شرکت‌های ژاپنی در حفظ کارکنان با مشکل مواجه شدند

درحالی‌که بازار کار ژاپن با بیشترین محدودیت نیروی کار در چند دهه اخیر مواجه شده است، شرکت‌های خدماتی برای استخدام و حفظ کارکنان خود با مشکل مواجه شده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، درحالی‌که بازار کار ژاپن با بیشترین محدودیت نیروی کار در چند دهه اخیر مواجه شده است، شرکت های خدماتی برای استخدام و حفظ کارکنان خود با مشکل مواجه شده‌اند و به طور روزافزون از گام‌های غیرمتعارف برای سبک کردن بار این مشکل، استفاده می‌کنند.

این شامل دعوت از خانوارها و بازنشسته‌ها برای ملحق شدن به بازار کار می‌باشد. در برخی موارد هم این به معنی پیشنهاد شرایط کاری بهتر برای برخی از کارکنان و حتی در صورت نیاز افزایش دستمزد آنها است. سایر شرکت‌ها هم خدماتی که ارائه می‌کردند را، با کم کردن ساعات کاری یا به تاخیر انداختن برنامه‌های توسعه، کاهش داده‌اند.

در ماه آگوست نرخ بیکاری ژاپن در پایین‌ترین سطح ۲۳ سال اخیر خود بود و برابر با ۲.۸ درصد شد که این نشان‌دهنده قوی‌تر شدن اقتصاد و آب رفتن جمعیت با سن اشتغال در جامعه‌ای است که به سرعت به سوی پیری پیش می‌رود.

در روز دوشنبه که نتیجه بررسی ربع سالانه بانک ژاپن، موسوم به تانکان، منتشر شد، مشخص شد که نسبت شرکت‌هایی که در مورد کمبودهای نیروی کار شکایت دارند به شرکت‌هایی که دارای کارکنان اضافی‌اند به بالاترین سطح خود از ۱۹۹۲ تا کنون رسیده است.

سس سولکین، رییس و مدیر اجرایی ارشد سان مال در چیبا در شرق توکیو، می‌گوید: تعداد افرادی که به دنبال کار نیمه‌وقت می‌گردند بهویژه در خارج از توکیوی مرکزی به سرعت درحال کاهش است. در توکیو استخدام کردن افراد ساده‌تر است، اما این به اندازه سابق ساده نیست، در مقابل در فروشگاه سان مال ما در چیبا، موقعیت مکانی ما مشکل بزرگی است؛ افراد (جویای کار) کافی در این منطقه وجود ندارند.

در حالی‌که اقتصاد ژاپن در وضعیت استخدام کامل قرار دارد، شرکت‌ها مجبور شده‌اند منابع جدیدی را برای یافتن نیروی کار خود، امتحان کنند.

در بررسی انجام شده توسط مرکز تحقیقات مشاغل از بیش از ۴۰۰۰ مادر متاهل خانه‌دار مشخص شد: بیش از نیمی از خانه‌دارهایی که دارای کودک هم هستند، علاقه‌مندند کار کنند اما قادر به یافتن کار مناسبی نیستند. آنها به‌ویژه نگران روزهای کاری طولانی هستند که با مسئولیت‌های آنها در خانه تطابقی ندارد.

بیش از ۸۰ درصد شرکت‌هایی که در نظرسنجی ماه جون رویترز شرکت کرده بودند گفتند که معتقدند کمبود نیروی کار آنها را مجبور خواهد کرد در چند سال آینده تعداد خدماتی را که می‌توانند ارائه کنند کاهش دهند.

منبع:مهر
خروج از نسخه موبایل