اقتصاد کلان

افزایش قیمت محصولات کشاورزی عامل اصلی تورم جهانی

خشکسالی باعث کاهش محصولات زراعی از کمربند مزرعه‌ای ایالات‌متحده به حوضه رودخانه یانگ تسه چین شده است و ترس از گرسنگی جهانی را تشدید می‌کند و بر دورنمای تورم تأثیر می‌گذارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جهان در پی جبران ذخایر غلات است که به دلیل اختلالات تجاری در دریای سیاه و آب‌وهوای نامساعد در برخی از بزرگ‌ترین مناطق در حال رشد کاهش یافته است اما یک تور صنعتی در مزارع ایالات‌متحده در هفته گذشته با گزارش‌هایی مبنی بر خسارت گسترده به محصول به دلیل گرمای شدید و کمبود آب، فعالان بازار را  که خوشبین‌تر بودند، متحیر کرد.

در همین حال، خشکسالی در اروپا، چین و هند تلفات می‌دهد، در حالی که پیش‌بینی چشم‌انداز صادرات به خارج از اوکراین، یکی از صادرکنندگان بزرگ ذرت و روغن نباتی، در بحبوحه تهاجم روسیه آسان نیست.

جو گلوبر، اقتصاددان ارشد سابق در وزارت کشاورزی ایالات‌متحده که اکنون به عنوان کارشناس ارشد در وزارت کشاورزی ایالات‌متحده خدمت می‌کند، گفت: من نگران بودم که تا سال ۲۰۲۳ شاهد بازسازی سهام زیادی نباشیم. باز شدن بنادر اوکراین نشانه خوشایندی است اما حجم آن بسیار پایین‌تر از حد طبیعی است.

در حالی که قیمت ذرت، گندم و سویا نسبت به رکورد یا نزدیک به رکوردی که در اوایل سال جاری مشاهده شد کاهش یافته است، معاملات آتی همچنان به شدت نوسان دارند. شگفتی‌های بد آب‌وهوا از هم اکنون تا پایان برداشت‌های پاییزی می‌تواند قیمت‌ها را دوباره افزایش دهد.

شاخص غلات و سویا تقریباً ۴۰ درصد بالاتر از میانگین پنج ساله معامله می‌شود و افزایش قیمت محصولات کشاورزی عامل اصلی تورم جهانی بوده است. شاخص ردیابی قیمت موادغذایی توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد در ماه گذشته نسبت به ژوئن کاهش یافت، اگرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد بالاتر است.

ذرت در ایالات‌متحده، غالب‌ترین محصول است و برداشت کم، اثرات موج‌دار در سراسر زنجیره تامین غذای جهانی خواهد داشت و فشار بر آمریکای جنوبی را برای تولید محصولات زراعی در اوایل سال آینده افزایش می‌دهد.

مقامات اکنون تخمین می زنند که تولید ایالات متحده چهار درصد کمتر از پیش بینی رسمی دولت خواهد بود. این تنگنا به دنبال کمبود گندم زمستانه ایالات‌متحده و همچنین دانه سویا در برزیل، بزرگ‌ترین تولید کننده، ناشی از خشکسالی است.

چشم‌انداز کشاورزی جهانی در سال ۲۰۲۳ ناظران بازار را نگران کرده است. برای اولین‌بار در بیش از ۲۰ سال، جهان با سومین سال متوالی نادر پدیده لا نینا مواجه است. این می‌تواند عواقب ناگواری برای خشکسالی در سراسر ایالات‌متحده و همچنین خشکی در مناطق کشاورزی حیاتی برزیل و آرژانتین داشته باشد. در حالی که ارتباط آب‌وهوا در هر سال با الگوهای آب‌وهوایی بلندمدت سخت است اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که گرم‌شدن کره زمین در سال‌های آینده باعث افزایش تولید کشاورزی خواهد شد.

بر اساس تحلیل اولیه کارشناسان مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا، در حال حاضر، اروپا در تنگنای خشکسالی قرار دارد که به نظر می‌رسد بدترین خشکسالی در حداقل ۵۰۰ سال اخیر باشد. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که چندین محصول اتحادیه اروپا به شدت آسیب دیده‌اند، به طوری که پیش‌بینی عملکرد برای ذرت ۱۵ درصد کمتر از میانگین پنج ساله است.

بر اساس اعلام بلومبرگ، خشکسالی تاریخی در چین، مناطقی در امتداد رودخانه یانگ تسه و حوضه سیچوان را تحت تاثیر قرار داده است و به محصولات برنج، بزرگ‌ترین غلات غذایی این کشور آسیب وارد کرده است.

کاشت برنج هند در این فصل به دلیل کمبود بارندگی در برخی مناطق، هشت درصد کاهش یافته است. دولت در حال بحث در مورد محدود کردن صادرات به اصطلاح برنج شکسته است که عمدتاً برای خوراک دام یا تولید اتانول در هند استفاده می‌شود. هند حدود ۴۰ درصد از تجارت جهانی برنج را به خود اختصاص داده است و بزرگ‌ترین صادرکننده کالا در جهان است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا