امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مشارکت مالی صندوق تعاون، فعالیت کشاورزان را تسهیل می کند

مدیرعامل صندوق تعاون روستایی ایرانیان گفت: ضمانت نامه صندوق که از سوی کشاورز برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی ارائه می شود، معتبر بوده و دریافت وام را برای بهره برداران تسهیل می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشست خبری صندوق تعاون روستایی ایرانیان از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. محمد مصباح، مدیرعامل صندوق تعاون روستایی ایرانیان درباره کارکرد این صندوق گفت: بر اساس نیاز بخش کشاورزی و سیاست‌های دولت صندوق تعاون سال ۱۳۲۵ تأسیس شد که نقش پشتیبانی مالی از کشاورزان و دامداران را بر عهده دارد. صندوق با ۲ هزار و ۸۱ سهامدار و ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه در قالب شرکت تعاونی فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه صندوق تعاون روستایی یکی از بازوهای مالی وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: پیش تر فعالیت صندوق فقط در قالب پرداخت تسهیلات بود اما از سال ۱۳۹۷ واحد بازرگانی این مجموعه اضافه شد که صندوق می‌تواند به طور مستقل یا در کنار مشارکت سایر نهادها عمل کند.

مدیرعامل صندوق تعاون روستایی ایرانیان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در راستای همسو شدن با سیاست‌های بانک مرکزی و خدمات بیشتر به کشاورزان ۳ تغییر در فعالیت‌ها اعمال شد؛ نخست حذف واسطه گر وجوه که در قالب مشارکت صندوق و تشکل‌ها و انجمن ا انجام شد. دوم، ساماندهی سهامداران غیرعضو که یا باید عضو شوند یا حساب خود را جمع کنند. سوم، هدایت راه اندازی شعب در روستاها است.

او اضافه کرد: در واقع ریل اساسنامه به سوی فعالیت‌های مالی مشارکتی بین صندوق و تشکل‌ها و انجمن‌های در بخش کشاورزی حرکت کرده است

مصباح با بیان اینکه تمام تلاش صندوق در سیاست‌ها رفتن به سوی روستاهای کشور است، گفت: صندوق در شهر نمی‌تواند با بانک‌ها رقابت کند اما این فضا در روستاها بهتر فراهم است.

این مسؤول دولتی با اشاره به شعب و باجه‌های صندوق تعاون روستایی اعلام کرد: ما در ۷ منطقه کشور ۹۳ شعبه و ۷ باجه داریم که تمام ظرفیت‌ها در خدمات رسانی به کشاورزان قرار دارد.

مصباح با اشاره به فعالیت بازرگانی این صندوق گفت: بر اساس مصوبه امسال مجمع مجوز تأسیس یک شرکت هلدینگ بازرگانی صادر شده که از این طریق منبع درآمدی برای صندوق نیز فراهم شود. به این ترتیب منابع مالی بیشتری در اختیار خواهیم داشت تا در فعالیت‌هایی مانند کشت قراردادی، الگوی کشت، خرید توافقی و… مشارکت بیشتری داشته باشیم؛ علاوه بر اینکه ضمانت نامه صندوق که از سوی کشاورز برای دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی ارائه می‌شود، معتبر بوده و دریافت وام را برای بهره برداران تسهیل می‌کند.

اولویت‌های صندوق

مصباح در ادامه با بیان اینکه مشارکت در طرح‌های صنعتی با محوریت کشاورزی از دیگر برنامه‌های صندوق تعاون روستایی ایرانیان است، گفت: دیپلماسی غذایی در راستای امنیت غذایی در داخل، کشت قراردادی، الگوی کشت، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و خرید توافقی با معرفی وزارت جهاد کشاورزی از جمله اقداماتی در راستای گسترش فعالیت‌های این تشکل است.

وی ادامه داد: همچنین هر شرکت تعاونی که برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی در کشور برنامه داشته باشد با آن مشارکت و منابع مالی آن را تعیین می‌کنیم.

مدیر عامل صندوق توسعه روستایی ایرانیان با اشاره به ورود جهاد کشاورزی برای مولدسازی تصریح کرد: این وزارتخانه هر ساله اموال مازاد خود را از طریق مزایده به فروش می‌رساند که مبلغی از آن در اختیار صندوق توسعه بخش کشاورزی قرار می‌گرفت اما بر اساس رایزنی‌های انجام شده مقرر شده که بخشی از این مبلغ نیز در اختیار صندوق توسعه روستایی ایرانیان قرار بگیرد.

مصباح افزود: این موضوع اکنون در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است تا برای سال آینده عملیاتی شود.

پرداخت تسهیلات و احیا واحدها

مدیرعامل صندوق تعاون روستایی ایرانیان با اشاره به امضای تفاهم نامه این صندوق با ریاست جمهوری برای ارائه تسهیلات به احیاکنندگان واحدهای تولیدی بخش کشاورزی گفت: بر اساس این تفاهم برای فعالیت‌های احیای واحدهای تولیدی بخش کشاورزی تسهیلات کم‌بازده تا سقف یک میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: میزان سود این تسهیلات بر اساس بانک عاملی که معرفی می‌شود متفاوت است اما دو بانک کشاورزی و کارآفرین در این طرح مشارکت دارند و متقاضیان برای احیا واحدهای تولیدی بخش کشاورزی به آنها معرفی می‌شوند.

چگونگی تأمین مالی

مصباح در پاسخ به این پرسش مهر که آیا تأمین مالی صندوق فقط از طریق اعضا انجام می‌شود، گفت: صندوق سعی دارد نقدینگی خود را از طریق تشکل‌ها و اعضای آنها بر اساس مفاد اساس نامه خود تأمین کند؛ اما می‌توانیم با مصوبه مجمع و هیأت مدیره صندوق از نهادهای دیگر مانند بانک‌ها، مؤسسات مالی و سایر نهادهای مالی تأمین نقدینگی کنیم و در اختیار شبکه قرار دهیم. به عنوان مثال سال گذشته برای خرید مازاد گوجه فرنگی از کشاورزان با درخواست از ریاست جمهوری، ستاد اجرایی فرمان امام تأمین مالی کرد. بنابراین هر زمان نیاز باشد این نقدینگی از سوی نهادهای مختلف می‌تواند در اختیار صندوق قرار گیرد

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا