افتتاح واحد شیرین‌سازی در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی

واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲و۳ پارس جنوبی با ظرفیت فراورش روزانه ۸۰ هزار بشکه با هدف تکمیل زنجیره ارزش، با فرمان وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید.

وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از واحد شیرین‌سازی و مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی با بیان اینکه ظرفیت شیرین‌سازی میعانات گازی کشور با این طرح ۸۰ هزار بشکه افزایش یافت، گفت: بزرگ‌ترین مزیت این طرح بومی‌سازی دانش مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی در کشور است و ان‌شاءالله در این زمینه خودکفا می‌شویم.

جواد اوجی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به‌عنوان پیمانکار طرح در بومی‌سازی این دانش نقش کلیدی داشت، گفت: میعانات گازی شیرین ارزش افزوده بالاتری دارد و فروشش در داخل و بازار بین‌الملل راحت‌تر است.

وی افزود: به همت شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به‌عنوان پیمانکار این طرح به‌دست توانمند ایرانی ساخته شد.

واحد مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲و۳ پارس جنوبی با هدف تکمیل زنجیره ایجاد ارزش افزوده پالایشگاه، کاهش اثرات خوردگی ترکیبات مضر موجود بر تاسیسات و تجهیزات پالایشگاهی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ارتقاء و بهبود کیفیت میعانات گازی و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی، تولید خوراک مناسب جهت صنایع پالایشی و پتروشیمی و سوخت نیروگاه‌ها و در نهایت سهولت در بازاریابی و صادرات احداث شده است.

این پروژه، شامل احداث واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی و احیاء کاستیک، واحد خنثی‌سازی پساب‌های کاستیک، احداث واحد تصفیه Spent Air برای نخستین‌بار در پالایشگاه‌های گازی، واحد تولید هوای فشرده و و پکیج تولید اکسیژن ۶۰درصدی، احداث یک دستگاه مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی جدید در محدوده مخزن آب آتش‌نشانی موجود پالایشگاه با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب و پست جدید برق است.

واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی بر پایه دانش فنی و لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و مراحل خرید کالا، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن در قالب قرارداد (EPCC) از سوی شرکت پتروصنعت از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شده است.

انجام سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیون یورو با پیش‌بینی سودآوری ۴دلاری به ازای هر بشکه میعانات گازی و با بازگشت سرمایه‌گذاری یک ساله، سودآوری و درآمدی فراتر از ۱۱۰ میلیون دلار در سال برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد. 

این طرح زمینه اشتغال ۵۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به مدت ۴سال به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل