صنعت، معدن، تجارتکسب و کار

چاپ پاکت در انواع طرح های مختلف

امروزه با وجود انواع شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، انسان وارد سبک دیگری از ارتباطات شده است که نوعی جهش رو به جلو می باشد. اما هنوز هم چاپ پاکت برای امور مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد خود را دارد هنوز هم بسیاری از افراد برای برقراری ارتباطات اداری، رسمی، آزمون های متنوع و حتی گاهی برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان به سراغ پاکت نامه می روند.

تاریخچه چاپ پاکت نامه

کلمه ی پاکت نامه در فرهنگ دهخدا محفظه ای از کاغذ معنا شده است و ریشه ی فرانسوی دارد. تاریخچه ی چاپ پاکت نامه مربوط می شود به زمان هایی که چاپارها در نقش قاصد، نامه ها را به اشخاص مختلف می رساندند در آن زمان ها نیز نامه ها داخل محفظه ای شبیه پاکت های امروزی قرار داده می شد و برای جلوگیری از باز شدن آن ها را مهروموم می کردند. همان طور که می دانید کاغذ یکی از اختراعات چینی ها بود آن ها کمی بعد از کاغذ پاکت هایی برای قرار دادن پول اختراع کردند.

تا سالها پس از اختراع کاغذ پاکت ها بصورت دستی ساخته می شد سرانجام دو فرد انگلیسی توانستند دستگاهی طراحی کنند که پاکت نامه درست کند. در اوایل قرن بیستم شکل و شمایل پاکت نامه ها تغییرات عمده ای کرد و چاپ پاکت نامه دقیقا مشابه پاکت های امروزی انجام شد. اکنون چاپ پاکت یکی از تولیدات عمده و مهم چاپخانه ها محسوب می شود.

مدل پاکتهای کیفی در ایران بسیار پر مصرف تر هستند

پاکت ملخی متناسب با کاغذ A4 می باشد که ۲تا از سمت طول کاغذ خورده است و یا متناسب با A5 است که کاغذ A5 یک تا از عرض خورده و درون آن قرار می گیرد.

پاکتها داری ابعاد A3 , A4 , A5   و ابعاد اختصاصی هم می باشند که بسته به ابعاد سربرگ و یا مرسولاتی که قرار است داخل آنها قرار گیرند قطع آنها انتخاب می گردد.

بهتر است کاغذ پاکتها ۸۰ یا ۱۰۰ گرم انتخاب شود ولی گرماژ ۱۲۰ ، ۱۶۰ و ۲۳۰ هم برای پاکتهای اختصاصی تر مورد استفاده قرار می گیرند.

پرمصرف ترین انواع کاغذ مصرفی در تولید کاغذ تحریر و یا گلاسه و یا کتان  می باشد . همچنین از کاغذ مقوایی و کارتی نیز برای موارد خاص استفاده می شود. طراحی و چاپ پاکت نامه روز به روز پیشرفته تر شد تا اواخر قرن بیستم که دستگاه های چاپ دیجیتال تحولی در صنعت چاپ ایجاد کردند.البته هنوز هم دستگاه های چاپ سنتی افست گاهی در برخی چاپخانه ها برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

چاپ پاکت اداری

انواع چاپ پاکت از لحاظ نوع کاغذ

  • چاپ پاکت با کاغذ گلاسه: گلاسه جنسی مرغوب و با کیفیت است که برای تولید و چاپ پاکت نامه با کاربردهای خاص از آن استفاده می شود. از ویژگی های پاکت گلاسه مقاومت بالا در برابر آب، سطح صاف، وزن بیشتر نسبت به سایر کاغذها و…. می باشد. کاغذهای گلاسه در دو نوع مات و براق تولید می شوند.

 

  • چاپ پاکت با کاغذ کتان: ویژگی اصلی کاغذ کتان ضخامت بیشتر آن نسبت به سایر کاغذها می باشد. ضخامت زیاد کاغذ مانع از دیده شدن محتویات داخل پاکت می شود. دو نوع کاغذ کتان تولید می شود در نوعی از آن بافت کاغذ فقط از یک سمت دیده می شود و در نوعی دیگر بافت کاغذ در دو روی کاغذ وجود دارد.

 

  • چاپ پاکت با کاغذ تحریر: این کاغذها وزن کمی دارند و بسیار نازک هستند کاغذ تحریر به علت محبوبیتی که دارد به کاغذ چاپ نیز معروف هستند.

 

چاپ پاکت در انواع طرح ها

انواع چاپ پاکت از لحاظ طراحی

طراحی پاکت نامه یکی از آیتم های مهم برای تولید و چاپ پاکت نامه می باشد امروزه طرح های متنوع پاکت نوع کاربرد آن را نیز تحت الشعاع قرار داده است. انواع طراحی پاکت عبارتند از:

  • پاکت نامه فانتزی: کاغذ پاکت های فانتزی طرح های مختلفی دارند برخی از آن ها از طرح های کودکانه برای کارت تولد، کارت تعیین جنسیت و… استفاده می کنند برخی دارای طرح هایی مناسب برای عروسی هستند به طور کل پاکت های فانتزی دارای طراحی های متنوع و جالبی هستند.

 

  • پاکت نامه ساده: این نوع پاکت ها بسیار محبوبند و از کاغذ تحریر برای چاپ آن استفاده می شود در واقع پاکت نامه ساده همان پاکت های سفید و ساده ای هستند که برای همه ی امور قابل استفاده هستند.

 

  • پاکت نامه اداری: این نوع از پاکت ها در ادارات و سازمان ها استفاده می شوند پس زمینه ی این پاکت ها ساده هستند اما جنس آنها از کاغذ کتان است و روی آن معمولا طراحی گرافیکی اداری و رسمی انجام می گیرد.

 

یکی از خدمات چاپ طراحی پاکت به صورت سفارشی شده می باشد، شما می توانید هر نوع پاکتی را با طرح های مختلف از وب سایت های مربوطه تحویل بگیرید.

 

چاپخانه های پاکت

مراحل تولید پاکت نامه

برای چاپ و تولید پاکت نامه از دو نوع دستگاه مختلف استفاده می شود یک دستگاه مراحل تا کردن ورق ها را به عهده دارد و یک دستگاه عملیات چسب زنی پاکت نامه را انجام می دهد.تولید پاکت نامه ها با دو نوع کاغذ مختلف انجام می گیرد. مراحل تولید پاکت عبارتند از:

 

  • برای چاپ پاکت های رولی ابتدا رول کاغذ را باز می کنند و سپس طی مراحلی عملیات چاپ در هر دو طرف کاغذ انجام می گیرد.

 

  • برای جداسازی رول ها از یکدیگر باید برش زده شوند

 

  • پس از این مرحله باید قسمت های مختلف چسب زده شود.

 

  • برش های مختلفی به کاغذ پاکت زده می شود تا به شکل پاکت باز شده تولید شود.

 

  • سپس مراحل چسب زنی پاکت ها به طور کامل انجام می گیرد.

 

  • پس از مدتی چسب در قسمت های مختلف خشک می شود و پاکت آماده می شود.

 

 

چاپ کردن پاکت ها به روش های مختلف

  • چاپ به روش افست: از دستگاه افست برای مواردی استفاده می شود که تیراژ بالا مد نظر قرار داده می شود معمولا برای چاپ رنگی یک زینک مجزا قرار داده می شود. زمانی که کاغذ در رول دستگاه افست قرار داده می شود با عبور از زینک طرح و رنگ مد نظر بر روی آن چاپ می شود.

 

  • چاپ به روش دیجیتال: چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ افست گرانتر است. در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی پاکت می توان با دستگاه دیجیتال تولید کرد. در دستگاه های چاپ سنتی نیاز به یک اپراتور با تجربه و آموزش دیده داریم اما دستگاه های دیجیتال نیاز به تخصص و تجربه خاص ندارد.

 

 

تولید پاکت هایی با طراحی خاص

گاهی اوقات برخی از ادارات پاکت های خود را به شیوه ی خاصی طراحی می کنند که عبارتند از:

 

  1. پاکت نامه های پنجره دار: همان طور که از نام آن مشخص است قسمتی از روی پاکت ها به صورت یک پنجره ساخته می شود شما می توانید از داخل این پنجره نام گیرنده ی نامه را ببینید. بیشترین کاربرد این سبک از پاکت نامه ها در آزمایشگاه می باشد.

 

  1. پاکت نامه های ضدآب: گاهی اوقات باید از نامه در برابر عوامل جوی محافظت شود معمولا بیشترین خطری که پاکت ها را تهدید می کند آب می باشد به همین علت جنس این پاکت ها از نوع سلفون است.

 

  1. پاکت هایی با محافظ ضربه گیر: داخل این پاکت ها از جنسی تولید می شود که در مقابل افتادن، ضربه و … مقاوم هستند. از این پاکت ها بیشتر در ادارات پستی استفاده می شود معمولا اشیایی به غیر از کاغذ در این پاکت ها قرار داده می شود.

 

 

برگرفته از : کهن

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا