ناتوانی ۲۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در یافتن شغل

قائم مقام وزیر کار با بیان اینکه بیش از ٢٠ درصد دانش آموختگان دانشگاهی در کشور نمی توانند شغلی بیابند گفت: امروز دانش آموزان ما باید خود را برای ورود به بازار ۸ میلیارد دلاری آماده کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ابوالحسن فیروزآبادی امروز در آیین رونمایی از کتاب ایران مهارت گفت: یکی از دلایل مهم بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نبود مهارت است.

وی اظهار داشت: بیش از ٢٠ درصد دانش آموختگان دانشگاهی در کشور نمی توانند شغلی بیابند و در این میان عمده بیکاری کشور در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط به زنان است و از این رو باید آموزش های مهارتی از دوره کودکی وارد سیستم آموزشی کشور شود.

فیروزآبادی تاکید کرد: با وجود تخصیص اعتبارات آموزشی، شاهد رونق در امور آموزشی و مهارتی نیستیم به همین دلیل توصیه می کنم نظام مهارتی به شکل زنجیره تولید ارزش افزوده وارد نظام آموزشی کشور شود.

وی گفت: امروز باید به دانش آموز خود بگوییم قرار نیست در جامعه ٨٠ میلیونی ایران وارد شوی بلکه باید خود را آماده برای ورود به بازار هشت میلیاردی و رقابت در عرصه جهانی آماده کنید.

وی با یادآوری اینکه امروز موانع تجارت در همه کشورهای جهان کاهش یافته است، اظهار داشت: توانمندی زیادی در حوزه آموزش مهارت است اما از این مهارت ها بهره برداری لازم نمی شود.

قائم مقام وزیر کار با اشاره به توافق همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و ستاد کل نیروهای مسلح که بتازگی انجام شد، گفت: از این پس سربازان در دوره سربازی مهارتی را می آموزند که امیدوارم سالانه ١٠٠ هزار نفر این آموزش ها را کسب کنند.

فیروزآبادی گفت: شالوده های اقتصادی دنیا در حال تغییر بوده و اکنون جامعه جهانی از مرحله صنعتی به فراصنعتی و دانش و اطلاعات در حال حرکت است.

وی یادآور شد: تا ۱۵ سال پیش ۲۱ تا ۲۴ درصد نیروی کار جهان در بخش تولید بودند اما اکنون این میزان به ١١ درصد کاهش یافته است.
قائم مقام وزیر کار تاکید کرد: گفت در نظام اموزشی سنتی فقط با انتقال علم مواجه هستیم اما این کافی نیست و دانش اموز باید در کنار اموزشهای نظری مهارتی را کسب کند.

بر اساس این گزارش، در مراسم امروز تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت آموزش و پرورش با هدف ارائه آموزش‌های مهارتی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به امضا خواهد رسید تا در سطوح مختلف آموزشی، مهارت‌های کاربردی به دانش‌آموزان پیش از ورود به دانشگاه ارائه شود.

منبع:مهر
خروج از نسخه موبایل