کسب و کار

چطور یک دوچرخه با بهترین قیمت خریداری کنیم (راهنمای قیمت و خرید دوچرخه)

خرید دوچرخه پروسه‌ایست که فقط به زمان پرداخت هزینه خلاصه نمی‌شود و در واقع باید چندی قبل برای این فرآیند آماده شد و از آنجایی که بعد از خرید دوچرخه تازه شروع به سواری با آن خواهید کرد می‌توان گفت اثر خرید دوچرخه تا مدتها بعد نیز ادامه دارد، یعنی خرید دوچرخه به سه مرحله قبل، حال و بعد تقسیم می‌شود. جالب توجه است که مراحل خرید برای یک تازه کار یا حتی حرفه‌ای باید به همین صورت پله به پله انجام شود و استثنایی وجود ندارد، این به آن خاطر است که مسئله خرید یک دوچرخه هر بار بدون توجه به تجربۀ دوچرخه سوار همه چیز باید از سر گرفته شود. باید گفت قیمت دوچرخه از مهمترین‌ترین عواملی است که هنگام تصمیم گیری برای خرید دوچرخه توسط خریدار در نظر گرفته می‌شود زیرا بدون بضاعت مالی دوچرخه‌ای در کار نیست، اما نگرانی به دل خود راه ندهید زیرا “عدم بضاعت مالی” مدت‌هاست دیگر در صنعت دوچرخه به یک افسانه تبدیل شده و همه می‌توانند با هر میزان بودجه دوچرخه‌ای با بهترین مطابقت با وضعیت اقتصادی خود پیدا کنید.

در سایه ظهور پدیدۀ همه گیری ویروس کرونا حدود ۳ سال قبل و وقوع زنجیره‌ای از اتفاقات دیگر، درخواست‌هابرای خرید دوچرخه چندین برابر شده است اما به دنبال این افزایش، کاهش تولید و عرضه را شاهد بوده‌ایم. این امر سبب افزایش چند درصدی قیمت شده و حالا پاسخ به پرسشی که در تیتر مطرح شده به متداول ترین سوال هنگام خرید دوچرخه بحساب می‌آید.

خرید-دوچرخه-با-بهترین-قیمت

همچنین بخوانید

نکات مهم در مورد قیمت و خرید دوچرخه

اگر شخص هوش و حواس خود را جمع کند و با آمادگی سایت یک فروشگاه‌ اینترنتی را باز کند یا پا به یک فروشگاه بگذارد، بهترین نتیجه از خرید دوچرخه عایدش خواهد شد. اما منظور از آمادگی چیست؟ در اینجا آمادگی به‌این معنی است که خریدار با کسب آگاهی از یک سری نکات با اهمیت و تاثیرگذار پیش از اقدام به خرید، روی دوچرخه‌هایی دست بگذارد که بهترین مطابقت را با ملاک‌های در ذهن وِی داشته باشند، سپس با هر بار حذف کردن دوچرخه‌های غیر مرتبط با همان ملاک‌ها حلقه را تنگ و تنگ تر کرده تا گزینه‌های محدودی باقی مانده و انتخاب ساده شود. نکات مهم را می‌توان در قالب چند دسته تقسیم بندی کرده و هر کدام تا جای ممکن بسط داد.

شناخت انوع دوچرخه

دوچرخه را برای رفع کدام نیاز، برآورده کردن کدام هدف و عبور از چه نوع زمینی می‌خواهید؟ پاسخ به‌این سوالات تعیین می‌کند که دوچرخۀ مناسب شما به کدام گروه از ده‌ها دسته دوچرخه مثل کوهستان، شهری و کورسی تعلق دارد. تهیه دوچرخه صحیح از آنجایی مهم است که هم اکنون ده‌ها نوع دوچرخه در صنعت دوچرخه سازی تولید می‌شوند و مشخصات هر نوع دوچرخه با دوچرخه دیگر متفاوت است. همین تفاوت سرمنشأ تفکیک دوچرخه‌ها به گروه‌های مختلف است و خود گویای اهمیت توجه به نوع هنگام خرید دوچرخه است چرا که عدم تطبیق نوع دوچرخه با هدف دوچرخه سوار، راندمان سواری را به حداقل و اتلاف انرژی را به حداکثر می‌رساند بطوریکه تمام چیزی که برای دوچرخه سوار باقی می‌ماند احساس خستگی و نارضایتی است. باور کنید نه یک آماتور و نه یک حرفه‌ای نمی‌خواهد این چنین وضعی را تحمل کند!

منظور از مشخصات یک دوچرخه قطعات، سیستم‌ها، مواد اولیه و تکنولوژی‌هایی است که در تولید آن بکار رفته‌اند. همانطور که گفتیم سواری با یک دوچرخه اشتباه یعنی شخص روی وسیله‌ای پدال می‌زد که قطعات آن برای دوچرخه‌ای دیگر طراحی و انتخاب شده‌اند و اتلاف انرژی و راندمان نامناسب حاصل از آن، اجرایی ضعیف را برای دوچرخه سوار در پی خواهد داشت. اما چرا؟ این مطلب را با یک مثال توضیح می‌دهیم. تصور کنید که شما قصد خرید دوچرخه‌ای را دارید که برای عبور و مرورهای شهری از آن استفاده کنید و با این قصد یعنی خرید دوچرخه شهری وارد فروشگاه می‌شوید یا سایت می‌شوید، اما بدلیل عدم راهنمایی کارشناسانه از سوی کادرِ فروشگاه و مسئولین وبسایت، به اشتباه با یک دوچرخه کوهستان وبسایت یا فروشگاه را ترک می‌کنید. حالا اجازه دهید شما را با پیامدهای این تصمیم را آشنا کنیم. همه می‌دانیم دوچرخه شهری عمدتا جهتِ عبور از خیابآن‌های آسفالت و دوچرخه کوهستان برای گذر از زمین هایی مختلط از ناهمواریهای بلند و کوتاه طراحی می‌شوند پس باید هر کدام را با ویژگی‌هایی تولید کرد که با محیط وفق پیدا کنند. یکی از این تفاوت‌هادر فریم این دو قابل مشاهده است زیرا در عموم دوچرخه‌های شهری لوله بالایی بدنه خمیده شده است تا دوچرخه سوار راحت تر بر آن سوار شده یا از آن پیاده شود، درحالیکه‌این لوله در دوچرخه کوهستان کاملا صاف است. عرض فرمان و تایرها نقاط تمایز دیگری هستند به‌اینصورت که فرمان در دوچرخه‌های کوهستان عریض تر و تایرها در دوچرخه شهری قطور هستند. این اصل از این رو مهم است که دوچرخه سوار در شهر بتواند از میان ترافیک عبور کند، آیا این امر با فرمآن‌های بزرگ ممکن است؟ خودرو در سیستم دنده یک دوچرخه شهری در مقابل سیستم دنده ۱۲ سرعته و بعضا بیشتر در یک دوچرخه کوهستان، شامل ۸ یا ۷ خودرو می‌شود تا در حد نیاز قادر باشد از مسیرهای گوناگوگون عبور کند. دوشاخِ یک دوچرخه شهری و کوهستان می‌تواند وضعیت‌های متفاوتی داشته باشد و هم مدل کمک فنردار آن‌ها موجود است و خشک، اما در صورت نصب دوشاخ کمک فنردار بر یک دوچرخه شهری میزان بازی یا travel آن محدود است. به خاطر داشته باشید اگر سرعت سیستم دنده یک دوچرخه شهری و میزان بازی دوشاخ آن بیشتر می‌بود، پدال زدن روی یک دوچرخه شهری انرژی زیادی می‌برد و در نتیجه خسته کننده و سخت می‌شود.

حالا از اهمیت نوع دوچرخه هنگام خرید در ذهن شما پرده برداشته شد؟ بنابراین درس گرفتیم که در خرید دوچرخه نباید بی گدار به آب بزنیم و تحقیق قبل از خرید و مشورت با یک متخصص هنگام خرید را پشت گوش بندازیم.

کیفیت دوچرخه

چشم پوشی از کیفیت دوچرخه، قطاری از مشکلات و ناراحتی‌های متعددی را به دنبال دارد، سوال اینجاست آماده‌اید ایستگاهی برای این قطار در زندگی ورزشی خود بسازید یا قصد دارید از بروز آن پیشگیری کنید؟ خب پیشنهاد ما دومین مورد است اما انتخاب باشماست، کدام را ترجیح می‌دهید، درد یا شادی و رضایت؟ ما بر حسب اینکه پاسخ شما به کیفیت بالای دوچرخه مثبت است این بخش از مقاله را ادامه می‌دهیم.

کیفیت دوچرخه در کلام کلی ماحصل همکاری میان قطعات و سیستم‌های دوچرخه است که وضعیت فنی دوچرخه را تعریف می‌کند و با سطح کیفی قطعات دوچرخه رابطه مستقیم دارد و کاملا تابع عملکرد آن‌هاست. وقتی کلمه قطعات را بازگو می‌کنیم منظورمان اجزای تشکیل دهنده و مواد اولیه دوچرخه است که شامل فریم، دوشاخ، فرمان و… می‌شوند و سیستم دنده، سیستم ترمز و سیستم چرخ سیستم‌های یک دوچرخه به حساب می‌آیند، همچنین برندهای مختلف تکنولوژی‌های گوناگونِ انحصاری زیادی دارند که در ساخت دوچرخه‌های خود بکار می‌بنند و درجه کیفی محصولات خود را ارتقاء می‌بخشند. در ادامه توضیحاتی در باب اینکه موارد قبلی چگونه روی کیفیت دوچرخه اثر می‌گذارند ارائه می‌دادیم.

آنالیز قطعات و سیستم‌ها، روشی برای سنجش کیفیت دوچرخه

کیفیت یک دوچرخه از این جهت از قطعات تاثیر می‌پذیرد که عملکرد آن دقیقا برآیند آمیزش این اجزا با یکدیگر است. جالب است بدانید این بخش را هم به قطعات و هم به سیستم‌ها تعلق دادیم زیرا سیستم‌ها نیز از بخش های مجزا تشکیل شده‌اند مثلا سیستم ترمز مجموعه‌ای است از ترمزها، کتی‌های ترمز، پدها و… چگونگی اطمینان از کیفیت دوچرخه را می‌توان با اشاره به برند، سری و نوع آن‌ها توضیح داد.

این روزها برندهای زیادی از صنعت دوچرخه سر در آورده‌اند که تشخیص قطعات با کیفیت را سخت می‌کند. اما ساده ترین راه شناسایی میزان کیفیت یک دوچرخه سرچ نام و نشان آن و سپس مطالعه مقالاتی است که در آن متخصصین نظر خود را پس از استفاده و براندازِ آن در قالب انتقادات و بیان امتیازات، در فضای مجازی منتشر کرده‌اند. اگر به‌اینصورت پیش بروید قطعا می‌توانید دیدگاه مفیدی از برندهای مختلف بدست آورید و از این جهان پیچیده کمی سر در بیاورید. مثلا برند شیمانو و SRAM را می‌توان از غولهای صنعت قطعات دوچرخه دانست که صدها مقاله با محوریت عملکرد مدل‌ها و سری‌های مختلف محصولاتشان، در اینترنت موجود است.

قیمت دوچرخه

اگر توانایی مالی خرید یک دوچرخه را نداشته باشید نمی‌توانید در فروشگاه روی آن انگشت بگذارید یا در سایت روی آن کلیک کنید، پس قیمت دوچرخه یک ملاک انکار ناپذیر در خرید دوچرخه است. قیمت دوچرخه را می‌توان مجموع هزینه‌هایی دانست که تولید کننده بابت تهیه مواد اولیه، فراهم کردن و نصب قطعات و سیستم‌ها، نیروی متخصص و نیروی کار، بعلاوه سود عرضه کننده دانست. توجه کنید که با در نظر گرفتن تفاوت کارکرد و طبیعتا مشخصات یک دوچرخه نسبت به دیگری، نوع دوچرخه نیز به نوبه خود قیمت دوچرخه را متاثر می‌سازد. دوچرخه حالا بعلت عدم نیاز به سوخت های فسیلی، مخارجِ تعمیرات به مراتب کمتر و هزار و یک دلیل بیشتر به ، بصرفه ترین وسیله نقلیه تبدیل شده و در این بین دوچرخه شهری به خوبی خود را از رقبای دیگر جدا کرده و در بین پر استفاده ترین دوچرخه‌ها در صدر جدول جا خوش کرده است. افزایش محبوبیت دوچرخه و افزایش تمایل مردم بیشتر به پذیرش آن بعنوان یک وسیله نقلیه و هم یک وسیله ورزشی و تفریحی، قیمت دوچرخه را کم کم تساعد بخشید تا جاییکه گسترۀ جامعه دوچرخه سواران حالا به شعاع کرۀ زمین کشیده است. قیمت دوچرخه حالا بسان یک مجموعه است که از بی نهایت شروع شده و به بی نهایت ختم می‌شود و اکثر مردم توانایی خرید دوچرخه را دارند.

قیمت-دوچرخه-و-عوامل-مهم-آنقیمت دوچرخه را چگونه بررسی کنیم

یک تولید کننده و عرضه کننده برای برآورد و تعیین قیمت دوچرخه معیارهایی دارند که در کل بین تمام برندها مشترک هستند اما از آنجا که مقیاس تاثیر گذاری هر کدام با توجه به متمایز بودن نوع، بر قیمت متفاوت است نمی‌توان عدد مشخصی را بیان کرد. ملاک هایی که در ادامه ردیف شده‌اند در قیمت گذاری یک دوچرخه نقش مهمی‌آیفا می‌کنند.

فریم دوچرخه و تاثیر آن بر قیمت

فریم به دو شکل در قیمت دوچرخه تاثیر دارد اول طراحی آن و دوم جنس آن. طراحی فریم هر نوع دوچرخه مستلزم وجود نیروی متخصص و نیروی کار است که زمان و انرژی زیادی را پای آن می‌گذارند، در ثانی ماشین آلات زیادی هنگام مونتاژ دوچرخه در پروسه ساخت دخیل می‌شوند و باید هزینه، حقوق و مزایای آن‌ها را حین قیمت گذاری محاسبه کرد. در باب اثری که جنس فریم روی دوچرخه می‌گذارد باید خاطر نشان کرد که فریم می‌تواند از چندین ماده اولیه ساخته شود و هر کدام هزینه مشخصی دارد که از ویژگی‌های آن تاثیر می‌گیرد. برای مثال تولید دوچرخه‌های استیل بخاطر وزن سنگینی که دارند از دوچرخه‌های آلومینیومی که سبک تر هستند و از لحاظ کیفیت چندین پله از استیل جلو اند، برای تولید کننده ارزان تر تمام می‌شود. اما الیاف کربن که سبک ترین ماده اولیه در ساخت فریم دوچرخه است و ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که دوچرخه‌های ساخته شده از آن را از دو مورد قبلی گران تر می‌کنند.

اثرگذاری انواع سیستم‌های دوچرخه بر قیمت آن

دوچرخه‌ها بدون سیستم‌ها حتی چند سانتی متر هم جلو نمی‌روند و نیاز دوچرخه به آن‌ها مثل نیاز انسان به اعضای حیاتی بدن است. برای همین است که نوع و سری سیستم‌ها که معمولا درجه پیشرفتگی آن‌ها را بیان می‌کند، قیمت دوچرخه را بالا و پایین می‌برد. منظور اینکه مدل و سری سیستم‌ها می‌توانند با توجه به نوع دوچرخه مبتدی یا حرفه‌ای باشند که تفاوت قیمت را حاصل می‌شود اما کیفیت دست نخورده باقی می‌ماند.

  • سیستم تعلیق: سیستم تعلیق را می‌توان در عبارت ( وضعیت کمک فنر) خلاصه کرد. سیستم تعلیق به سه صورت وجود دارد یک بدون کمک فنر(دوشاخ خشک)، دوم یک کمک فنر در دوشاخ، یا همان دوشاخ کمک فنر دار(hardtail)، یا سوم دو کمک فنر در دوشاخ و در وسط فریم دوچرخه (full suspension). اگر دقت کرده باشید سیستم تعلیق را از نوع ساده تا پیچییده نوشته‌ایم که همچنین نمایانگر ترتیبِ قیمت از کم تا زیاد باشد.
  • سیستم ترمز: قیمت سیستم ترمز از برند، نوع و سری تاثیر می‌گیرد، چگونه؟ امروزه انواع سیستم ترمز مانند طوقه‌ای، کالیپر، v_break و دیسکی که خود به دو دسته هیدرولیکی و مکانیکی تقسیم می‌شود، وجود دارند و هر کدام خرج مشخصی روی دست سازنده می‌گذارند. اما در این بین هزینه بکار بردن ترمز دیسکی هیدرولیکی در دوچرخه از همه بیشتر است. از طرف دیگر ترمزی از برند SRAM، تبعا از ترمزی بی نام و نشان گران تر است. محصولات این برند از مبتدی تا بسیار پیشرفته در رنکینگ قرار گرفته می‌شوند که طبعیتا تفاوت رِنج قیمت را توجیح می‌کند.
  • سیستم دنده: هر چه که در مورد سیستم ترمز بیان شد در مورد سیستم دنده نیز صدق می‌کند. سیستم دنده‌ها علاوه بر برند، نوع و سری قطعات مجزای خود مثل خودرو و شانژمان می‌توانند در تعداد سرعت هم متفاوت باشند که بر قیمت دوچرخه بی تاثیر نیست.
  • سیستم چرخ: تایرها، طوقه‌ها و پره‌ها اعضای سیستم چرخ هستند که خب جنس و برند آن‌ها در عملکرد و قیمت دوچرخه تاثیر بسزایی دارد. طوقه‌های آلومینیومی محکم با تایرهایی که از برندی مثل Maxxis Assegai انتخاب شده‌اند یک تیم قوی تشکیل می‌دهند که از سیستم‌های معمولی قیمت بالاتری دارد.

فروشگاه-دوچرخه-آریا-چرخ

یافتن بهترین سایت خرید دوچرخه در ایران

پیدا کردن یک وبسایت معتبر برای خرید دوچرخه فقط به سادگی سرچ کردن این عبارت در گوگل نیست اما خب غیرممکن هم نیست. امنیت یک وبسایت باید الویت شما هنگام خرید دوچرخه بصورت آنلاین باشد زیرا قرار است هزینه زیادی را پرداخت کنید و بهتر است ریسک نکنید. برای پیدا کردن امن ترین وبسایت‌هاباید هر وبسایتی را که باز می‌کنید به نمادهای اعتمادی که روی صفحه درج شده کلیک کنید و اگر شما را به صفحه اصلیِ صادر کننده آن نماد ارجاع داد می‌توانید به‌این فروشگاه‌اینترنتی اعتماد کنید. همچنین حضور یک کلید در گوشه نوار جستجو نشانگر امنیت و اصالت آن وبسایت است. پس دفعه بعد که خواستید بدنبال یک فروشگاه‌ اینترنتی معتبر بگردید اول جمله یا عبارت دلخواهتان را وارد کنید و با توجه به نکاتی که گفته شد یک وبسایت امن را پیدا کنید.

اما امنیت تمام ماجرا نیست و مسائل دیگری نیز مطرح است که باید در مسیر یافتن بهترین فروشگاه دوچرخه به آن‌ها توجه کنید. وقتی به دنبال یک فروشگاه‌ اینترنتی دوچرخه هستید خدماتی که یک وبسایت حین و پس از فروش ارائه می‌دهد را بررسی کنید و تا اطمینان کامل از عالی بودن خدمات به مشتری در یک فروشگاه‌اینترنتی، از جستجو دست نکشید. این خدمات می‌تواند شامل راهنمایی تخصصی و کارشناسانه هنگام خرید، ضمانت بهترین قیمت و تخفیفات گوناگون و گارانتی اصل بودن کالاست باشد. همچنین فروشگاهی را برگزینید که از لحاظ تنوع رضایت شما را جلب کرده باشد.

دانه به دانۀ مواردی که گفته شد را می‌توانید در فروشگاه‌ دوچرخه آریا چرخ پیدا کنید، فروشگاهی که به تازگی زاد‌‌‎روز ۱۰ سالگی خود را جشن گرفته است. در این فروشگاه‌ اینترنتی مجوز وزارت کار، معدن و تجارت و نشان ملی ثبت دیده می‌شوند که اصالت دوچرخه‌های این فروشگاه را ثابت می‌کند و باعث اطمینان خاطر خریداران است. دوچرخه دوستان می‌توانند بعد از مشاوره با متخصصین آریا چرخ از میان ده‌ها نوع و مدل، دوچرخه دلخواه خود را برگزیده و خرید را نهایی کند. نا گفته نماند این فروشگاه همچنین تخفیفات ویژه‌ای را نیز برای محصولات خود در نظر گرفته است تا طعم این خرید را شیرین تر سازد.

همچنین بخوانید

‫۱۱ دیدگاه ها

دکمه بازگشت به بالا