به نقل از مقاله منتشر شده در سایت بریتانیکا، که یک مقاله جامع در مورد دستگاه تصفیه آب و اهمیت آن منتشر کرده و از دیدگاه های مختلف مراحل تصفیه آب و اهمیت تصفیه آب را بررسی کرده و در نهایت مزایای استفاده از بهترین دستگاه تصفیه آب را بیان نموده است.

کارشناسان ما نیز در تصفیه مارکت، این مقاله رو ترجمه کرده و ما تصمیم گرفتیم ترجمه این متن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا اول از همه، اهمیت دستگاه تصفیه آب را بدانید. و در ثانی  هنگام خرید دستگاه تصفیه آب، اطلاعات کافی در مورد سیستم و نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی داشته باشید. و بتوانید بهترین دستگاه تصفیه آب را تشخیص دهید . و بهترین تصمیم را برای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب بگیرید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

هدف از تصفیه آب چیست؟

از آنجایی که مصرف آب لوله کشی شهری، در دراز مدت باعث امراض مختلف در بدن انسان می شوند، هدف اصلی از تصفیه آب، جداسازی مواد مضر و بیماریزا، از آب و نیز از بین بردن بو و طعم نامطبوع آب می باشد. فاضلاب بیمارستانها و کارخانجات ، کود ها و سموم کشاورزی، کلر، فلزات سنگین و آلودگیهای دیگر در آب باعث بروز انواع بیماریهای عفونی، کبدی، گوارشی، کلیوی، قلبی و عروقی در بدن انسان می شود. که با تصفیه آب می توان از آن جلوگیری کرد.

چون سیستم تصفیه فاضلاب شهری بسیار فرسوده و قدیمی می باشد. و چون به خاطر مضر بودن کلر برای بدن، نمی‌تواند بیش از اندازه برای تصفیه آب، از کلر به مقدار زیاد استفاده کند. پس در نتیجه نمیتواند تمام آلودگیهای موجود در آب رو ازبین ببرد و از طرفی مصرف کم کلر نیز، در طولانی مدت خود باعث بروز بیماریهای تنفسی و ریوی و قلبی در بدن می شود. و مهمترین دلیل برای ضرورت دستگاه تصفیه آب، این است که استفاده از کلر برای تصفیه آب، فقط میکروبها و باکتریهای موجود در آب را از بین می‌برد. ولی به طور مثال، میزان سربی که در آب وجود دارد، با کلر از بین نمی رود. لذا لزوم استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی احساس می شود .

نحوه کار دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب خانگی از دو روش می توانند آب را تصفیه کنند.

روش اولترا فیلتراسیون

روش اسمز معکوس

در روش اولترا فیلتراسیون، دستگاه بدون برق، پمپ و مخزن می باشد. و کار تصفیه آب را صرفا با استفاده از چندین فیلتر انجام می دهند. این دستگاه بیشتر مناسب مناطقی است که دارای آب با رسوبات زیاد می باشد. زیرا توانایی در حذف ذرات درشت آب مانند شن و ماسه  و گل و لای و نیز کلر را دارد. ولی یونهای موجود در آب را نمی تواند از بین ببرد .

در روش اسمز معکوس، دستگاه ها با استفاده از برق و پمپ و مخزن و فیلتر ممبران ، کار تصفیه آب را انجام می دهند به صورتی که فیلتر ممبران تا یک ده هزارم (۰۰۰۱/۰) میکرون آلودگی های آب را از بین می برد.

پس از حذف املاح مضر آب، فیلترهای دیگر، مواد معدنی مفید دیگر را به آب بر می گردانند. و سختی آب را کاهش داده و نیز می توانند یونهای آب را حذف کرده و باعث شیرین کردن آب شور بشوند. در روش اسمز معکوس که بهترین روش تصفیه آب می باشد.چندین مرحله تصفیه آب وجود دارد که این مراحل با توجه به نوع دستگاه تصفیه آب، متفاوت می باشد که در زیر به تفصیل به آنها می پردازیم.

لازم به ذکر است که دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس دارای ۵ الی ۱۰ مرحله تصفیه آب هستند که پر فروش ترین دستگاه تصفیه آب، دستگاه ۶ مرحله ای می باشد.

به این صورت است که با توجه به مراحل ذکر شده هر مرحله از یک فیلتر برای تصفیه آب  استفاده میکند. یعنی دستگاه ۶ مرحله ای ۶ فیلتر و دستگاه ۱۰ مرحله ای دارای ۱۰ فیلتر می باشد.

ما در زیر کار دستگاه تصفیه آب ۶ مرحله ای را به شما توضیح می دهیم تا با روش کلی کار دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس آشنا شوید.

  1. مرحله اول به وسیله فیلتر پروپیلن که دارای الیاف فشرده است. با میلیونها منفذ به قطر ۵ میکرون، ذرات معلق بالاتر از این قطر را از آب جدا می کند.
  2. مرحله دوم تصفیه با استفاده از فیلتر کربن فعال، انواع مواد شیمیایی آفت کش ها ، و کلر را آز آب حذف کرده و بو و طعم نا مطبوع را از بین می برد.
  3. مرحله سوم که با استفاده از فیلتر الیافی یا کربن بلاک، عملکردی شبیه به فیلتر اول دارد. با این تفاوت که دقت این فیلتر تا یک میکرون افزایش پیدا کرده است
  4. مرحله چهارم که با استفاده از فیلتر اسمز معکوس یا فیلتر ممبران انجام می شود. با دقتی برابر با یک ده هزارم میکرون تمامی املاح و عوامل مضر مانند سرب ،نیترات ،آرسنیک، جیوه و فلزات سنگین دیگر را از آب جدا می کند.
  5. در مرحله پنجم با استفاده از فیلتر پست کربن، یا کربن خطی ، مواد شیمیایی و بو و یا طعم باقیمانده در آب را، از بین خواهد برد.
  6. در مرحله ششم یا مرحله آخر، توسط فیلتر مینرال، انواع مواد معدنی مفید ، مانند آهن ،کلسیم، پتاسیم و غیره، به آب تصفیه شده باز گردانده می شود.

در دستگاه های با مراحل تصفیه بالاتر ، از فیلترهای قلیایی و فرابنفش استفاده می شود که آب را یونیزه یا قلیایی می کند. و جهت کاهش بیماریهای گوارشی و نیز قند و چربی بدن، خاصیت آنتی اکسیدانی  به آب می دهند . و یا توسط اشعه یو وی ای تقریبا تمامی موجودات زنده در آب را از بین می برند.فیلتر فرابنفش برای از بین بردن انواع ویروس ها ، باکتری ها و میکروبها بسیار مفید و کارا است.

مزایای خرید دستگاه تصفیه آب

یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروزه با آن درگیر هستیم آلودگی در دو عنصر حیاتی آب و هوا و مقداری آلودگی در عنصرخاک می باشیم. که منشا بسیاری از بیماریهای ناعلاج و ناشناخته است. البته کارشناسان و دانشمندان مشکلات ناشی از آلودگی آب را با بررسی و تحقیق و اختراع دستگاه های تصفیه آب ، حل نموده اند. حد اقل یک موضوع از آلودگی هایی که در بالا مطرح شد، با اختراع دستگاه تصفیه آب آشامیدنی حل شد و کسانی که از دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنند، در مقابل با مشکلات  و بیماری هایی که ناشی از آلودگی آب می باشد در امان هستند. از مزایای دیگر دستگاه تصفیه آب، ارزان و به صرفه بودن آن است که با هر بودجه ای می توان دستگاه تصفیه آب را تهیه و خریداری نمود.

بنابراین با توجه به مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد، که در اثر استفاده از آب ناسالم و تصفیه نشده ، به وجود می آیند . و راه حل آن که استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی است که با قیمت اقتصادی و به سهولت در دسترس همگان قرار دارد. پس عقل سلیم حکم می کند که به جای اینکه خودمان را در معرض بیماریهای بعضا لاعلاج قرار دهیم و پول خودمان را صرف درمان کنیم بهتر است که با تهیه دستگاه های تصفیه آب با کیفیت و ارزان قیمت، زندگی سالم تر و شادابتری را تجربه کنیم.

تصفیه مارکت در این راه همیشه همراه همیشگی شماست و تا جایی که ممکن است و به بهانه های مختلف، با تخفیف های گوناگون، سعی در ایجاد یک زندگی بهتر و سالم تر برای شما هم میهنان عزیز می باشد . به خاطر اثبات این مدعا باز هم به کسانی که از طریق این مقاله تصمیم دارند که یک قدم یه سمت سلامتی بردارند و دستگاه تصفیه آب خرید کنند  کد تخفیفی با عنوان (first ) در نظر گرفته شده است که میتوانید با این کد به تعداد محدود اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی کنید.

 

 

فیلترهای آب ناخالصی‌های ناخواسته آب مانند رسوبات، طعم و بو، سختی و باکتری‌ها را در دستگاه تصفیه آب از بین می‌برند تا آب باکیفیت بهتری تولید شود.

فیلترهای آب چیست؟

فیلترهای آب ناخالصی‌های ناخواسته آب مانند رسوبات، طعم و بو، سختی و باکتری‌ها را در دستگاه تصفیه آب از بین می‌برند تا آب باکیفیت بهتری تولید شود. از تولید آب آشامیدنی با طعم بهتر گرفته تا کاربردهای تخصصی‌تر مانند دم کردن قهوه و ساختن یخ شفاف.

که کارشناسان ما در تصفیه مارکت با الهام از مقاله منتشر شده در aquacure کاربرد این فیلترها را برای شما بیان می‌کنند.

 ۵ نوع فیلتر

بسته به درخواست شما، یعنی چیزی که می‌خواهید حذف کنید یا در برخی شرایط سعی در توقف آن دارید، ۵ نوع فیلتر آب وجود دارد:

  1. فیلترهای مکانیکی
  2. فیلترهای جذبی
  3. فیلترهای جداسازی
  4. فیلترهای تبادل یونی
  5. فیلترهای اسمز معکوس

هر یک از این‌ها مشکل آب متفاوتی را حل می‌کند. بسیاری از فیلترها درواقع از ترکیبی ازاین روش‌ها برای انجام سطوح مختلف فیلتر استفاده می‌کنند.

فیلترها چطور کار می‌کنند؟

آب یکی از مهم‌ترین مواد روی کره زمین است که ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهد. بدن انسان می‌تواند تا ۷۵ درصد از این مواد را در خود جای دهد. آب برای تعداد زیادی از کاربردها ازجمله کشاورزی، علم، پزشکی، حمل‌ونقل، گرمایش، تفریح،فرآوری مواد غذایی، همچنین شستشو و شاید مهم‌تر ‌ازهمه: نوشیدن، حیاتی است.

برای اکثر ما، آب آشامیدنی از منابع شهری تصفیه‌شده تأمین می‌شود که برای نوشیدن بی‌خطر است، اما اغلب دارای طعم و بوی نامطبوع ناشی از مواد شیمیایی مانند کلر است که برای ضدعفونی کردن آب و عاری از میکروب‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شود. بسته به محل زندگی شما، ممکن است متوجه شوید که آب اصلی شما باعث تشکیل رسوبات آهکی می‌شود که می‌تواند لوله‌ها را مسدود کرده و به وسایل برقی آسیب برساند. این مسائل، طعم/بوی کلر و تشکیل رسوب آهک تنها دو مورد از دیگر مشکلات رایج آب هستند که با فیلتر کردن آب قابل‌حل هستند. اما واقعاً فیلترهای آب چگونه کار می‌کنند؟

مکانیکی

ایده اصلی فیلتراسیون مکانیکی حذف فیزیکی رسوبات، کثیفی یا هر ذرات موجود در آب با استفاده از یک مانع است. فیلترهای مکانیکی می‌توانند هر چیزی باشند، از یک توری اصلی که زباله‌های بزرگ را فیلتر می‌کند تا یک فیلتر سرامیکی که ساختار منفذی بسیار پیچیده‌ای برای فیلتراسیون بسیار ریز موجودات بیماری‌زا دارد.

فیلتری که از فیلتراسیون مکانیکی استفاده می‌کند معمولاً یک درجه میکرون داده می‌شود که نشان می‌دهد فیلترها ازنظر اندازه ذرات قادر به حذف چقدر مؤثر هستند. رتبه‌بندی‌های رایجی که ممکن است مشاهده کنید عبارتند از:

  • ۵ میکرون- اکثر ذرات قابل‌مشاهده با چشم غیرمسلح را حذف می‌کند.
  • ۱ میکرون -ذراتی را که برای دیدن بدون میکروسکوپ خیلی کوچک هستند حذف می‌کند.
  • ۰.۵ میکرون- کیست‌ها (ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم)را از بین می‌برد.

 جذب

جذب در فیلترهای آب معمولاً توسط کربن انجام می‌شود که در جذب آلاینده‌های موجود در آب بسیار مؤثر است. دلیل اینکه کربن به‌راحتی آلاینده‌ها را جذب می‌کند این است که دارای یک سطح داخلی بزرگ است که مملو از گوشه‌ها و سوراخ‌هایی است که می‌تواند ناخالصی‌های شیمیایی مانند کلر را به دام بیندازد.

اکثر فیلترهای معمولی خانگی حاوی کربن فعال دانه‌ای (GAC) هستند که طعم و بوهای ناخواسته را با جذب کاهش می‌دهد. فیلترهای گران‌تر از عناصر بلوک کربنی استفاده می‌کنند که عموماً مؤثرتر هستند و معمولاً دارای رتبه‌بندی میکرون برای حذف ذرات هستند.

انواع مختلفی از مواد مختلف را می‌توان برای ساخت کربن برای فیلترها ازجمله چوب و پوسته نارگیل استفاده کرد که فیلترهای پوسته نارگیل مؤثرتر و همچنین گران‌تر هستند.

جداسازی

جداسازی عمل جداسازی شیمیایی یک ماده است. پلی فسفات درجه غذایی معمولاً در فیلترهای بازدارنده رسوب برای جداسازی مواد معدنی کلسیم و منیزیم که باعث رسوب آهک و خوردگی می‌شوند استفاده می‌شود. بااین‌حال، پلی فسفات به‌طورکلی فقط در مقادیر بسیار کم وارد می‌شود و به‌جای از بین بردن آن، تنها از رسوب جلوگیری می‌کند. این بدان معنی است که پلی فسفات آب را نرم نمی‌کند، بلکه در عوض مواد معدنی را در محلول نگه می‌دارد و از تشکیل آن‌ها به‌صورت رسوب بر روی سطوحی که با آن‌ها تماس پیدا می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

تبادل یون

تبادل یونی فرآیندی است که برای نرم کردن آب سخت از طریق تبادل یون‌های منیزیم و کلسیم موجود در آب سخت با یون‌های دیگر مانند یون‌های سدیم یا هیدروژن استفاده می‌شود. برخلاف بازدارندگی رسوب، تبادل یونی به‌طور فیزیکی مواد معدنی سخت را حذف می‌کند، رسوب آهک را کاهش می‌دهد و آب را برای کاربردهایی که در دمای بالا ثابت نگه‌داشته می‌شود، به‌عنوان‌مثال در دستگاه‌های قهوه ساز تجاری مناسب می‌باشد .

تبادل یونی معمولاً با استفاده از رزین تبادل یونی انجام می‌شود که معمولاً به شکل دانه‌های کوچک است. نوع مشابهی از رزین در برخی از نرم‌کننده‌های آب استفاده می‌شود و در مورد نرم‌کننده‌های آب، رزین از یون‌های سدیم استفاده می‌کند که نیاز به شارژ دوره‌ای برای جلوگیری از بی‌اثر شدن رزین دارند. ازآنجایی‌که فیلترهای آب معمولاً واحدهای مهروموم هستند، شما به‌سادگی فیلتر را با یک فیلتر جدید جایگزین می‌کنید، البته باید توجه داشت که
واحدهای تصفیه کلسیم (CTU) را می‌توان به تأمین‌کننده بازگرداند و بازسازی کرد.

رزین‌هایی که از یون‌های سدیم استفاده می‌کنند معمولاً در فیلترهای آب آشامیدنی استفاده نمی‌شوند زیرا مقدار نمک (سدیم( موجود در آب آشامیدنی به‌طور قانونی به ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر محدودشده است. ازآنجایی‌که تبادل یونی سدیم باعث افزایش سطح نمک می‌شود، رزین تبادل یونی مبتنی بر هیدروژن گزینه ترجیحی برای فیلترهاست.

اسمز معکوس

اسمز معکوس (RO) فرآیند حذف مواد جامد معدنی محلول (مانند یون‌های منیزیم و کلسیم) از آب با فشار دادن آن از طریق یک غشای نیمه‌تراوا تحت‌فشار است تا آب از آن عبور کند اما بیشتر آلاینده‌ها باقی بمانند.

اسمز معکوس یک روش بسیار مؤثر برای تصفیه آب است و معمولاً با تعدادی فیلتر دیگر مانند فیلتر مکانیکی (رسوبی) و فیلتر جذبی (کربن فعال) ترکیب می‌شود تا آب با مقدار کمی آلاینده باقی‌مانده باشد.

سیستم‌های اسمز معکوس از فشار آب برای فشار دادن آب به داخل غشا استفاده می‌کنند، بنابراین از برق استفاده نمی‌کنند، اگرچه مقدار معینی آب زائد تولید می‌شود که باید به زهکش ارسال شود. فیلترهای اضافی درگیر در تصفیه آب چندمرحله‌ای می‌توانند واحد اسمز معکوس را نسبت به سایر روش‌های فیلتراسیون گران‌تر کنند، اما در کاربردهایی که ۹۹.۹ درصد آب خالص موردنیاز است، RO بهترین سطح فیلتراسیون موجود را ارائه می‌کند که به‌طور فزاینده‌ای برای تصفیه آب ساخته‌شده استفاده می‌شود.

ترکیبات

هر روش فیلتراسیون محدودیت‌هایی در مورد حذف آن دارد، بنابراین اکثر فیلترهای آب یا سیستم‌های فیلتراسیون از ترکیبی از روش‌ها برای دستیابی به سطح خاصی از خلوص آب استفاده می‌کنند. برای مثال، فیلترهای کوزه آب خانگی عموماً از مکانیکی، جذبی و تبادل یونی استفاده می‌کنند درحالی‌که فیلترهای درون‌خطی از مکانیکی و جذبی با گنجاندن احتمالی جداسازی استفاده می‌کنند، اگر فیلتر برای جلوگیری از رسوب طراحی‌شده باشد. سیستم‌های اسمز معکوس بسته به اینکه سیستم RO دارای چند مرحله است می‌توانند از اسمز مکانیکی، جذبی و البته معکوس استفاده کنند.

با درک پنج روش مختلف که با آن آب را می‌توان فیلتر کرد و روشی که می‌توان آن‌ها را باهم ترکیب کرد، امیدواریم تشخیص نوع فیلترهای موردنیاز برای هر برنامه‌ای را آسان‌تر کنید.

سیستم‌های فیلتر آب

سیستم‌های فیلتر آب مزه‌ها و بوهای ناخواسته را از آب اصلی حذف می‌کند تا آب تمیز و تازه را مستقیماً از شیر شما ارائه دهد . سیستم‌های تصفیه آب تجاری بسته به استفاده در آشپزخانه یا تجهیزات تخصصی کمی متفاوت هستند. سیستم‌های فیلتر آب به‌طور کامل مجهز به کیت هستند تا شمارا راه‌اندازی کرده و به خط آب موجود دسترسی پیدا کنید.

منبع :

فیلترهای-دستگاه-تصفیه-آب-چگونه-کار-می-کنند/https://www.khabaronline.ir/news/1593604

بخش-وب-گردی-۹۶/۳۸۲۸۲۷۴-چرا-استفاده-از-دستگاه-تصفیه-آب-ضروری-است/https://donya-e-eqtesad.com