اقتصاد کلان

ورود زیرمجموعه اقتصادی بنیاد شهید به حوزه‌های استراتژیک تولید

زیرمجموعه اقتصادی بنیاد شهید با ورود زمینه‌های تولیدی دشوار به حوزه‌هایی ورود می‌کند که از یک طرف حاکمیت نیاز به اطمینان خاطر دارد و از طرف دیگر تولیدش کار هر کسی نباشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مراسم افتتاحیه نمایشگاه مسأله‌محور سازمان اقتصادی کوثر با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، مسئولان کشوری و سفرای کشورهای خارجی در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

همچنین بخوانید

علیرضا یوزباشی، دبیر نمایشگاه مسأله‌محور سازمان اقتصادی کوثر در جریان این مراسم خاطرنشان کرد: ۱۲۴ مسأله شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی کوثر اختصاص داده شده است که ۷ مسأله آن حائز اهمیت است. وی از  تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه درخواست کرد که راهکارهای خود را درخصوص این مسائل اعلام کنند.

وی در ادامه گفت، قرار است در این نمایشگاه راهکاری برای مسائل و مشکلاتی که شرکت‌های تابعه با آن ‌رو به رو هستند، بیابیم. در این نمایشگاه قرار است دستاورد شرکت‌های اقتصادی کوثر و بنیاد شهید انقلاب اسلامی در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد.

جایی ورود می‌کنیم که کار هرکسی نباشد

امیرحسین قاضی‌زاده نیز ضمن اعلام آمادگی سازمان اقتصادی کوثر برای ورود به  تمامی زمینه‌های تولیدی که وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی تشخیص می‌دهند، افزود: سازمان‌های وابسته به بنیاد شهید در تغییر رویکردی که داشتند هم‌اکنون در تلاش برای اقدامات استراتژیک در نظام تولیدی کشور هستند یعنی آن بخشی را در دست گرفته‌اند که از یک طرف حاکمیت نیاز به اطمینان خاطر دارد و از طرف دیگر تولیدش کار هر کسی نباشد؛ به عنوان مثال در بحث تعمیر موتورهای نیروگاه اتمی بوشهر شاید تنها شرکتی که توانست وارد تعمیرات موتورهای اتمی شود مجموعه‌های وابسته به سازمان اقتصادی کوثر بود. ما عقیده داریم کشور باید با حمایت کلی حرکت رو به جلویی داشته باشد و با یک نظام شرکت‌داری چابک، با تصمیم‌گیری قوی و پشتوانه نسبتاً قابل قبولی که داریم باید وارد مسأله‌ای که امروز مسأله نظام تولیدی کشور است، شویم.

وی همچنین اظهار داشت، طبیعتاً چون ما جامعه بزرگی از نخبگان داریم، خواهشمندیم اولویت سازمان‌های وابسته این باشد که با سازماندهی شرکت‌ها و اندیشمندان و نخبگان، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان و همچنین از ظرفیت‌های آنها در عرصه‌های فنی، پزشکی، حقوق، اقتصاد و علوم پزشکی برای حل مسائل و ظرفیت علمی کشور استفاده شود.

دانش‌ در زنجیره‌های پایین دستی، ارزش‌ چند ده برابری ایجاد می‌کند

دهقانی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم عنوان کرد: خدا را شکر می‌کنم که به برکت تقدیر و حمایت چند ساله رهبر عزیز انقلاب جریان علم و فناوری‌های کشور به نقطه‌ای رسیده که باور همه‌ی مجموعه‌های تأثیرگذار آن است که امروز کلید پیشرفت کشور علم و فناوری است.

او همچنین اظهار داشت: مرزها و دانش‌ها هستند که در زنجیره‌های پایین دستی، ارزش‌های چند ده برابری و فرصت‌های اشتغال زیادی ایجاد می‌کند.

دهقانی ادامه داد: بنیاد شهید که مزین به نام شهید است، امروزه پیش‌ قدم شده در زمینه اقتصادی، کار و بازار خود مانند زمان سابق مانند زمان جنگ، علاوه بر حل مسائل خود بتواند حرکت جدی در عرصه جنگ واقعی بردارد، اگر بر این باور هستید که جنگ، جنگ اقتصادی یا اشتغال است حرکت بنیاد شهید علاوه ‌بر این که یک حرکت اقتصادی و نوآورانه است، یک حرکت آرمانی هم هست.

وی ابراز امیدواری کرد که در این نمایشگاه اتفاقات مبارکی بیفتد و شاهد شکل‌گیری قراردادهایی باشند که ان شاء الله تأثیر گذار باشد.

ظرفیت مردم پای اقتصاد دانش‌بنیان می‌آید

سردار رحیمی، رئیس سازمان بسیج علمی و فناوری کشور هم در جریان این مراسم گفت: اعلام می‌کنیم آماده‌ایم تا ظرفیت مردم را پای اقتصاد دانش بنیان کشور بیاوریم، مردم را شناسایی، ساماندهی، سازمان‌دهی و هدایت کنیم تا پای شرکت‌های دانش‌بنیان بیایند. باید عرصه‌ها را برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و ساماندهی و سازمان‌دهی آنها مهیا کنیم. وظیفه ما این است که اقتصادی بر پایه مردم به وجود آوریم و از تمامی ظرفیت‌های مردم حمایت شود.

در پایان این مراسم از سامانه «بامک» (بازار مشترک کوثر) رونمایی شد که قرار است محصولات سازمان اقتصادی کوثر در فاز اول با تخفیف ۱۵ الی ۵۰ درصدی زیر قیمت درب منزل خانواده‌های شهدا و ایثارگران تحویل داده شود.

سازمان اقتصادی کوثر سازمان دولتی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران است که مدیریت واحدهای اقتصادی وابسته به این بنیاد را برعهده دارد. این سازمان در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد تا واحدهای پراکندهٔ زیرمجموعهٔ بنیاد را تحت پوشش یک سازمان واحد اقتصادی درآورد. هم‌اکنون سازمان کوثر مالکیت بیش از ۴۰ شرکت را در اختیار دارد که این شرکت‌ها در زمینه‌های دامپروری و کشاورزی، بازار سرمایه، صنایع نفت و گاز، تجهیزات پزشکی و دارویی، بهداشت و درمان، برق و الکترونیک، عمران و ساختمان، خدمات مالی و بازرگانی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا