بورسبورس کالا

بورس کالا شفافیت را به قیمت املاک بازمی‌گرداند

باقری گفت: کشف قیمت در بورس کالا از طریق مزایده و حراج الکترونیک انجام می‌شود و سوءاستفاده‌های احتمالی در معاملات کاغذی در اینجا از بین می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، باقری در خصوص مزایای عرضه املاک در بورس کالا اظهار کرد: نخستین مزیت عرضه املاک در بورس کالا، شفافیت قیمت است. در عرضه‌های خارج از بورس همواره موضوع قیمت یک چالش مهم بوده و بعضاً حواشی پیرامون عدم قیمت‌گذاری مناسب و یا فسادهایی که از محل حراج اموال و عرضه به قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی، شکل می‌گیرد؛ مسئله‌ساز بوده است.

وی افزود: دومین مزیت این عرضه، اطلاع‌رسانی به عموم مردم است. شبکه کارگزاران تبلیغات مناسبی دارند و بازاریابی مناسبی در خصوص فروش این املاک صورت می‌پذیرد و همه افراد می‌توانند با آگاهی از چنین عرضه‌ای در این معامله شرکت کنند.

این کارشناس حوزه بورس کالا در خصوص سایر مزایای عرضه املاک در بورس کالا گفت: معامله در بورس از پشتوانه حقوقی بالاتری نیز برخوردار است، به دلیل اینکه قولنامه‌هایی که در بورس تهیه می‌شود در اسناد رسمی ثبت خواهد شد و از این لحاظ با بازار بیرون متفاوت است و پشتوانه محکم‌تری دارد، همچنین این بازار، کاهش هزینه‌های معاملاتی به علت حذف واسطه‌ها و همچنین کاهش هزینه‌های مبادلاتی را به همراه دارد.

باقری در رابطه با مزیت عرضه املاک در بورس کالا برای بخش‌های دولتی بیان کرد: بخش دولتی و بانک‌ها با عرضه در بورس کالا از برگزاری تشریفات مزایده و مناقصه معاف می‌شوند (براساس ماده «۱۷» قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، در صورت عرضه و فروش اموال غیرمنقول در بازار فرعی بورس‌کالا توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و اجرایی، نیازی به برگزاری تشریفات مناقصه و مزایده نیست). در حقیقت بعد از عرضه در بورس کالا لازم نیست به نهادهای نظارتی پاسخگو باشند که چرا با این قیمت و به این افراد و در کل با چه مکانیسمی املاک را فروخته‌اند.

این کارشناس حوزه بورس کالا در خصوص چالش‌های عرضه املاک در بورس کالا هم گفت: یکی از چالش‌ها در راستای عرضه املاک در بورس کالا، آشنایی نداشتن عموم مردم با بورس‌ کالاست. بورس اوراق بهادار برای مردم شناخته‌شده‌تر است، اما بورس‌کالا و مزایای آن هنوز عمومیت مناسبی پیدا نکرده. البته با فرهنگ‌سازی بیشتر و عرضه کالاهایی که مردم، خریدار آن‌ها هستند (مانند خودرو) این آشنایی می‌تواند دوچندان شود. عامل بعدی، پیچیدگی‌هایی است که برای پذیرش کالا وجود دارد و باعث شده عرضه‌ها کاهش پیدا کند.

باقری تصریح کرد: از جمله شرایط پذیرش و عرضه املاک در بورس‌کالا غیرمشاع بودن و دارا بودن سند رسمی یا تک‌برگ مالکیت یا پایان کار است که در برخی از املاک، مالکیت شش دانگ برای عرضه‌کننده وجود ندارد و، چون این مورد با دستورالعمل‌های بورس‌کالا مغایرت دارد، امکان پیش‌فروش املاک و عرضه املاکی را که دارای مشکلات ساختاری هستند، از میان برده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا