اقتصاد کلان

مشکلات عدیده آموزشی در مدارس مناطق آزاد/ تقویت دانشگاه فرهنگیان در این مناطق

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه باید در کنار توسعه اقتصادی به وضعیت اجتماعی و اقتصادی منطقه توجه شود و همزمان پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را درکنار فعالیت اقتصادی داشته باشیم گفت: با مشکلات عدیده آموزشی برای فرزندانمان در مناطق آزاد مواجهیم که در صدد کاهش مشکلات با همکاری وزارت آموزش و پرورش هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سردار محمد در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز دو تفاهمنامه با وزارت آموزش‌وپرورش منعقد شد که تفاهم‌نامه نخست با محوریت ارتقای عدالت آموزشی در مناطق آزاد تنظیم شده است گفت: عموم مردم تصور می‌کنند مناطق آزاد جزو مناطق برخوردار هستند؛ در حالی که اینگونه نیست.

وی افزود: امروز هشت منطقه آزاد فعال داریم و هفت منطقه آزاد جدید هم سال گذشته تصویب شد که در حال راه اندازی هستیم و در واقع می‌توان گفت ۱۵ منطقه آزاد داریم که عموما در مناطق کم برخوردار قرار دارند؛ از بانه و مریوان تا قصر شیرین، اروند، چابهار، زابل و غیره از این جمله هستند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان اینکه حتی در جزایر کیش و قشم هم پشت چهره زیبایشان، مشکلات عدیده آموزشی برای فرزندانمان داریم گفت: مدارس فرسوده‌اند، کیفیت آموزش پایین است. مدارس غیردولتی در بسیاری از مناطق آزاد، فعال نیستند و مدارس دولتی هم کیفیت پایینی دارند. لذا در راستای هم‌افزایی برای کمک به نوسازی و بازسازی مدارس و ارتقای آموزش‌ها، همکاری هایی در قالب تفاهم‌نامه مذکور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مشکلاتی به لحاظ قوانین و دستورالعمل‌های مدیریت آموزشی نیز وجود دارد و دارای ابهاماتی است. ایجاد وحدت رویه در مسائل آموزش و پرورشی در مناطق آزاد نیز در قالب این همکاری، مدنظر است.

سردار محمد با تاکید بر اینکه باید در کنار توسعه اقتصادی به وضعیت اجتماعی و اقتصادی منطقه توجه شود و همزمان پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی را درکنار فعالیت اقتصادی داشته باشیم گفت: ۲۳۰ هزار دانش آموز و ۱۱ هزار معلم در مناطق آزاد داریم.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه دوم درحوزه دانشگاه فرهنگیان است گفت: تا سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ درصد معلمان بازنشسته می‌شوند یعنی ۴۰۰ هزار نفر که نیازمند جایگزینی مناسبی است. در دوره های قبلی الزام برای ورود نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود نداشت که موجب افت کیفیت معلمان شده بود که پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکیدات رهبری مقرر شده از این پس ورود تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باشد که در این تفاهم نامه به دنبال تقویت دانشگاه فرهنگیان هستیم و به کارگیری معلم در اینجا صرفا از محل معلمان بومی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا