بین الملل

تصمیم اقتصادی ترامپ برای اولین روز ریاست

تصمیم اقتصادی ترامپ برای اولین روز ریاست

تصمیم دونالد ترامپ این است تا آمریکا را در اولین روز کاری خود از توافق تجاری ترانس-پاسیفیک خارج کند. ترامپ اول بهمن ماه وارد کاخ سفید خواهد شد. او این موضوع را در پیامی ویدئویی در تشریح برنامه‌های اولیه خود پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترامپ در تشریح برنامه‌های ۱۰۰ روز نخست خود گفت: «باید بگویم که من از پیمان مشارکت تجاری ترانس پاسیفیک خارج خواهم شد؛ زیرا این پیمان برای کشور ما یک فاجعه بالقوه است.

همچنین بخوانید

دونالد ترامپ می گویدتصمیم دارم به جای آن در مورد موافقت‌نامه‌های تجاری عادلانه و دوجانبه مذاکره خواهم کرد که می‌تواند برای آمریکا اشتغال‌زایی کند.» ترامپ در ادامه افزود: «از تیم انتقال قدرت خود خواسته‌ام فهرستی از اقدامات را تهیه کند که ما می‌توانیم در روز نخست برای احیای قوانین و بازگرداندن شغل‌هایمان انجام دهیم.

این توافق در سال ۲۰۱۵ میان ۱۲ کشور که ۴۰ درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند، امضا شده است. آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای این پیمان هستند. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پس از سال‌ها مذاکرات در سطوح مختلف با ۱۱ کشور دیگر، برای دستیابی به این پیمان به توافق رسیدند، اما کنگره‌ هرگز آن را تصویب نکرد و اوباما نیز سرنوشت آن را به رئیس‌جمهور بعدی سپرد.

توافق تجاری ترانس-پاسیفیک (TPP) چیست؟

تی‌پی‌پی یک پیمان تجاری میان آمریکا با ۱۱ کشور دیگر است. اگرچه اوباما «تی‌پی‌پی» را یکی از دستاوردهای تجاری خود به‌حساب می‌آورد، اما مخالفان این پیمان آن را برای اقتصاد آمریکا زیانبار می‌دانند زیرا معتقدند که شرکت‌های بزرگ سرمنشأ آن هستند و مذاکرات مربوط به آن بیش از حد محرمانه بوده است. این پیمان اگرچه مورد توافق قرار گرفته اما هنوز رسما تصویب و اجرا نشده است. «تی‌پی‌پی» یک موضوع جنجالی نیز در انتخابات آمریکا بوده است. برنی سندرز، نامزد چپگرای حزب دموکرات که در مرحله مقدماتی با هیلاری کلینتون رقابت می‌کرد، در مخالفت با این پیمان سخن گفت.


منبع:اقتصاد.نیوز

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا