صنعت، معدن، تجارت

بازگشت گوشی‌های قاچاق به بازار!

گزارش‌ میدانی خبرنگار مهر حاکی از آن است که اختلال و قطعی شدید در پیامک‌های ارسالی سامانه همتا به خریداران تلفن همراه، موجب ضرر و زیان بسیاری از خریداران موبایل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، سامانه رجیستری تلفن همراه یا همان سامانه همتا توسط وزارت‌خانه‌های صمت و ارتباطات طراحی و به مرحله اجرا رسید. این طرح از تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۶ فعال شد و به‌واسطه آن از ورود و قاچاق گوشی‌های بی‌کیفیت و همچنین غیررسمی به بازار جلوگیری کرد.

اختلال پیامک‌های همتا و خطر توزیع گسترده گوشی‌های قاچاق

اخیراً گزارش‌هایی به دست خبرنگار مهر رسیده است که پیامک‌های ارسالی سامانه همتا به خریداران تلفن همراه قطع شده است. همچنین ازآنجایی‌که پاسخ استعلام اصالت گوشی‌ها از طریق کد دستوری، در قالب پیامک به مخاطب ارسال می‌شود، مردم از این موضوع هم محروم شده‌اند.

این اختلال زمینه آن را فراهم کرده است تا بسیاری از کسبه یا خریداران تلفن همراه بدون آنکه اطلاع داشته باشند، در دام خریدوفروش گوشی‌های قاچاق گرفتار شوند و ضرر مالی قابل‌توجهی ببینند.

پیش از این اگر خریداران تلفن همراه گوشی قاچاق می‌خریدند، به‌محض آنکه سیم‌کارت در گوشی قرار می‌گرفت بلافاصله پیامک هشدار از سمت سامانه همتا برای این افراد ارسال می‌شد و مشتری می‌توانست با اطلاع از آن پیامک و بلافاصله پس از خرید، فوراً گوشی را به فروشنده مرجوع کند و همین قضیه از اختلاف و درگیری فی‌مابین مشتری و فروشندگان جلوگیری به عمل می‌آورد.

اما اکنون ظاهراً این پیامک‌ها قطع شده و دیگر به خریداران ارسال نمی‌شود و به دنبال آن افرادی که بدون اطلاع گوشی قاچاق خریداری کرده‌اند، بعد از ۳۰ روز آنتن گوشی‌شان به‌صورت خودکار قطع می‌شود. این قضیه باعث شده است تا به اختلاف فروشندگان و خریداران تلفن همراه برای مرجوع کردن تلفن همراه دامن بزند.

تاکنون وزیر ارتباطات به‌عنوان متولی شبکه اپراتوری کشور، هیچ موضع رسمی در قبال قطع این پیامک‌ها نگرفته است.

دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن خود بارها بر تسریع در تکمیل سامانه جامع تجارت تأکید داشته است. رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی در سال گذشته از بهره‌برداری و تکمیل سامانه تجارت در کوتاه‌ترین زمان خبر داد؛ ولی اکنون وضعیت زیرسامانه‌های فعال سامانه تجارت همچون همتا با مشکل مواجه شده و بسیاری از مردم گرفتار تعلل و کم‌کاری برخی از مسئولان شده‌اند.

درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی بیت‌المال از طریق جلوگیری از قاچاق موبایل

بر اساس آمار رسمی گمرک، فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴.۱ میلیارد دلار گوشی از طریق رویه تجاری وارد کشور شده که با احتساب حقوق ورودی و مالیات ارزش‌افزوده مجموعاً ۱۰ درصدی، درآمد دولت از این محل در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است (این محاسبات حدودی است و جهت رعایت سادگی، از عوارض گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار یا عوارض واردات مسافری، صرف‌نظر شده است).

نکته عجیب، آنجاست که طرحی که این حجم از درآمد را نسیب دولت و بیت‌المال کرده است، چرا به وضعیت فعلی خود دچار شده است؛ به طوری که حتی توان آگاهی بخشی به مردم در صورت خرید گوشی‌های قاچاق را ندارد. این مسئله به وضوح مسبب تضییع حقوق مردم شده و مسئولان ذی‌ربط در وزارت ارتباطات و صمت می‌بایست به مسئله اخلال در ارسال پیامک‌های سامانه همتا رسیدگی کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا