فراز و فرود بازارهای بورس تهران در نخستین هفته فصل زمستان

در بورس اوراق بهادار تهران، حجم کل معاملات در هفته منتهی به ۷ دی ماه، نسبت به هفته منتهی به ۳۰ آذر کاهشی شد. این در حالی است که ارزش کل معاملات افزایش ۲۰.۳۴ درصدی را به ثبت رساند.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۷ دی ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این هفته نسبت به هفته گذشته با ۲۰.۳۴ درصد افزایش، از ۲۸۶ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال به ۳۴۵ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۵۶ میلیارد و ۹۸۱ میلیون سهم در هفته گذشته به ۵۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون سهم رسید که کاهش ۲.۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها

در هفته یادشده، همه بازارهای بورس تهران نسبت به هفته گذشته وضعیت صعودی داشتند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، افزایش ۴۱.۰۱ درصدی را در هفته جاری نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرد و از ۹۰ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال به ۱۲۷ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که هفته منتهی به ۳۰ آذر ماه ۲۴ میلیارد و ۴۵۴ میلیون سهم بود به ۲۳ هزار و ۷۸۰ میلیارد سهم در هفته گذشته رسید و کاهش ۲.۷۶ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت ارزش معاملات بازار دوم سهام در این هفته همانند بازار اول سهام بود؛ به طوری‌ که ارزش معاملات این بازار در هفته منتهی به ۷ دی نسبت به هفته گذشته خود با افزایش ۱۴.۸۹ درصدی از ۹۳ هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال به ۱۰۷ هزار و ۷ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با کاهش ۲.۴۱ درصدی از ۲۵ میلیارد و ۸۶۳ میلیون سهم به ۲۵ میلیارد و ۲۳۹ میلیون سهم رسید.

ارزش معاملات بازار بدهی با رشد ۳۶ درصدی از ۳ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در هفته منتهی به ۷ دی هفته رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۴.۱۸ میلیون برگه به ۵.۷۹ میلیون برگه رسید که رشد ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در هفته منتهی به ۳۰ آذر ماه ۲ هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال بود در هفته منتهی به ۷ دی به ۳ هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال رسید و رشد ۴۷.۶۴ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افت ۸ درصد، از ۱۴۶ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۱۳۳ میلیون قرارداد در هفته منتهی به ۷ دی ماه رسید.

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در هفته منتهی به ۷ دی ماه در مقایسه با هفته پیش، روندی افزایشی داشتند. ارزش معاملات این بازار از ۹۷ هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال در هفته قبل به ۱۰۲ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال در هفته یادشده رسید و رشد ۵.۱۶ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با رشد ۱.۱۹ درصدی در این هفته نسبت به هفته قبل از ۶ میلیارد و ۵۱۴ میلیون یونیت به ۶ میلیارد و ۵۹۱ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل افزایش یافت

براساس این گزارش، شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۷ دی نسبت به هفته گذشته خود رشد ۱۰.۱۰ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد به یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحد افزایش یافت که رشد ۱۵۱ هزار و ۱۱۴ واحدی را نشان می‌دهد.

همچنین، شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در هفته منتهی به ۷ دی هفته نسبت به هفته قبل افزایش داشت و با ۷.۸۴ درصد افزایش از ۴۴۵ هزار و ۷۲۱ واحد به ۴۸۰ هزار و ۶۸۲ واحد رسید و ۳۴ هزار و ۹۶۰ واحد افزایش یافت.

خروج از نسخه موبایل