بین الملل

وام ۲۲۵ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای مقابله با کمبود انرژی

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند از ۲۲۵ میلیارد یورو وام استفاده نشده از صندوق بازیابی این اتحادیه برای مقابله با مشکلات انرژی استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند از ۲۲۵ میلیارد یورو (۲۲۷.۵۷ میلیارد دلار) وام استفاده نشده از صندوق بازیابی این اتحادیه برای مقابله با مشکلات انرژی و سایر چالش‌های ناشی از جنگ روسیه و اوکراین استفاده کنند.

همچنین بخوانید

اتحادیه اروپا سال گذشته برنامه استقراض مشترک بی‌سابقه‌ای به مبلغ ۸۰۰ میلیارد یورو را برای کمک به ۲۷ کشور عضو خود برای مقابله با همه‌گیری «کووید -۱۹» و تغییر اقتصادشان به سمت سازگاری با محیط‌زیست راه‌اندازی کرد.

اما به جای یک بیماری همه گیر، دولت‌ها اکنون با بحران هزینه زندگی ناشی از افزایش شدید قیمت انرژی مواجه هستند، پس از اینکه روسیه بیشتر جریان گاز به اتحادیه اروپا را به تلافی حمایت این اتحادیه از اوکراین قطع کرد.

والدیس دامبروسکیس، معاون رئیس کمیسیون اروپا به کمیته اقتصادی پارلمان اروپا گفت: «کشورهای عضو می‌توانند برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌ها و اصلاحات، از جمله وام‌هایی که قبلاً در برنامه‌های خود پذیرفته‌اند، درخواست وام کنند».

وی افزود که این وام‌ها می‌تواند برای پاسخ به جنگ روسیه و همچنین برای تأمین مالی اصلاحات تحت طرح اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به نفت روسیه استفاده شود.

دامبروسکیس گفت که دولت‌ها می‌توانند برنامه‌های هزینه‌ای که قبلاً تصویب شده بودند را نیز اصلاح کنند، زیرا جنگ شرایط تدوین برنامه‌های اولیه را تغییر داد.

وی خاطرنشان کرد که اگر دولت‌های اتحادیه اروپا به دلیل نوسانات شدید بازار یا کمبود مواد نتوانند سرمایه گذاری‌های برنامه ریزی شده را انجام دهند، می‌توانند درخواست اصلاح طرح‌ها را داشته باشند.

وی گفت: هرگونه اصلاحیه پیشنهادی باید هدفمند و توجیه پذیر باشد و از اجرای مستمر و جاه طلبی کلی طرح منحرف نشود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا