فراز و فرود شاخص‌ها و بازارهای بورس تهران در آخرین هفته فصل پاییز

در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش کل معاملات در هفته منتهی به ۳۰ آذر ماه، نسبت به هفته منتهی به ۲۳ آذر کاهشی شد. این در حالی است که حجم کل معاملات افزایش ۱۹.۷۱ درصدی را به ثبت رساند.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۸.۱۵ درصد کاهش، از ۳۱۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال به ۲۸۶ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۴۷ میلیارد و ۵۹۹ میلیون سهم در هفته گذشته به ۵۶ میلیارد و ۹۸۱ میلیون سهم رسید که افزایش ۱۹.۷۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها

در هفته یادشده، همه بازارهای بورس تهران نسبت به هفته گذشته وضعیت متفاوتی داشتند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۱۴.۲۳ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۱۰۵ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال به ۹۰ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۲۳ آذر ماه ۲۰ میلیارد و ۶۴۷ میلیون سهم بود به ۲۴ هزار و ۴۵۴ میلیارد سهم در هفته گذشته رسید و افزایش ۱۸.۴۴ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت ارزش معاملات بازار دوم سهام در این هفته همانند بازار اول سهام بود؛ به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۳۰ آذر نسبت به هفته گذشته خود با افزایش ۱۷.۰۵درصدی از ۷۹ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال به ۹۳ هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با افزایش ۳۴.۵ درصدی از ۱۹ میلیارد و ۲۳۰ میلیون سهم به ۲۵ میلیارد و ۸۶۳ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۷۷ درصدی از ۱۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۳ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۳۰ آذر هفته رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۱۷.۶۸ میلیون برگه به ۴.۱۸ میلیون برگه رسید که افت ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۲۳ آذر ماه ۳ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال بود در هفته منتهی به ۳۰ آذر به ۲ هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال رسید و افت ۳۲.۵۴ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش ۳۶۷ درصد، از ۳۱ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۱۴۶ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۳۰ آذر ماه رسید.

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۳۰ آذر ماه در مقایسه با هفته پیش، روندی کاهشی داشتند. ارزش معاملات این بازار از ۱۰۷ هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال در هفته قبل به ۹۷ هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و افت ۹.۴۴ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افت ۱۵.۱۲ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۷ میلیارد و ۶۷۴ میلیون یونیت به ۶ میلیارد و ۵۱۴ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل افزایش یافت

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۳۰ آذر نسبت به هفته گذشته خود رشد ۱.۵۹ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحد به یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد افزایش یافت که رشد ۲۳ هزار و ۴۴۰ واحدی را نشان می دهد.

همچنین، شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به ۳۰ آذر هفته نسبت به هفته قبل افزایش داشت و با ۲.۷۶ درصد افزایش از ۴۳۳ هزار و ۷۶۳ واحد به ۴۴۵ هزار و ۷۲۱ واحد رسید و ۱۱ هزار و ۹۵۸ واحد افزایش یافت.

خروج از نسخه موبایل