عملکرد تسویه معاملات کالایی در تابستان ۱۴۰۱

سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار جزئیات تسویه معاملات کالایی در حوزه بورس های کالایی، بورس انرژی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل تابستان سال جاری را منتشر شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) و به نقل از سمات، بر اساس آمار منتشر شده در تابستان امسال، ارزش معاملات تسویه شده در بازار فیزیکی به بیش از ۳۶۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل معاملات بازار فیزیکی

در پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ تعداد کل معاملات به ۲.۵۸۹ مورد و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی به ۳۶۶ هزار و ۱۶۲ میلیارد و و ۳۲۰ میلیون ریال رسیده است. همچنین ارزش معاملات تسویه شده ۳۵۳ هزار و ۴۹۸ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال و ارزش معاملات منفسخ ۱۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد و ۵۴۵ میلیون ریال بوده و از میان معاملات منعقد شده تعداد ۲.۵۵۱ مورد تسویه شده اند. همچنین در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، تنوع محصولات معامله شده مربوط به ۵۹ کالا بوده است.

ارزش معاملات به تفکیک نوع تسویه و معامله

در سه ماهه اول سال جاری ارزش تسویه خارج از پایاپای ۲۹۹ هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال، تسویه نقدی ۶۰ هزار و ۲۷۷ میلیارد و ۷۴۱ میلیون ریال و تسویه با تضمین ۴ هزار و ۸۳۷ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال بوده است.

همچنین در بخش معاملات بورس انرژی که شرایط پرداخت و تحویل کالا در طبقه‌بندی خاص قرار می گیرد در دوره سه ماه ابتدای امسال در معاملات کشف پریمیوم به ۲۶۷ هزار و ۷۶۸ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال، در معاملات نقد به ۷۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد و ۹۸۲ میلیون ریال، در معاملات سلف به ۸ هزار و ۲۶۰ میلیارد و ۱۴۳ میلیون ریال و در معاملات نسیه ۱۰ هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال رسیده است.

در این دوره مالی ارزش تسویه معاملات شرایطی نیز یک هزار و ۳۱۴ میلیارد و ۲۳۴ میلیون ریال در آمارهای منتشر شده درج شده است.

معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا

بر اساس این گزارش، آمار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در فصل تابستان ۱۴۰۱ نشان می دهد که در بخش اوراق گواهی سپرده کالایی به ۵۶ هزار و ۹۷۷ میلیارد و ۸۲۵ میلیون ریال، در بخش اوراق سلف موازی استاندارد به ۲۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال، در بخش اوراق گواهی ظرفیت به ۲ هزار و ۸۹۲ میلیارد و ۶۸۱ میلیون ریال و در بخش معاملات آتی بورس انرژی ۶۰ میلیارد و ۷۵۴ میلیون ریال دست پیدا کرده است.

ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا

جزییات ارزش معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی به تفکیک کالا نیز نشان می دهد: در ۳ ماه ابتدایی سال جاری ارزش این معاملات برای محصول برنج ۲۸ میلیارد و ۴۹۸ میلیون ریال، پسته ۳۴۸ میلیون ریال، زعفران ۱۲۴ هزار و ۳۸۳ میلیارد و ۳۱۴ میلیون ریال، سکه طلا ۲۵ هزار و ۹۹۵ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال، زیره ۵۴۰ میلیون ریال، نخود ۲۲۵ میلیون ریال، سیمان یک هزار و ۱۰۷ میلیارد و ۴۴۴ میلیون ریال، شیشه ۵ هزار و ۴۰۱ میلیارد و ۹۵۷ میلیون ریال، سنگ آهن ۷۵ میلیون ریال و میلگرد ۶۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال رقم خورده است.

خروج از نسخه موبایل