امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تصویب ۱۳۰میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع چوئبده آبادان

اهواز- مدیرکل شیلات خوزستان گفت: در پی سفر رئیس جمهور در اواخر سال گذشته به منطقه آبادان و خرمشهر ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان تصویب شد.

فتح الله ابوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بروز بیماری لکه سفید در تعدادی از مزارع پرورش میگو در سطح خوزستان عنوان کرد: بیماری لکه سفید یک بیماری ویروسی است که قدمت بالایی دارد و درمان قطعی برای این بیماری شناسایی نشده جز اینکه روش‌ها و راهکارهایی برای تولید در کنار این بیماری به کار گرفته می‌شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: این بیماری در سال‌های گذشته مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را در آستانه تعطیلی و رکود قرار داد در حالی که در ۲ سال اخیر عواملی از جمله بهبود مدیریت بهداشتی مزارع، استفاده از بچه میگوهای حاصله از مولدهای عاری از بیماری، افزایش کیفیت غذا، ورود سرمایه گذاران جدید و حمایت تولید کنندگان و سیاست‌های شیلات خوزستان و… صنعت میگو در این مجتمع رشد رو به صعودی داشت.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: موارد یاد شده نقش سازنده‌ای در رونق فعالیت‌های پرورش میگو در شهرستان آبادان داشته به صورتی که در سال جاری ۷ مزرعه و واحد تولیدی که سال‌ها غیر فعال و دچار رکود بودند، وارد چرخه تولید شدند.

وی افزود: در دو سال گذشته طرح نرسری برای اولین بار در کشور و در حجم وسیع و با هدف کاهش بیماری اجرایی شد و هم اکنون ۵ واحد نرسری فعالیت می‌کنند که ۳۰ درصد بچه میگوهای ذخیره سازی شده در استخرهای پرورشی در سال جاری از این طریق تأمین شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان در رابطه با ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان تصریح کرد: تأسیسات زیربنایی این مجتمع به بیش از ۲ دهه گذشته بر می‌گردد و تعطیلی برخی مزارع به دلیل بروز بیماری لکه سفید، نیاز به بازسازی و مرمت زیرساخت‌های مجتمع را دوچندان کرده است.

وی خبر داد: در پی سفر رئیس جمهور در اواخر سال گذشته به منطقه آبادان و خرمشهر، ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های این مجتمع مصوب شد و بلافاصله بعد از ابلاغ فعالیت‌های عمرانی این مجتمع شروع می‌شود.

اعطای تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومان

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: حل مشکلات فعلی به پیگیری متولیان امر، تولیدکنندگان و رعایت مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و حمایت‌ها و همکاری تمام ادارات و سازمان‌ها در منطقه بر می‌گردد و نوسانات تولید و اشتغال باید به گونه‌ای مدیریت شود تا موانع و مشکلات کنونی حداقل پیامدهای منفی را برجای بگذارد.

ابوعلی در خصوص موضوع نقدینگی و تأمین نهاده‌ها گفت: دولت تسهیلات حمایتی در قالب پرداخت ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان به منظور حمایت از تولید برای تأمین نهاده‌های مزارع پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و میگو در نظر گرفت و بیشترین سقف تسهیلات در تولیدات بخش کشاورزی برای میگو لحاظ شده و تولیدکنندگان برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز به سامانه «بازارگاه» مراجعه کنند.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: دریافت تسهیلات بانکی هیچ گونه محدودیتی ندارد و امسال ۱۰۳ پرونده در کارگروه در دست اقدام است و به محض ابلاغ اعتبارات سال جاری وارد سیستم بانکی خواهند شد.

ابوعلی از امضای تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: موضوعات دانش بنیان در زمینه پروبیوتیک ها و پرورش ماهی در محیط متراکم و استفاده از روش‌های نوین در حلقه‌های مختلف صنعت شیلات در قالب طرح‌های علمی- تحقیقاتی اجرایی خواهد شد و همچنین گام‌های مهمی در ارتباط با سنددار کردن مزارع برداشته شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا