امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خوزستان عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

اهواز – مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با پیشگیری های صورت گرفته، این استان عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

ناصر عسکری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال گذشته هیچ مورد مثبتی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تلفات طیور در خوزستان نداشته‌ایم که این امر مهم با رصد و پایش‌های کارشناسان دامپزشکی استان در فصل کوچ پرندگان آزاد پرواز به خوزستان رخ داد.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: درگیر نشدن خوزستان با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واقع دستاورد بزرگی از سوی اداره کل دامپزشکی استان در سال گذشته محسوب می‌شود که این اتفاق در حالی رقم خورد که برخی از کشورهای مجاور و همسایه با تلفات ناشی از این بیماری مواجه بودند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص راه‌های انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: انتقال این بیماری از پرنده به پرنده و از طریق مدفوع، بزاق دهان، نزدیکی و تماس پرندگان آزاد با پرندگان خانگی اتفاق رخ می‌دهد.

عسکری‌فرد اضافه کرد: علائم بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور تنفس سریع، سیاهی تاج و ریش و وجود علائم خونریزی در نقاط بدون پر بدن پرنده است.

وی عنوان کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند از پرنده به انسان نیز انتقال شود و اگر بیماری توان پایداری در بدن انسان را به دست بیاورد، انسان بیمار نیز قابلیت انتقال بیماری را پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه علائم این بیماری در انسان تب، بدن درد، مشکل در تنفس، سردرد و سرفه است، یادآور شد: در صورت ابتلای انسان به بیماری آنفلوآنزای فوق حد پرندگان شاهد بروز تلفات در انسان نیز خواهیم بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا