بین الملل

تنظیم بازار نفت/ بایدن به عربستان می رود!

اگرچه هنوز اطمینانی درباره سفر رئیس جمهور آمریکا به ریاض، آن هم با هدف تنظیم بازار نفت در پی بحران اوکراین وجود ندارد، اما ظاهراً این یکی از گزینه های پیش روی بایدن است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، وبگاه آکسیوس در گزارشی مدعی شده که مشاوران جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی سفر احتمالی او به عربستان سعودی هستند. این سفر احتمالاً در فصل بهار و با هدف ترمیم روابط با عربستان سعودی و تشویق این کشور به تولید نفت بیشتر انجام می‌شود.

این گمانه زنی به نوبه خود حاکی از شدت بحران در بازار انرژی جهانی در پی اقدام نظامی روسیه در اوکراین است.

این در حالی است که تدارک این سفر احتمالی می‌تواند به معنای تاثیر اقدام نظامی روسیه در بازتعریف اتحادهای بین المللی تلقی شود تا آنجا که دولت واشنگتن را بر آن داشته تا در اولویت‌های خود تجدید نظر کند.

پیشتر، با ادعای اهمیت قائل شدن برای مسائل حقوق بشری که ریشه در جنگ یمن و قتل خاشقجی دارند، دولت بایدن در مقایسه با دولت‌های قبلی واشنگتن، رابطه با ریاض را به زعم خود بازتعریف کرده بود.

همزمان، ادعا می‌شود که قصد مقامات دولت بایدن از سفر روز شنبه به ونزوئلا، کاهش تحریم‌های نفتی این کشور برای تنظیم بازار و پیدا کردن جایگزینی مناسب برای نفت روسیه بوده است.

گفته می‌شود که بایدن علاوه بر سفر به عربستان سعودی، در تدارک سفر به فلسطین اشغالی، ژاپن، اسپانیا و آلمان هم هست.

از سوی دیگر، تحریم‌های نفتی روسیه که ممکن است به ممنوعیت واردات آن به آمریکا هم منجر شود، به افزایش بهای گاز در بازارهای جهانی و نرخ تورم در آمریکا منجر خواهد شد.

با این حال، ادعا می‌شود که بررسی امکان سفر بایدن به عربستان سعودی در مراحل اولیه است و هنوز نمی‌توان با اطمینان درباره تحقق آن صحبت کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا