بورس کالا عصای دست سیاست‌گذاران/ از عرضه خودرو در بورس حمایت می‌کنیم

کمال حسین‌پور گفت: اقتصاد کشورمان کماکان از وجود روابط فسادزا صدمه می‌بیند و بستر بورس کالا می‌تواند از رانت و امضاهای طلایی جلوگیری کند. با وجود بورس کالا می‌توانیم ببینیم چه مقدار کالایی در چه استان و بخشی عرضه شده و خریداران آن مشخص خواهد بود. به‌عنوان نماینده مردم در مجلس از ورود محصولات و تداوم عرضه کالاها اعم از سیمان، فولاد، خودرو و… در بورس کالا استقبال می‌کنیم.


کمال حسین‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اظهار کرد: حضور محصولاتی همچون سیمان، فولاد، خودرو و… در بورس کالا موجب کنترل عرضه و تقاضا می‌شود؛ ما به این واسطه می‌توانیم به‌طور لحظه‌ای بازار را رصد کنیم و در نهایت نسبت به مازاد عرضه و یا کمبود تقاضا مطلع شویم؛ رسالت بورس کالا افشای این جزئیات و شفافیت عمق بازار است.

حسین‌پور تشریح کرد: محصولات موجود در بورس کالا بعضا صادراتی هستند و در بلند مدت گاهی نیاز به توقف برهه‌ای صادرات می‌شود. بالعکس گاهی نیاز به اقدامات حمایتی و جلوگیری از التهابات بازار مربوطه خواهد شد و سیاست‌گذاران می‌توانند واقعیت‌های اقتصادی را از درگاه بورس استخراج کنند و به این واسطه تصمیم‌گیران دیدگاه جامعی از حقایق بازار داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علاوه بر کارکردهای مذکور، بستر بورس کالا می‌تواند از رانت و امضاهای طلایی جلوگیری کند؛ اقتصاد کشورمان کماکان از وجود روابط فسادزا صدمه می‌بیند و برای جلوگیری از تداوم این آسیب باید شفافیت به حداکثر ممکن برسد. با وجود بورس کالا می‌توانیم ببینیم چه مقدار کالایی در چه استان و بخشی عرضه شده و خریداران آن مشخص خواهد بود؛ این رویکرد می‌تواند ابزار صحیحی برای کنترل بازار و به تعادل رساندن آن باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به واسطه این مسیر می‌توان برآورد دقیقی از میزان مازاد عرضه کارخانه‌ها که محصولاتشان در بازار آزاد معامله می‌شود نیز داشته باشیم. با مکانیزم بورس کالا می‌توان نظارت و کنترل دقیقی نسبت به اینکه محصولات به چه نحوی و با چه درصد سودی عرضه خواهد شد، داشته باشیم.

حسین پور ابراز کرد: به‌عنوان نماینده مردم در مجلس از ورود محصولات و تداوم عرضه کالاها اعم از سیمان، فولاد، خودرو و… در بورس کالا استقبال می‌کنیم و همواره با این موضوع موافق بودیم. عرضه‌کنندگان و متقاضیان واقعی باید در چرخه صنعت قرار بگیرند و هدف نهایی ما حذف رانت و دلال بازی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید از سیاست‌های سرکوب‌گرایانه و دستوری فاصله بگیریم و تصمیمات علمی درمورد بازار داشته باشیم.

خروج از نسخه موبایل