بانکبانک و بیمه

بازار الکترونیک حمل و نقل شهری


*ابراهیم پروازپور

با پیشرفت جوامع شهری و نیز توسعه ی روز افزون ابزارهای الکترونیک تاثیرپذیری متقابل این دو مقوله ازهم اجتناب ناپذیر است . بازار حمل ونقل عمومی یکی از بازارهایی است که علیرغم گستردگی ان اما تا کنون در ایران مغفول واقع گشته است  وعملا شرکتهای پرداخت وبانکها   ورود چندانی به این بازار نداشته اند حال که با حجم بالای تبادل پولی این بازار میتوان با ایجاد زیرساختهای پرداخت الکترونیک میادلات پولی ان را از شکل سنتی و کاغذی به سوی تبادلات الکترونیک انتقال داد
طور مثال طبق امار شهرداری تهران در حال حاضر تعداد ۷۷.۹۴۹ تاکسی و ۶۲۵۰ دستگاه اتوبوس شهری و حجم روزانه ی بالغ بر ۱۸ میلیون سفر درحمل ونقل شهری پایتخت صورت میپذیرد.
 
 
راهکارهای جذب تراکنش حمل ونقل عمومی: 
*تجهیز تاکسی های شهر به تاکسی مترهایی باامکان پرداخت 
*تجهیز تاکسیران ها به موبایل پوز
*تجهیز اتویوسهای شهری به سامانه ی صدورانی بلیط و پرداخت توسط پوز
*تولید نرم افزارهایی که تنها با وارد کردن کد راننده بتوان پرداخت را انجام داد
 
تحقیق در خصوص میزان علایق مسافران درخصوص نوع پرداخت :
طی تحقیقی در خصوص میزان علایق مردم درخصوص نوع پرداخت کرایه در جامعه ای ۱۰۰ نفره  با دو سوال نوع پرداخت سنتی والکترونیک نتایج ذیل بدست امد :
۳۵%از پاسخگویان پرداخت توسط ابزارهای الکترونیک را مطلوب تر دانسته و  55% انان پرداخت نقدی وسنتی را می پسندیدند  و برای ۱۰درصد انان تقاوتی نداشت.
 

تعداد

نوع پرداخت

همچنین بخوانید

۵۵

پرداخت نقدی

۳۵

 پرداخت الکترونیک

۱۰

 تقاوتی ندارد

 
با در نظر گرفتن ۱۸ میلیون سفر و تطبیق ان با امار تحقیق فوق میتوان پیش بینی کرد که با ورود شرکتهای پرداخت میتوان حدود ۶.۳۰۰.۰۰۰ تراکنش را بدست اورد که برای شرکتهای فعال در این زمینه بازاری مناسب ونو میباشد.
حال باید دید چه زمانی شرکتهای پرداخت به طور جدی وارد این بازار خواهند شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا