به همسایگان شرقی نقش‌آفرین خواهد بود.  

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت این خط لوله ۲۴ میلیون لیتر در روز است، اظهار کرد: در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و بحث پتروپالایشگاه‌ها، عمده تکمیل زنجیره پتروشیمی خوراک مایع است و این خط لوله می‌تواند مانند خط لوله اتیلن غرب به توسعه صنایع پایین دستی در شرق کشور کمک کند.

با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد مقدس، اهدافی چون تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی) ، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال-شمال شرق و جنوب- شمال شرق محقق خواهد شد.

براساس این خبر ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد مقدس نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور خواهد کرد.

گفتنی است، میزان برآورد اولیه سرمایه‌گذاری در این طرح ،۳۷۲ میلیون یورو است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا